ماجرای خرید متری مسکن چیست؟

یک فعال صنعت ساختمان درباره خرید مسکن متری گفت: متقاضی می‌تواند متناسب با میزان موجودی و دارایی خود، چند متر از یک ساختمان و آپارتمان را در چند سال تا سقف ۸۰ متر خریداری کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سازمان بورس و اوراق بهادار اخیراً امکان فروش متری مسکن از محل انتشار اوراق سلف موازی استاندارد را فراهم کرده است. این موضوع در حالی است که بر اساس آخرین گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی، ۳۲ میلیون تومان است که سبب شده تا بسیاری از خانوارها امکان خرید مسکن از مسیرهای متعارف را نداشته باشند.

از سوی دیگر، به دلیل برخی خلأهای قانون پیش فروش ساختمان، بسیاری از خانوارها حاضر به پذیرش ریسک سرمایه گذاری در پیش فروش مسکن نیستند. لذا با توجه به شفافیت بازار سرمایه، امکان سرمایه گذاری در خرید مسکن هم به صورت پرداخت ارقام در طول زمان فراهم می‌شود و هم اینکه به حفظ ارزش دارایی‌های خانواده همزمان با رشد بازار سرمایه، کمک خواهد کرد.

در خصوص جزئیات این طرح گفته شده: با توجه به اینکه بسیاری از افراد توان خرید یک واحد مسکونی به‌صورت کامل را ندارند، اما در عین حال نمی‌خواهند سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را از دست بدهند، لذا خرید متری مسکن به اقشار مختلف جامعه کمک می‌کند تا با پس‌اندازهای اندکی که دارند، وارد بازار مسکن شوند.

اوراق سلف مسکن که همان خرید به‌صورت متری است، به افراد کمک می‌کند که متراژ مشخصی از یک مسکن را خریداری کنند. از طرف سازمان بورس و مخصوصاً بورس کالا از این طرح استقبال خوبی انجام شده و امیدواریم با نهایی شدن دستورالعمل آن به‌زودی اجرایی شود. یاسر امامی مدیرعامل شرکت انبوه ساز وابسته به بانک عامل بخش مسکن با بیان اینکه متقاضی می‌تواند متناسب با میزان موجودی و دارایی خود، چند متر از یک ساختمان و آپارتمان را خریداری کند، گفت: این فرد می‌تواند طی سنوات متوالی نسبت به خرید متراژهای مختلف اقدام کند تا به سقف ۸۰ متر طی سه سال برسد.

مدیرعامل شرکت فعال در سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به آخرین وضعیت انتشار اوراق خرید متری مسکن، گفت: اوراق سلف موازی استاندارد می‌تواند خرید متری مسکن را در بستر بازار سرمایه رقم زند؛ این در حالی است که با کسب مجوزهای لازم، تعریف این اوراق آغاز شده و مراحل کمیته فقهی در حال سپری و تأییدیه‌های کلی دریافت شده است. وی افزود: امیدنامه لازم برای استفاده از این ابزار تهیه شده و اساسنامه مرتبط نیز تنظیم شده و منتظر تأییدیه نهایی سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار این اوراق هستیم.

وی در توضیح این مطلب اظهار داشت: در واقع، با توجه به اینکه بسیاری از مردم توانایی خرید مسکن را در شرایط کنونی به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها و تورم این بخش ندارند، این اوراق می‌تواند یاری‌رسان متقاضیان مسکن در بازار باشد؛ به خصوص اینکه پیش خرید مسکن نیز در شرایط کنونی قابل اتکا نیست.

امامی گفت: اوراق سلف موازی برای یک پروژه از سوی ناشر که در حال حاضر سرمایه‌گذاری مسکن است، منتشر شده و فرد می‌تواند متناسب با میزان موجودی و دارایی خود، چند متر از یک ساختمان و آپارتمان را خرید کند. البته در زمان خرید، موقعیت آپارتمان مشخص نیست و فرد می‌تواند طی سنوات متوالی نسبت به خرید متراژهای مختلف اقدام نماید تا به سقف ۸۰ متر طی سه سال برسد.

وی افزود: پس از اعلام سازنده، آپارتمان آماده تحویل به متقاضیان خواهد بود و فرد متقاضی بر اساس اوراقی که در اختیار دارد، می‌تواند از واحدهای مسکونی این پروژه تحویل بگیرد؛ به این معنا که فرد دارنده اوراق، متناسب با میزان دارایی خود، می‌تواند واحد را انتخاب کند، اما اگر دارایی او کمتر بود، می‌تواند مابه التفاوت را به سازنده پرداخت کرده و صاحب واحد شود؛ اما اگر هیچکدام از این شرایط را مناسب ندانست، می‌تواند اوراق را به کسانی که متقاضی هستند واگذار کند.

منبع: تجارت‌نیوز

کد خبر: 1121132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =