صداوسیما در ارائه تریبون به اقشار مختلف دچار نابرابری و بی‌عدالتی است/ رسانه ملی از قافله عقب مانده

نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدا با رئیس سازمان صداوسیما گفت: آنچه در طول سالیان گذشته دیدیم و به این دوره هم سرایت کرده، نابرابری و بی عدالتی در ارائه تریبون، هم به تشکلها و هم به اقشار مختلف است که نتیجه مصلحت اندیشی های سیاسی و حضور رؤسایی است که هم خدا را می خواهند هم خرما را و هم بعضا کدخدا را.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی عصر امروز به مناسبت روز دانشجو با میهمام رئیس سازمان صداوسیما بودند. در این دیدار نمایندگان دانشجویان هرکدام نقطه نظرات خود را در حور رئیس رسانه ملی بیان کردند.

لیلا زمانی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این دیدار اظهار کرد: آقای رئیس! از قرار معلوم روز دانشجو از خاطر شریفتان رفته بود که دیدار با دانشجویان را با چنین تاخیری اطلاع دادید و پس از قطعی شدن جلسه نیز برگزار کنندگان، زمان را جیره بندی کرده و انتظار دارند در ۵ دقیقه تمام دغدغه ها و مسائل مربوط به رسانه ملی را بتوانیم بیان کنیم؟ بگذریم از اینکه اکثر مسئولین در طول سال به ما توجه نمیکنند و جواب ما را هم نمیدهند که ان‌شاءالله شما از آن دسته نباشید.

وی‌ادامه داد: رسانه ملی، یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباطات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در کشور است که دراین چندساله با وجود پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و حرکت رسانه های خارجی به سمت تولید محتواهای فرهنگ‌ساز، صداوسیما همچنان از این قافله عقب مانده که این خود زمینه را برای نفوذ فرهنگی فراهم می‌آورد.

زمانی گفت: گفتمان واحد، حلقه مفقوده ای در این سازمان است که امر هدایتگری فرهنگی را نیز دچار مشکل کرده است. برای اینکه بتوان هدایتگری فرهنگی را در ابعاد مختلف پیش برد، نیاز به الگوی فرهنگی بر اساس گفتمان واحدی است که بتوان در قالب محتواهای مختلف و متنوع، آن را به مخاطبان منتقل کرد. سبک زندگی اسلامی، همان گفتمانی است که صداوسیما باید برای ترویج آن، با همه توان به میدان بیاید.

وی عنوان کرد: متاسفانه در این چندساله شاهد بودیم که شبکه های مختلف تلویزیونی بدون توجه به این امر، محتواهایی را ارائه میدهند که نه تنها فرهنگی نبوده؛ بلکه حامل پیام های تماما ضدفرهنگی نیز بوده است. ترویج سبک زندگی غربی، تجمل گرایی و دوری از ساده زیستی، تبلیغ کالای خارجی و... از این قبیل موارد هستند.همچنین لازم است صداوسیما در راستای رسالت خود و با توجه به امر رهبری بر جهاد تبیین، با تولید محتواهای صحیح، با جریان تحریف نیز مقابله کرده و مفاهیم دینی و انقلابی را تعمیق کند.

نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عنوان کرد: منصفانه به قضیه نگاه کنیم، با ورود جنابعالی به این سازمان، تغییر رویکردی اتفاق افتاد که اندک امیدی به تحول بنیادین را به مردم برگرداند؛ اما این تازه اول هفت خان است و هنوز تا کشتن دیو تهاجم فرهنگی، راه بسیار در پیش داریم.

وی‌ادامه داد: لازم است در راستای گفتمان تحول در حکمرانی که در حال تبدیل شدن به گفتمان عمومی جامعه است، انقلابی درونی در صداوسیما رخ دهد که چه از لحاظ ساختاری و چه به لحاظ شیوه اجرایی، مشی خود را پیاده سازی عدالت و صدای مردم بودن بداند. متاسفانه آنچه در طول سالیان گذشته دیدیم و به این دوره هم سرایت کرده، نابرابری و بی عدالتی در ارائه تریبون، هم به تشکلها و هم به اقشار مختلف می باشد که نتیجه مصلحت اندیشی های سیاسی و حضور رؤسایی است که هم خدا را می خواهند هم خرما را؛ و هم بعضا کدخدا را.

زمانی مطرح کرد: به عبارت دیگر می توان گفت لازمه تحول در صدا و سیما این است که اولاً این سازمان به صورت مستقل و فراجناحی عمل کرده و روابط عمومی افراد و نهادها نباشد؛ ثانیا از پوسته محافظه کاری خود خارج شده و با پوشش جریانات و اتفاقات روز در هر نقطه کشور، مرجع اصلی در جنگ روایات باشد و اعتماد مخدوش مردم به رسانه ملی را بازسازی کند که این امر بدون تربیت نیروی متخصص و متعهد در حوزه های مختلف هنری میسر نخواهد بود. 

نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهار کرد: موضوع دیگری که در حوزه رسانه مطرح است، شیوه پرداختن به مسائل زن و خانواده به عنوان فرهنگ سازان و حاملان فرهنگ است. آنچه که تاکنون از عملکرد رسانه ملی در قبال زنان برداشت می‌شود، نوعی دوگانگی در بازنمایی تصویر زن است که یا باید خانواده را انتخاب کند، یا حضور اجتماعی را. در حالی که خانواده بستری برای هویت یابی و رشد زنان است که در نهایت هم مهمترین نقش او یعنی مادری و فرزند آوری در خانواده تعریف می شود.

وی افزود: لازم است رسانه ملی در سیاست گذاری های خود، پیوست خانواده را مد نظر داشته و با توجه به اهمیت مسئله جمعیت در شرایط کنونی، تمرکز اصلی خود را متوجه اشاعه فرهنگ ازدواج و فرزند آوری کند. در این میان چیزی که در بحث خانواده مورد غفلت واقع شده است، نقش تربیتی آن برای کودکان و نوجوانان است. آنچه برای این قشر آینده ساز نظام از سمت صدا و سیما تدارک دیده شده، فیلم ها و انیمیشن هایی است که پوچی، بی هدفی و بی دغدغه بودن را به ارمغان می آورد. صدا و سیما باید با ورود جدی به مسئله الگوسازی، اولا کودکان و نوجوانانی با هویت ایرانی اسلامی بار بیاورد؛ ثانیا باری را از دوش خانواده ها بردارد، نه اینکه خود تبدیل به معضل دیگری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =