بن‌بست سیاست‌های تنش‌زا / غرب صدای شکستن استخوان تحریم را بشنود

ترافیک دیپلماتیک منطقه‌ای این روزها بیش از پیش نقش امنیت در اقتصاد و شکست سیاست‌های تحریم و تنش را تصریح می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ دیپلماسی منطقه‌ای پس از یک دوره سخت و تحمل تنش‌های سیاسی و نظامی که همگی توسط نیروهای خارجی بر آن تحمیل شد، این روزها جان دوباره گرفته و رفت‌وآمد مقام‌های منطقه‌ای و گفتگو با همسایگان بر فضای منطقه حاکم شده است.

سفر شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به عنوان مقام بلندپایه کشوری که طی سال‌های گذشته تنش‌های بی‌سابقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران را تجربه کرده، تصویر جدیدی از روابط منطقه‌ای برای افکار عمومی و رسانه‌ها جهان ترسیم کرده است.

امارات متحده عربی یکی از کانون‌های اقتصادی و گردشگری شناخته می‌شود، اما در سال‌های اخیر همراهی مقام‌های ابوظبی با سیاست‌های تنش‌زا، عملاً این کشور را به ماشین جنگی و تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه تبدیل و اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس را با خطر جدی مواجه کرده بود.

تغییر رویکرد امارات عربی متحده عربی در رابطه با همسایگان البته از سوی تهران نیز با استقبال گرمی مواجه شده و به همین دلیل نخستین سفر این مقام بلندپایه اماراتی از سال 2016 به بعد با دعوت علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. شمخانی در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به برقراری روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیسیتی درباره این سفر اظهار کرده که کشورهای منطقه نباید تحت تاثیر سایر کشورها قرار گیرند. 

سفر مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به تهران در حالی صورت گرفت که علی باقری کنی پیش از حضور در دور هفتم مذاکرات وین، سفری به امارات داشت و با مقام‌های این کشور دیدار و گفتگو کرد. 

تعدیل رفتار مقام‌های منطقه نسبت به یکدیگر در حالی اتفاق می‌افتد که دولت سیزدهم از همان ابتدا تاکید ویژه‌ای بر لزوم بهبود روابط با کشورهای همسایه داشت و همواره از سیاست‌های غربگرایانه دولت روحانی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های منطقه انتقاد می کرد.

حضور فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه هم طی این هفته در ادامه هماهنگی میان ایران و سوریه و تقویت دیپلماسی به دعوت امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان صورت گرفت که می‌توان این سفر را نیز در راستای تقویت در روابط اقتصادی ایران با همسایگان تلقی کرد. در همین راستا چند روز پیش هیئت اقتصادی ایران به سرپرستی وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوریه سفر کرد. رفع سوءتفاهم‌ها و اختلافات منطقه‌ای در کنار برپایی میز مذاکرات با طرف‌های غربی نشان دهنده دیپلماسی فعال در دولت سیزدهم است و بر گفتمان حل مسائل از طریق گفتگو تأکید دارد.

آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران با ارائه پلن گفتگوها در وین، عزم خود را برای نتیجه بخش کردن و خروج مذاکرات از انفعال نشان داده و اکنون نوبت سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه است که پس از یک دوره طولانی، بدون اتکا بر سیاست‌های زور و فشار کاخ سفید به صورت مستقل درباره به رسمیت شناختن حقوق بین‌المللی و هسته‌ای ایران تصمیم بگیرند و این اصل را نیز در نظر داشته باشند که طولانی شدن مسیر مذاکرات به نفع هیچکدام از طرفین نخواهد بود.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایتالیا در انتقاد از سیاست‌های منفعلانه سه کشور اروپایی در وین می گوید: اروپا عادت کرده بدون اینکه هزینه‌ای داده باشد سر میز مذاکره بنشیند و تعهدی هم نسبت به آن نداشته باشد. به گفته وی اتحادیه اروپا به سادگی از کنار تعهدات خود در برجام گذشت و حتی تعهدات ساده‌ای مانند SPV و اینستکس را هم عملیاتی نکرد. چون برای اجرای تعهدات اختیاری از خود ندارد و تابع سیاست‌های آمریکاست.

مسلماً ملت ایران تحریم‌ها و فشار حداکثری را پشت سر گذاشته و بدعهدی‌های طرف‌های غربی تنها فرصت‌سوزی برای خودشان بوده است. تجربه نشان داده طولانی شدن مسیر مذاکرات با غرب دست جمهوری اسلامی ایران را برای مقابله با رفتارهای تنش‌زای احتمالی آنها پرتر کرده است.

ایران از همان ابتدا حقوق قانونی خود را در مذاکرات پیگیری کرده و بر وصول آن مصمم است و لازم است انگلیس، آلمان و فرانسه برای نتیجه بخش کردن مذاکرات و رسیدن به توافقی برد-برد، عملاً شکست راهکارهای تحریمی  را بپذیرند و مسیر سازنده‌تری را پیش پای مذاکره کنندگان خود قرار دهند.

کد خبر: 1121222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =