چرا خودرو باز هم گران شد؟

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که گره فعلی بازار خودرو به دلیل نوسان در بازار ارز است.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، گفت: قیمت خودرو در حال حاضر همسو با  نرخ ارز و تورم در حال حرکت است. افزایش قیمت خودرو هیچ دلیل دیگری جز تورم عمومی کشور و بازتاب آن در نرخ ارز ندارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر کالاها با افزایش قیمت تا ۵۰ درصد مواجه شده‌اند. این مساله نشان از ناکارآمدی اقتصاد دارد و نمی‌توان آن را به عنوان یک موضوع مجزا درباره بازار خودرو دانست. البته مساله قیمت‌گذاری دستوری، ممنوعیت واردات و مسائل دیگر هم روی قیمت خودرو تاثیرگذار است. با این حال، موضوع اصلی بازار خودرو همان وضعیت عمومی اقتصاد کشور است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: با وضعیت فعلی، خودرو هم مانند دیگر کالاها تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها و تورم قرار گرفته است. به نظرم اگر قرار است نسخه‌ای برای خودرو پیچیده شود، باید با محاسبه کل وضعیت اقتصادی کشور باشد.

کریمی تاکید کرد: ریشه‌های تورم کاملا مشخص است و در همه زمینه‌ها با کاهش تولید مواجه شده‌ایم. در کنار آن، رشد اقتصادی پایین است و قدرت پایه پولی پایین است. همه این مسائل باعث می‌شود آثار آن روی شاخص‌های اقتصادی خود را نشان دهد. هر اتفاقی هم که در اقتصاد بیافتد، در خودرو هم خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: البته نسخه‌های دیگری هم می‌توان برای وضعیت فعلی بازار خودرو مطرح کرد. مثلا واردات خودرو باید به صورت مقطعی آزاد شود تا قدری حباب قیمتی پایین بیاید. افت تولید در شرکت‌های داخلی هم باید حل شود چرا که روند تولید و تجاری‌سازی آنها به کندی صورت می‌گیرد. در مجموع باید فکری برای این مشکلات کرد. هرچند ریشه اصلی مشکلات فعلی بازار خودرو، مربوط به شاخص‌های کلی اقتصاد است.

کد خبر: 1121228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =