ایران کانون رایزنی‌های منطقه‌ای شده است

یک کارشناس مسائل منطقه معتقد است که ایران به کانون رایزنی‌های منطقه‌ای تبدیل شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ حسن هانی‌زاده درباره سفر همزمان فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه و شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به تهران اظهار کرد: سفر همزمان فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه و شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به تهران نشان می‌دهد که ایران به کانون رایزنی‌های منطقه‌ای تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در جریان سفر وزیر خارجه سوریه به تهران موضوع بازیابی نقش تاثیرگذار این کشور در منطقه، بهره‌گیری از ظرفیت ایران برای پایان دادن به حضور نظامی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه، برنامه‌ریزی برای بازسازی ویرانی‌های این کشور و روابط آینده تهران – دمشق مورد بحث قرار گرفت.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه اضافه کرد: اعتقاد دولتمردان سوریه این است که ایران برای بازگشت ثبات و امنیت سوریه از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرد و بخش مهمی از شکست گروهک‌های تروریستی سوریه مرهون کمک‌های نظامی جمهوری اسلامی است.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: صرف نظر از شکست عناصر تروریستی، وجود نیروهای نظامی امریکا در شرق و به‌طور مشخص در استان دیرالزور و نیروهای ترکیه در استان ادلب در شمال غرب سوریه نگرانی‌های مشترکی برای تهران و دمشق به وجود آورده است. از سوی دیگر دولت سوریه ثابت کرد که تحت هیچ شرایطی از استراتژی خود درخصوص تقویت کمربند محور مقاومت ایران، فلسطین، عراق، سوریه و لبنان عقب‌نشینی نخواهد کرد بلکه به مسیر خود در دفاع از حق مشروع ملت فلسطین ادامه خواهد داد.

وی گفت: لذا این کشور اکنون پس از 10 سال بحران نفس‌گیر که بیش از 650 میلیارد دلار هزینه مالی برای این کشور به همراه داشت در حال خروج از این بحران و ورود به مرحله جدید ثبات و استقرار است. این مرحله نیازمند همگرائی بیشتر کشورهای محور مقاومت است تا در پرتو آن دولت بشار اسد بتواند به نقش محوری خود برای کمک به ملت فلسطین در راستای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

هانی‌زاده تصریح کرد: همچنین سوریه در مرحله پسابحران و ورود به مرحله سازندگی به حضور فعالانه ایران برای مشارکت در امر بازسازی نیروهای مسلح و بازسازی ویرانه‌های شهرهای مختلف سوریه نیاز دارد.

این تحلیلگر ارشد مسائل خارجی درباره سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران نیز گفت: درخصوص دیدار شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات از ایران به‌طور طبیعی دولت امارات به خوبی می‌داند که بدون ایران، حل مناقشات منطقه‌ای امکان‌پذیر نیست. تلاش برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات برای نزدیک‌شدن به تهران نیز ناظر بر همن امر است. دو کشور اکنون پس از 7 سال جنگ ظالمانه علیه ملت یمن و هزینه‌کرد 350 میلیارد دلاری عربستان در این جنگ به این نتیجه رسیده‌اند که بدون بهره‌گیری از ظرفیت ایران نمی‌توانند به جنگ خود علیه یمن به‌صورتی آبرومندانه پایان دهند.

حسن هانی‌زاده اضافه کرد: از این رو شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی و یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار حاکمیتی در امارات در سفر خود به تهران از سیدابراهیم رئیسی برای دیدار از ابوظبی دعوت به عمل آورد.

وی گفت: از این رو این دو دیدار همزمان یعنی دیدار وزیر خارجه سوریه و مشاور امنیت ملی امارات از تهران به خوبی ثابت کرد که ایران در حل بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای نقشی فرادستی ایفا می‌کند.

منبع: خبرگزاری پانا

کد خبر: 1121248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =