سقف عیدی امسال کارگران‌ چقدر است؟

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه طبق قانون کار عیدی کارگران معادل 2 برابر حقوق پایه است‌ به شرطی که از سه برابر حداقل حقوق بالاتر نباشد، گفت: بر این اساس حداقل عیدی کارگران 5 میلیون و 300 هزار تومان و حداکثر 7 میلیون 966 هزار تومان است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فرامرز توفیقی در مورد عیدی کارگران بیان کرد:‌ بر اساس قانون کار، عیدی کارگران دو برابر پایه حقوق آنها است، به شرط آنکه از سه برابر حداقل دستمزد بالاتر نباشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال حداقل حقوق کارگران برای یک ماه 26 میلیون و 554 هزار و 950 ریال بود، بنابراین حداقل عیدی برای کارگران حداقل‌بگیر که یک سال کار کرده‌اند، 53 میلیون و 109 هزار و 900 ریال و حداکثر عیدی کارگران امسال 79 میلیون و 664 هزار و 850 ریال خواهد بود.

وی در مورد اینکه عیدی امسال کارگران از چه زمانی پرداخت می‌شود گفت: بستگی به شرایط کارفرما دارد، بعضی از کارفرمایان معمولا در شهریور ماه به خاطر بازگشایی مدارس نصف عیدی کارگران را می‌دهند و بقیه را آخر سال می‌پردازند. برخی از اول زمستان شروع به پرداخت می‌کنند و پرداخت عیدی کامل به شرطی است که کارگر یک سال کامل برای کارفرما کار کرده باشد، وگرنه به ازای هر ماهی که کار کرده است به میزان یک دوازدهم عیدی سالانه و یا به ازای هر روز یک 365ام عیدی را دریافت خواهد کرد.

*‌ 14.8 میلیون نفر کارگر بیمه‌شده اصلی در کشور داریم

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار در مورد تعداد کارگران بیمه‌شده و غیربیمه‌ای نیز گفت: حدود 14.8 میلیون نفر کارگر بیمه‌شده اصلی در کشور داریم و حدود 3 میلیون کارگر غیربیمه‌ای هم در کشور کار می‌کند؛ یعنی در مجموع نزدیک 17.8 میلیون کارگر در کشور وجود دارد.

توفیقی گفت: جلسات شورای عالی کار در دولت جدید تاکنون یک جلسه تشکیل شده و جلسه بعد شنبه هفته آینده خواهد بود که برای بررسی دستمزد کارگران خواهد بود. در این جلسات نمایندگان اصلی کارگران، کارفرمایان و دولت حضور خواهند یافت.

به گفته توفیقی اولین مطلب در جلسات شورای عالی کار تعیین سبد معیشت خانوار کارگری است که در کمیته‌های دستمزد بررسی می‌شود.

وی افزود: تاکنون دو جلسه کمیته تخصصی دستمزد ذیل شورای عالی کار هم تشکیل شده و جلسه بعد در 22 آذر ماه برگزار می‌شود؛ یعنی در دولت جدید تاکنون دو جلسه کمیته دستمزد و دو جلسه شورای عالی کار برگزار شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1121249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =