پشت پرده خروج پادشاه عربستان از ریاض

ملک سلمان پادشاه عربستان از اوت سال گذشته میلادی و به مدت ۴۸۲ روز در قصری واقع در بیابان شمال غربی این کشور ساکن است.

 به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، به نقل از پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، سلمان ۸۵ ساله که در پی مرگ برادر ناتنی خود ملک عبدالله در سال ۲۰۱۵ بر مسند قدرت نشست با شایعاتی درباره وضعیت سلامتی‌اش روبرو بوده است. به گفته چندین متخصص، او مبتلا به نشانه‌هایی از زوال عقل است و در ژوئیه ۲۰۲۰ تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت.

وضعیت دقیق سلامت وی دقیقا مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در سال ۲۰۱۵، وکلای دادگاه سلطنتی عربستان به واشنگتن پست گفته بودند که ملک سلمان به هیچ وجه به نشانه‌های زوال عقل یا دیگر مشکلات روانی که این روزنامه گزارش آن را منتشر کرده بود، مبتلا نیست.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که ملک سلمان پس از عمل جراحی کیسه صفرا، در ۱۲ اوت ۲۰۲۰ برای استراحت و آرامش به کاخ خود در نیوم، واقع در استان تبوک منطقه‌ای تازه توسعه یافته در کنار دریای سرخ، رفته است. در آن زمان عربستان سعودی به تازگی اوج شیوع کرونا را شاهد بود. ملک سلمان از آن زمان تاکنون در این شهر باقی مانده و جلسات کابینه را از طریق لینک ویدیویی اداره می‌کند.

برنارد هیکل، کارشناس مسائل و سیاست‌های عربستان در دانشگاه پرینستون گفت: او در نیوم مانده چون در واقع این منطقه امن‌تر و دسترسی به او هم محدود است. آنها بسیار محتاط هستند چون می‌خواهند او به زندگی ادامه دهد.

اگرچه ملک سلمان در قرنطینه به سر می‌برد اما بهترین خدمات پزشکی را که می‌توان با پول خریداری کرد، در اختیار دارد.

یکی از افراد مطلع به بیزنس اینسایدر گفت که ده‌ها متخصص پزشکی از کلینیک "کلیولند" آمریکا از ملک سلمان مراقبت می‌کنند. این کلینیک، یک ارائه دهنده خدمات ویژه پزشکی مستقر در ایالات متحده است که از دهه ۸۰ میلادی از بسیاری از مقام‌های جهان از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و تعداد زیادی از اعضای خانواده سلطنتی سعودی مراقبت کرده است.

هیکل درباره گمانه‌زنی‌های مربوط به این مساله که ملک سلمان به زودی می‌میرد، گفت: همیشه شایعاتی درباره این مساله وجود دارد.

وال استریت ژورنال گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد ۲۶ ساله هم مانند پدرش امسال از شلوغی ریاض فاصله گرفته و بیشتر وقت خود را در قصر خود در نیوم یا قایق تفریحی‌اش در دریای سرخ سپری کرده است.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1121288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =