زمینه مشارکت علوم غیرپزشکی در تحقیقات فراهم شود

وزیر بهداشت گفت: تولید دانش باید وسیله‌ای برای رشد و تحول سلامت کشور شود، به همین منظور باید زمینه مشارکت علوم غیرپزشکی در تحقیقات را فراهم کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بهرام عین اللهی در دومین روز گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور که با حضور یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و کیانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور برگزار شد، ضمن قدردانی از حاضران نشست و معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت انجام هماهنگی‌ها برای برگزاری این رویداد، گفت: هدف تولید مقاله و علم نیست، بلکه باید تولید دانش در جهت رفع نیازهای کشور باشد. اینطور نیست که به مقاله اعتقاد نداشته باشیم، بلکه مقاله را وسیله ای برای رشد و تحول می‌دانیم.

وی با تاکید بر ماموریت گرایی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: قرار نیست نوآوری‌ها همه از تهران باشد، باید هر دانشگاه علوم پزشکی در هر نقطه از کشور خود را موظف بداند در لبه دانش حرکت کند و طبق ماموریت‌های تعریف شده با توانمندی حرکت کند. استعداد افراد در مناطق مختلف به صورت پراکنده وجود دارد، باید در کشور فرصت سازی کنیم تا این استعدادها شکوفا شود.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: زمینه مشارکت علوم غیرپزشکی در تحقیقات را فراهم کنیم تا به خصوص در حوزه تکنولوژی بتوانیم از توانایی رشته‌های دیگر در راستای اهدافمان استفاده کنیم. پژوهش باید محصول محور باشد و از امکانات دیجیتال و الکترونیکی شدن استفاده کند. در حوزه دیتا هم باید تغییراتی ایجاد کنیم، اگر ساماندهی شود، تحقیقات هم تسهیل می شود. از هر امکانی که ثبت دیجیتالی دیتا رو ممکن کند، ما استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اساسی در آیین‌نامه ارتقا لازم است، گفت: باید تاکید از تولید مقاله صرف برداشته شود و اگر محققی بتواند مشکلی از مشکلات مملکت را حل کند، حتما حائز امتیاز بالایی خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: نیروهای جوان، مولد و دارای خلاقیت هستند؛ باید آیین‌نامه هایی را ایجاد کنیم تا فرصت‌هایی برای افراد جوان و دانشجویان فراهم شود.

وی با بیان اینکه بومی بودن تحقیقات حائز اهمیت است، گفت: ضمن اینکه باید به این افراد اصول تولید و بازار را بیاموزیم تا در جهت تولید دانش بومی حرکت کنند و کشور را به سمت خودکفایی هدایت کنند.

وی در ادامه با بیان این که همکاری میان معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت بهداشت ایجاد شود، گفت: همه مراکز بهداشت می‌توانند محلی برای جمع آوری آمار و دیتا برای تحقیقات و پژوهش‌های مختلف باشند. این تعامل باید از سطوح بالا تا پایین شکل بگیرد.

 عین اللهی با تاکید بر اینکه در حوزه انتشار علم به شکل‌های مختلف به رغم تحریم‌های موجود باید اقدام کرد، گفت: ذهن ما سخت افزاری است ولی در حوزه نرم افزار باید ذهن پویاتری داشته باشیم. انتقال اطلاعات و ژورنال‌ها را باید در اولویت قرار دهیم و به هر شکلی که در این شرایط امکان پذیر است. باید شرایط دسترسی به دیتاها و اطلاعات را برای دانشجویان و محققانمان فراهم کنیم. امروز اگر اطلاعات به‌روز دنیا در اختیار دانشجویان ما قرار نگیرد، نمی‌توانیم انتظار تحقیقات موثری داشته باشیم.

 عین اللهی به عنوان آخرین نکته بر انقلابی‌گری  و عملکرد جهادی تاکید کرد و گفت: وقتی روزانه ۷۰۰ نفر را به دلیل کرونا از دست می‌دهیم، باید به تمام قوا، انرژی و وقت بگذاریم و به طور مستمر فعال باشیم تا هر چه سریعتر واکسن تولید کنیم. این روزها عملکرد جهادی با تلاش زیاد لازمه رشد و پیشرفت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت پزشکی و دانشمندان ما در منطقه بی نظیر است، ولی قرار نیست در جا بزنیم و باید رو به جلو حرکت کنیم تا در دنیا تبدیل به مرجع علمی شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =