برنامه دانشگاه تهران درباره  جذب نخبگان

رئیس دانشگاه تهران گفت: بعد از فرمایشات رهبری به معاون پژوهشی دانشگاه درباره موضوع نگهداشت نخبگان ماموریتی دادم تا یک طرح ویژه را آماده و تدوین کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مقیمی  درباره برنامه دانشگاه تهران برای جذب نخبگان داخل و چه خارج از کشور با توجه به تاکیدات رهبری و رئیس جمهور اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال هاست که به این موضوع با عبارات مختلفی پرداخته اند و همواره گله مند بودند که ما در نگهداشت نخبگان خود آنطور که باید و شایسته نخبگان است، عمل نکردیم. فرمایشات اخیر ایشان تاکید ویژه ای بود و در محافل رسانه‌ای و علمی بازتاب پیدا کرد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: بعد از فرمایشات رهبری به معاون پژوهشی دانشگاه درباره این موضوع ماموریتی دادم تا یک طرح ویژه‌ای را آماده و تدوین کند؛ هرچند می دانیم این موضوع، مبحث صرفا درون دانشگاهی نیست که یک دانشگاه بخواهد برای آن تدبیر کند و بتواند اثرگذار باشد ولی به سهم خودش می تواند مثمر ثمر باشد.

وی ادامه داد: در طرح معاونت پژوهشی بنا داریم پیشنهاد دهیم که دانشگاه تهران در عرصه ملی چگونه می‌تواند درباره موضوع نخبگان و جذب آنها سیاستگذاری کند.

مقیمی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های نخبگان ما این است که عمدتا نمی توانند فرصت‌های کاری و ابتکاراتشان را به منصه ظهور برسانند، تصریح کرد: این در حالی است که همین امکان در دانشگاه های پیشرفته دنیا برای نخبگان فراهم تر است و ضمن اینکه حمایت های مالی مناسبی از آن ها صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این مطلب که بالاخره معیشت نخبگان هم بحث بسیار مهمی است، گفت: اینکه همه نخبگان و مستعدان علمی ما نسبت به کشور و وطن خودشان عرق و تعصب دارند، شکی نیست ولی این هم حدی دارد و اگر امکانات فراهم نباشد که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آنها را بروز دهند، قاعدتا تلاش می کنند در محیط‌های دیگر این ظرفیت را اجرا و پیاده سازی کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: مثلا یکی از اقداماتی که ما در دانشگاه تهران می‌توانیم دنبال کنیم، بحث تجهیز آزمایشگاه‌ها است و از طرفی پارک‌های علم و فناوری ما از افرادی که کسب و کار و یا ایده ای دارند، حمایت کند. ضمن اینکه می توانیم برای جذب هیات علمی ما خودمان به دنبال نخبگان و افراد شاخص علمی برویم.

مقیمی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر ما نباید طوری برخورد کنیم که این عزیزان رنجیده خاطر شوند؛ گاهی اوقات نگهداشت این افراد هزینه ندارد و در واقع نوع برخوردهای ما باعث رنجش و دلسردی آن ها می‌شود. ما باید تمام تلاشمان را به کار ببندیم که از ظرفیت این عزیزان بهره بگیریم و همه آن هم پول و منابع مالی نیست و می شود با رفتار درست و محترمانه نرخ این مهاجرت را کند کرد و یا حتی معکوس کرد.

منبع:مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1121420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =