سرنوشت مذاکرات هسته‌ای در گرو جنگ رسانه‌ و روایت‌ها

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: در حال حاضر جو سازی، جنگ رسانه‌ای و روایت‌ها در راستای تایید یا علیه برجام در آینده مذاکرات نقش تعیین کننده‌ای دارد.

زینب شوندی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به دوره جدید مذاکرات هسته‌ای در وین اظهار کرد: در حال حاضر نوع نگاه مردم، رسانه‌ها و جریان دانشجویی به مذاکرات امیدوارکننده است چرا که شاهد تغییر رویکرد مسئولان در این مذاکرات هستیم.

وی با بیان اینکه سیاست «میدان دادن به طرفین برجام» در دولت‌های پیشین با شکست مواجه شده است، گفت: ایران در دوره‌های گذشته پیش‌دستانه و ساده انگارانه به تعهدات خود در برجام عمل کرد که موفقیت در پی نداشت؛ اما در حال حاضر تیم مذاکره کننده به درستی در مذاکرات حاضر شده و دیگر نمی‌خواهد به طرفین برجام باج دهد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به ترکیب افراد حاضر در تیم مذاکره کننده ایران اظهار کرد: تیم مذاکره کننده در این مدت کوتاه که از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، نشان داد که در حوزه هسته‌ای و  دیپلماسی تخصص دارد و براساس اصل شایسته سالاری انتخاب شده‌اند.

شروط ایران برای ادامه برجام غیرقابل اجرا نیست

وی درباره شروط ایران برای ادامه مذاکرات با آمریکا و اروپا یا احیای توافقنامه برجام عنوان کرد: از اوایل پیروزی انقلاب تا کنون شاهد مذاکرات با سایر کشورها درباره موضوعات مختلف بودیم که البته نتایج امیدوار کننده و سود دهی را نداشتند. همچنین برقراری تماس‌های تلفنی بین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا یا کشورهای اروپایی ضمن مذاکره  هسته‌ای تقریبا در انقلاب بی‌سابقه بود؛ اما بازهم نتیجه مناسبی مشاهده نشد. 

این فعال  دانشجویی ادامه داد: در نتیجه مسئولان متوجه شدند که میدان دادن یکطرفه به کشورهای دیگر نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. در حال حاضر دو پیش‌نویس یا شرایط ایران برای ادامه مذاکرات به سایر کشورهای مذاکرکننده ارائه شده است که برخلاف ادعای آمریکا این شرویط اصلا سخت یا غیر قابل پذیرش نیست. تمامی تبصره‌ها این سندها  همان اطلاعات موجود در برجام است و ایران فراتر از تعهدات برجامی نخواسته است. 

شوندی درباره عوامل یا کشورهای تاثیرگذار در پیشرفت روند برجام مطرح کرد: در دورهای قبلی مذاکرات شاهد بودیم که صهیونیست‌ها  و سعودی‌ها در روند مذاکرات تاثیر گذار بودند؛ اما در حال حاضر شاید موضوع نگران کننده فضای سیاسی و اجتماعی کشورهای مذاکره کننده باشد که بر مذاکرات تاثیر بگذارند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با انتقاد از عجله در روند مذاکرات بیان کرد: مسئولان بارها بیان کردند که مذاکرات هسته‌ای فرسایشی شده و باید زودتر به نتیجه برسد. این عجله در تعیین تکلیف مذاکره  باعث نگرانی می‌شود چرا که مذاکرات باید با سنجش موقعیت و شرایط همراه باشد.  

شوندی در پاسخ به این پرسش که آیا اقتصاد سیاسی و حوزه سیاسی ایران تاب و تحمل شکست مجدد برجام را دارد یا خیر، گفت: با توجه با شکست‌ و تجربیات مکرر در مذاکرات هسته‌ای تحمل و پذیرش مردم نسبت به این موضوع بیشتر شده است. البته فعالیت‌های امیدوارکننده دولت سیزدهم نیز بی‌تاثیر نیست. بنابراین در حال حاضر افکار عمومی و مردم پذیرش موضوعات هسته‌ای را نسبت به گذشته بیشتر دارند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه تقریبا تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در تمامی حوزه‌ها انجام شده است، گفت: این تحریم‌ها که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادها می‌شود باعث شده تا نگرانی و ترس مردم از تحریم تا حدودی کم رنگ شود و جامعه به حالت پایداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای جنگ رسانه و روایت‌هاست، گفت: مذاکرات هسته‌ای در 2 حوزه متغیرهای اقتصادی و سیاسی و جوسازی قابل اهمیت است. نمی‌توان تاثیر مذاکرات را بر اقتصاد انکار کرد؛ اما  در حال حاضر جو سازی در راستای تایید یا علیه برجام در آینده مذاکرات نقش تعیین کننده‌ای دارد.

شوندی با اشاره به تیم رسانه‌ای دولت خاطرنشان کرد: جو سازی رسانه‌ای در ایران و جهان این پتانسیل را دارد که معادله برجام را برهم بزند، در نتیجه تیم رسانه‌ای دولت یا خبرگزاری‌های همسوی دولت با فعالیت مناسب می‌توانند توطئه‌های رسانه‌ای را خنثی کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1121495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =