چگونه می‌توان دانشجویان را به سمت کار دانشجویی سوق داد؟/ طراحی پلتفرم معرفی فرصت‌های شغلی به دانشجویان

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس معتقد است دانشگاه‌ها با طراحی پلتفرم برای معرفی فرصت‌های شغلی به دانشجویان، می‌توانند نقش واسطه بین دانشجویان و کارفرمایان را ایفا کنند.

زعمیه نعمت‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که نخستین گام برای تشویق دانشجویان به کسب و کار، رواج کار دانشجویی در بین خانواده‌هاست، اظهار کرد: به طوری که خانواده‌ها درگیر شوند و بپذیرند که اگر فرزندشان شغل داشته باشد، برای خانواده و خودش مفید است. لازم است که خانواده‌ها همکاری کرده و پشتیبان باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس، طراحی پلتفرم‌هایی برای کار دانشجویی از سوی دانشگاه را گام دوم تشویق دانشجویان به کار دانست و افزود: در سال‌های اول این پلتفرم‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند؛ اما در سالهای بعد دانشجویان خودشان می‌توانند کار پیدا کنند. این پلتفرم می‌تواند نقش واسطه را بازی کند، بین دانشجویانی که جویای کار هستند و کارفرماهایی که کار پاره وقت دارند و شامل ارائه فرصت‌های شغلی پاره وقت است.

وی با اشاره به این که راهکار بعدی این است که برنامه‌های درسی باید با نظم بیشتری چیده شوند، گفت: اگر برنامه درسی منظم باشد، فرصت کار پاره وقت برای دانشجویان فراهم می‌شود.همچنین باید این فرصت برای دانشجویان ارشد و دکتری فراهم شود که به عنوان دستیار پژوهشی در دانشگاه مشغول شوند. فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان حل تمرین یا کمک به استاد، فرصت خوبی برای آن‌هاست.

نعمت‌الهی با تصریح بر این که دانشگاه باید مسیر کار دانشجویی را هموار کند و برای انجام کارهای داخل دانشگاه از دانشجویان استفاده کند، یادآور شد: مثلا برای برگزاری همایش‌ها یا طراحی پوستر. چون این کارها پاره وقت هستند و دانشجویان با آموزشی کوتاه مدت می‌توانند از عهده انجام آن برآیند. دانشگاه باید به دنبال حوزه‌هایی باشد که با آموزش‌های کوتاه مدت چندماهه، فرد آمادگی انجام یک کار پایه را داشته باشند. چون دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، تخصص چندانی ندارند، باید کارهای عمومی مانند فروشندگی یا عکاسی یا کمک مربی به آن‌ها واگذار شود.

وی اظهار کرد: سرویس های پلتفرم جمع سپاری کار در دانشگاه شامل فری لنسرها، خدمات فنی A4، کار دانشجویی، دستیار آموزشی، دستیار پژوهشی، توسعه نرم افزارهای سفارشی، ارایه خدمات آماری، ارایه خدمات نرم افزارهای تخصصی، صنایع دستی، گردشگری دانشجویی،  غذا، آموزش‌های مهارتی، کلاس کنکور، آموزش کودکان، خدمات مشاوره روانشناسی و خانواده، تولید و فرآوری محصولات کشاورزی، توزیع و فروش محصولات، دیجیتال مارکتینگ، مشاوره کنکور ، حمل و نقل و  خدمات عمومی مانندآرایشگری و لباس شویی می‌شود.

این مدرس کارآفرینی با تاکید بر این که ساماندهی فعالیت خیریه‌های دانشجویی، اقدام دیگری است که دانشگاه‌ها می‌توانند برای تشویق دانشجویان به کار، انجام بدهند، افزود: برای مثال پولی که از طریق خیریه‌ها جمع می‌شود را مستقیما در اختیار دانشجویان برای خرید کتاب یا اینترنت قرار ندهند و در عوض محیط دانشگاه را برای دانشجویان مناسب‌تر کنند مثلا کمک کنند که فضای خوابگاهی بهتر شود یا کیفیت غذای دانشجویی بالاتر برود یا فضای تفریحی برای دانشجویان فراهم شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خیریه‌ها می‌توانند منابع خود را به مراکز کسب و کار دانشگاهی بدهند که حقوقی معادل اداره کار به دانشجویان پرداخت شود یا برای راه‌اندازی کسب و کار برای دانشجویان صرف کنند.بهره‌گیری نامناسب از خیریه‌ها، مانع شکلگیری فرهنگ تلاش در بین دانشجویان می‌شود. درست آن است که زیست بوم حمایت شود نه افراد. هرچند نیت خیریه‌ها انسان‌دوستانه است؛ اما بهتر است که هدفمند باشد و به فرهنگ عمومی کمک کند.

نعمت‌الهی با بیان این که توجه به این نکته هم لازم است که دانشجوها باید بدانند که زندگی‌شان دانشجویی است و قرار نیست مانند کسی که سالهاست کار کرده، درآمد داشته باشند، گفت: دانشجویان باید سطح توقعات خود را پایین نگه دارند و بدانند که زندگی دانشجویی متفاوت از زندگی دیگران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس کار دانشجویی را  نیازمند تدوین قانون‌هایی از سوی دانشگاه دانست و تصریح کرد: برای مثال دانشجو نباید تمام وقت کار کند. چرا که دانشجویی که تمام وقت کار کند، نه می‌تواند درست کار کند و نه درست درس بخواند. من پشتیبان کار دانشجویی هستم؛ اما مخالف کار تمام وقت هم هستم.

وی با اشاره به این که دانشجو باید بپذیرد که نهایتا می‌تواند کار پاره وقت انجام دهد، گفت: دانشجو می‌تواند ۲۰ واحد درسی بردارد و ۲۰ ساعت هم برای مرور درس نیاز دارد. ۱۵ ساعت هم برای کار وقت لازم دارد و به شرط این که بپذیرد دانشجوست و با قناعت می‌تواند از عهده هزینه‌هایش بربیاید.

این مدرس دانشگاه در پایان به ضرورت حمایت دولت از کار دانشجویی تاکید و اظهار کرد: امروز دولت از کارورزی‌ها حمایت می‌کند. به همین دلیل، هزینه بیمه از دوش کارفرما برداشته می‌شود. اگر این حمایت‌ها توسعه پیدا کند، بسیار کمک کننده است.

گفتنی است؛ کار دانشجویی فرصت مناسبی برای آمادگی دانشجویان و حضور جدی آن‌ها در فضای کسب و کار پس از فارغ‌التحصیلی است. البته تحقق این امر نیازمند حمایت دانشگاه‌ها و دولت از دانشجویان شاغل است. این حمایت شامل ارائه فرصت‌های شغلی به دانشجویان و پرداخت حقوق مکفی است. ایسکانیوز، پیش‌تر در مصاحبه‌های دانشجویان تا مقطع دکتری هم وابسته به جیب خانواده‌اند و دوران دانشجویی بهترین زمان برای کار پاره‌وقت به بررسی ضرورت و جایگاه کار دانشجویی در ارتقای توانمندی‌های دانشجویان پرداخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121518

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =