روسیه: همه خواستار احیای برجام هستند

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه همه طرفین مذاکرات کنونی در وین به احیای کامل برجام علاقه‌مندند، نسبت به ادامه گسترش ناتو به سمت شرق هشدار داده و آمریکا را مقصر در جوّ مسموم کنونی در روابط دوجانبه نامید.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو اعلام کرد که تمامی شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به سمت احیای کامل توافق هسته‌ای با ایران حرکت می‌کنند.

ریابکوف توضیح داد: «همه کشورهایی که پس از وقفه فنی به وجود آمده در رایزنی‌های مربوط به احیای برجام در نشست کمیسیون مشترک تاریخ 9 دسامبر (18 آذرماه) در وین و همچنین طرف آمریکایی که با تصمیم دولت دونالد ترامپ در سال 2018 از این توافقنامه خارج شده بود، همگی تأیید می‌کنند و روز پنجشنبه بار دیگر ثبت شد که قصد بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک را داشته و دقیقاً در جریان مذاکرات وین روی این مسئله متمرکز خواهند بود. منبع اراده سیاسی از طرف ما قابل توجه بوده و من اطمینان دارم که هیچ یک از طرفین رایزنی‌های کنونی در وین علاقه‌مند نیست که توافق هسته‌ای با ایران فرو پاشیده شود. ما اکنون در حال کار برای تأمین ادامه روند مذاکرات، با تکیه بر نتایج به دست آمده در شش دور قبلی آن هستیم.»

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد: «در حال حاضر شرایط پیچیده‌تر از قبل شده، ولی این مسئله دلیلی برای تسلیم شدن نیست. ضروری است که روی مسائل مربوط به هماهنگی اقدامات همه طرفین شرکت‌کننده در مذاکرات وین درباره احیای برجام کار شود و طرف روس آمادگی دارد تا به این مسئله کمک کند.»

به گفته وی، در این راستا پیشنهادات و نظریات مضاعفی وجود دارد که در حال کار است و گفتگوهای سیاسی عادی و کار چندجانبه از هم اکنون آغاز شده و روسیه فعالانه در آنها مشارکت خواهد داشت.

ادامه گسترش ناتو به سمت شرق عواقب جدی در پی خواهد داشت

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سؤال دیگری تأکید کرد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید در آینده به سمت شرق گسترش یابد و اگر مخالفان با این مسئله مخالفت کنند، شاهد عواقب بسیار جدی خواهند بود.

وی گفت: «گسترش بدون پایان ناتو طی دهها سال گذشته به ما ثابت کرده که پیش‌دستاوردها، وعده‌ها و تعهدات کشورهای غربی، در صورتی که شکل تعهد قانونی به خود نگرفته باشد، کاملاً بی‌ارزش هستند. به رهبران اتحاد جماهیر شوروی و سپس فدراسیون روسیه بارها وعده داده شده بود، آن هم در مسئولانه‌ترین سطح ممکن و هم از طرف ایالات متحده و هم کشورهای اروپایی، که ناتو قصد گسترش بیشتر به سمت شرق را ندارد و خیال مقامات مسکو باید در این خصوص کاملاً راحت باشد.»

سرگئی ریابکوف یادآور شد که در شرایط کنونی روند اوضاع کاملاً مخالف این مسئله است و مقامات بروکسل مدعی هستند که هر کشوری این حق مستقل را دارد که شکل تأمین امنیت خود را، از جمله با پیوستن به اتحادهای نظام ـ سیاسی تعیین کند و در واقع چنین تعهداتی در اسناد ناتو نوشته شده است.

این دیپلمات ادامه داد: «در حالی که چنین آزادی عملی برای عضویت در اتحادها نمی‌تواند مطلق باشد. این قضیه دقیقاً مانند جامعه بشری است. آزادی‌های فردی نباید به گونه‌ای باشد که به آزادی افراد دیگر آسیب برساند. لازم است تا چارچوب مشخص، مسئولیت‌ها و تعهدات متقابلی وجود داشته باشد. تقویت امنیت کشورها نباید به قیمت از بین رفتن امنیت دیگران تمام شود.»

به گفته وی، گسترش ناتو از مدت‌ها قبل با تعهدات آنها مغایرت پیدا کرده و روسیه قطعاً به هر شرایطی که امنیت این کشور را در معرض تهدید جدی قرار دهد، واکنش مناسب نشان می‌دهد و عواقب چنین وضعیتی برای کشورهای غربی وحشتناک خواهد بود.

اقدامات غیردوستانه واشنگتن دلیل جوّ مسموم کنونی در روابط روسیه و آمریکاست

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: «دولت ایالات متحده همچنان به خط مشی غیردوستانه خود در برخورد با روسیه ادامه می‌دهد؛ اعمال تحریم‌ها متوقف نمی‌شود، اتهامات بی پایه و اساس و اثبات نشده علیه کشور ما همچنان مطرح بوده و اقدامات دیگری نیز انجام می‌شود که باعث نگرانی جدی مقامات مسکو شده است. تمامی این اقدامات جوّ حاکم بر روابط دوجانبه را شدیداً مسموم کرده و مانع از برقراری گفتگوهای حرفه‌ای بین دو کشور شده است و طرف روسی مقصر وجود این جوّ غیردوستانه نیست.»

ریابکوف با اشاره به اینکه قابل پیش‌بینی بودن در روابط مسکو و واشنگتن تنها به صورت منفی وجود دارد و طرف آمریکایی تلاش می‌کند تا نقش مهم و مستقل روسیه در عرصه روابط بین‌المللی را نادیده بگیرد، ادامه داد: «مقامات مسکو از ایالات متحده انتظار دارند تا در مسائل امنیتی و ثبات راهبردی، برخوردی مسئولانه داشته باشند و حداقل به استدلالات طرف روسی گوش فرا داده و به تمایل آن برای مشارکت در این عرصه پاسخ مثبت دهد.»  

وی همچنین درخواست‌های دولت آمریکا در خصوص فعالیت‌های دیپلمایک را "پوچ و بی‌معنا" نامید و تأکید کرد که رایزنی‌های مربوط به مسائل روادیدی بین دو کشور، در صورت پاسخ مثبت واشنگتن به درخواست مسکو، می‌تواند از سر گرفته شود تا دیپلمات‌های دو کشور در شرایط مناسب‌تری به کار خود ادامه دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1121523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =