کاهش فرصت مطالعاتی بدلیل افزایش نرخ ارز/ 1 میلیون برای حمایت از دانشجویان درنظر گرفته شده است

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: مشکلات بودجه دانشگاه به صورت عمومی با پژوهش تداخل پیدا نمی‌کند، بازگشایی خوابگاه‌ها و آماده‌سازی دانشگاه، تداخلی با بودجه پژوهشی ندارد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی فکور معاون پژوهشی دانشگاه تهران در نشست خبری سی‌امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و به مناسبت هفته پژوهش ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد،  درباره برنامه کاربردی شدن طرح‌های انجام شده در دانشگاه تهران، اظهار کرد: هدف از طرح‌هایی که در دانشگاه تهران انجام شده، این است که این طرح‌ها به صورت خدمت برای جامعه دربیاید. به دنبال چرخه‌ای هستیم که ثمره آن کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها برای جامعه است‌.

وی با اشاره به این‌ که دانشگاه تهران، دانشگاه مادر است و تخصص‌های مختلف در آن حضور دارند، افزود: سعی دانشگاه این است که با بازنگری ساختار پژوهش و فناوری دانشگاه، نگاه کلانی داشته باشد که بتواند بر اساس این پروژه‌ها انجام شود.

وی درباره مقایسه جایگاه در ایران و جهان، گفت: علوم انسانی در دنیا بسیار مورد توجه بوده و منشا بسیاری از نوآوری‌ها هستند. پژوهش هم نیاز به نگاه کلان و سیستمی دارد که به معنای توجه ویژه به علوم انسانی است. 

فکور با تصریح بر این که چرخه علم و فناوری و نوآوری از نیاز آغاز می‌شود، یادآور شد: به نظر من، مشکل امروز کشور ما نیازسنجی است‌. نیازسنجی در علوم انسانی باید خیلی جدی دیده شود. برای مثال کرونا و مجازی شدن کتاب‌های درسی، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما جای آن خالی است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: شاید زمانی والدین مانع استفاده کودکان و نوجوانان از تکنولوژی می‌شدند؛ اما این شیوه به دلیل شرایط آموزش مجازی امروز کاربرد ندارد و باید برای کنترل، از دانشگاه پاسخ‌های جدیدی خواست.

وی نیازسنجی را دوطرفه دانست و گفت: هم دانشگاه باید نیازهای جامعه را پیدا کند و صنعت، نیازهای خود را به دانشگاه عرضه کند. دانشگاه قابلیت‌های خود را از طریق سامانه‌های موجود در اختیار تیم‌های نیازسنجی قرار می‌دهد. بیشتر کارها در دانشگاه تهران، سامانه‌سپاری شده است و دیگر نیاز نیست دانشگاهیان مدام درگیر کاغذبازی شوند.

فکور درباره حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری تاکید کرد: مبالغ متفاوتی برای حمایت از دانشجویان در نظر گرفته شده که بین ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و بالاتر است. هرچقدر هم این مبلغ افزایش پیدا کند، باز هم کافی نیست، به همین دلیل راهکار این است که این طرح‌ها کاربردی شوند تا بتوان به کمک صنعت، حمایت مناسبی از دانشجویان داشت. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان این که فرصت‌های مطالعاتی برای استادان و دانشجویان با مشکل افزایش نرخ ارز مواجه هستند، افزود: به همین دلیل فرصت‌های مطالعاتی کاهش یافته است.

فکور در پاسخ به ایسکانیوز در مورد کمبود بودجه در حوزه پژوهشی، اظهار کرد: بودجه پژوهش از این امتیاز برخوردار است؛ به نحوی که از طریق خود پژوهش هم می‌تواند تامین شود، البته نیاز به هزینه‌کرد هم وجود دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: مشکلات بودجه دانشگاه به صورت عمومی با پژوهش تداخل پیدا نمی‌کند. بازگشایی خوابگاه‌ها و آماده‌سازی دانشگاه، تداخلی با بودجه پژوهشی ندارد. 

وی بودجه معاونت پژوهشی را متغیر دانست و گفت: سهم بودجه پژوهشی از بودجه عمومی دانشگاه، وابسته به تعداد دانشجویان و گرنت‌هایی است که به استادان تعلق می‌گیرد. 

تقدیر از ۴۱ پژوهشگر برتر پژوهشی دانشگاه تهران

محمدرضا نقوی مدیر کل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران با بیان این که مقدمات برگزاری جشنواره پژوهش از حدود چهار ماه پیش آغاز شده است، اظهار کرد: معیارهای بررسی شامل شهرت ملی یا بین‌المللی، رعایت اخلاق، ایندکس، ثبت اختراع و انتشار مقاله و کتاب در سطح ملی و بین‌المللی است.

وی با اشاره به این که در کل از ۴۱ نفر تقدیر به عمل می‌آید، افزود: این تقدیر در چهار گروه پژوهشگران پیشکسوت نمونه، پژوهشگران نمونه، پژوهشگران برجسته و پژوهشگران جوان خواهد بود.
نقوی گفت: همچنین از ۲ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و از دانشجویان هم تحت عنوان پایان‌نامه و رساله نمونه تقدیر خواهد شد. از ۲ کتابخانه و یک پژوهشکده تقدیر به عمل آمد. 

مدیر کل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران  با تصریح بر این که امسال تاکید زیادی بر اخلاق پژوهش و مقالات چاپ شده در نشریات کیو ۱ شده است، افزود: به عبارت دیگر، بیشتر بر کیفیت تاکید شده است.

هفت کمیسیون در دانشگاه تهران وجود دارند که منتخبین را اعلام کرده و سپس از بین این افراد بر اساس آیین‌نامه انتخاب صورت می‌گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به استادان برای ارتباط با صنعت، گرنت اعطا می‌شود. دانشگاه تهران دارای انواعی از طرح‌های پژوهشی است. مانند طرح‌های کاربردی که یعنی با نهاد یا سازمان‌های دیگر همکاری می شود.

نقوی با بیان این که امسال ۴۲۳ قرارداد کاربردی و با اعتبار ۱۳۲۶ میلیارد ریال در دانشگاه داشته‌ایم، گفت: طرح‌های بنیادی اعضای هیئت علمی در واحدها نوع دیگری از طرح‌ها هستند. حوزه مالکیت فکری، یکی دیگر از درآمدزایی‌های دانشگاه تهران است. حوزه پسادکتری هم شیوه دری برای درآمدزایی این دانشگاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =