سرانه پژوهشی ایران نسبت به سایر کشورها ناچیز است/ استادان از اختصاص ندادن بودجه ناراضی‌اند

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: سرانه پژوهشی در ایران نسبت به برخی از کشورها بسیار ناچیز است. 

نیکزاد عیسی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به چاش‌های موجود برای فعالیت پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: در حال حاضر حوزه پژوهش با مشکلات بسیاری مواجه است که بر کیفیت و نتیجه این نوع فعالیت اثرات نامطلوب دارد.

وی با اشاره به سرانه پژوهشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیان کرد: استادان از اختصاص نیافتن این سرانه برای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها ناراضی هستند و شاید بتوان گفت در این راستا برای انجام فعالیت‌های پژوهشی دلسرد شوند. در نتیجه دولت و به طور مشخص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رفع این مشکل باید تلاش مضاعف انجام دهد.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با قیاس فعالیت پژوهشی بین ایران و سایر کشور مطرح کرد: سرانه پژوهشی در ایران نسبت به برخی از کشورها بسیار ناچیز است. 

لزوم کیفی‌سازی در فعالیت‌های پژوهشی

وی با تاکید بر کیفی‌سازی پژوهش در دانشگاه‌ها عنوان کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت یکی از مولفه‌های مهم برای کیفی‌سازی پژوهش است. این ارتباط نسبت به سال‌های گذشته هماهنگ‌تر شده؛ اما هنوز به استحکام لازم نرسیده است.

عیسی‌زاده ادامه داد: ارتباط علم و صنعت پژوهش‌ها را به سمت کیفی‌سازی و کاربردی سوق می‌دهد. مدیران دولتی و مسئولان دانشگاهی و صاحبان مشاغل صنعتی باید برای ارتباط موثر، با هماهنگی مناسبی فعالیت کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد رهبری مطرح کرد: اگر پژوهشگران برتر و قوی برای آینده کشور می‌خواهیم باید دانشجویان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی را با مهارت آموزی در حوزه پژوهش آشنا کنیم.

نبود آموزش دانشجویان برای انتخاب سوژه یابی پژوهشی

وی با بیان اینکه دانشجویان برای انتخاب محتوا و موضوعات پژوهش باید آموزش ببینند، گفت: این موضوع به چالش نبود ارتباط دانشگاه با صنعت بر می‌گردد. موضوعاتی باید انتخاب شوند که مشکلات روز کشور باشند. متاسفانه پژوهش‌های بسیاری در کتابخانه‌های دانشگاه‍‌ها در حال خاک خوردن است و بسیاری از رساله‌های دکتری بعد از دفاع بدون هیچ ثمره‌ای باقی می‌ماند. 

عیسی‌زاده  ادامه داد: دانشجویان باید با راهنمایی استادان موضوعاتی را انتخاب کنند که مسئله‌محور باشند. به این معنا که در زمان انتخاب موضوع پژوهش به دنبال حل یک مشکل یا چالش باشند نه اینکه صرفا فعالیتی پژوهشی بدون ثمره‌ای را داشته باشند. 

 معاون آموزشی پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها  گفت: در حال حاضر به دانشجویان مهارت لازم برای فعالیت آموزشی یا پژوهشی داده نمی‌شود که این ضعف در دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشهودتر است. همچنین نتایج پژوهش دقیق نیست به این معنا که از نظر مطالعات، ابزار و ساختار خیلی قابل استناد نیستند.

فعالیت‌های پژوهشی نهاد رهبری در حوزه دینی است

وی با تاکید برا اینکه فعالیت‌های معاون آموزش و پژوهش نهاد رهبری با فعالیت سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همپوشانی و موازی‌کاری ندارد، گفت: این معاونت مسئول انجام پژوهش‌های دینی در دانشگاه‌هاست و استادان معارف یکی از مخاطبان اصلی این معاونت هستند. نهاد رهبری از این استادان می‌خواهد که علاوه بر تدریس، توجه ویژه ای به پژوهش‌های دینی و پاسخ‌دهی به سوالات دینی دانشجویان داشته باشند. 

عیسی‌زاده در پایان با اشاره به لزوم سیاست‌گذاری در حوزه پژوهش خاطرنشان کرد: کمیته پژوهش یکی از کمیسیون‌های مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که متشکل از معاونان پژوهشی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، نهاد رهبری، دانشگاه آزاد اسلامی است. این کمیته مسئول ساماندهی و هماهنگی فعالیت‌های پژوهش در کشور است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1121625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =