دانشگاه نقشی در تخصیص بودجه‌ برای پروژه‌های صنعتی ندارد

معاون پژوهشی دانشگاه تهران معتقد است که دانشگاه نقشی در رانت‌های پژوهشی ندارد.

مهدی فکور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشگاه برای کسی پروژه صنعتی تعریف نمی‌کند، اظهار کرد: استادان بر اساس اعلام نیازی که از سوی صنعت یا جامعه مطرح می‌شود، خودشان پروژه‌ها را تعریف و به دانشگاه ارائه می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به این که قرارداد استادان با صنعت در دانشگاه بسته می‌شود و تسهیلاتی به استاد اعطا می‌شود، افزود: این تسهیلات شامل آزمایشگاه، پژوهشکده و مشاوره حقوقی است.

وی با تصریح بر این که دانشگاه نقشی در تخصیص بودجه‌ برای پروژه‌های صنعتی ندارد، گفت: به همین دلیل، نمی‌توان گفت از سوی دانشگاه رانتی برای پژوهش اتفاق می‌افتد و یک استاد می‌تواند مبلغ بیشتری را دریافت کند.

فکور در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی یک استاد طرح کلانی را وارد دانشگاه می‌کند، تیمی باید مسئولیت شکست پروژه را برعهده گرفته و زیر پروژه‌ها را توزیع کند. کسی که این کار را انجام می‌دهد، قطعا باید پاسخگو باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: نکته مهم این است که باید به سراغ استادانی رفت که در زمینه مورد نظر تجربه دارند، سابقه خوبی دارند و توانسته‌اند در ارتباط با صنعت پروژه‌های خوبی را انجام بدهند. این موضوع به مدیر پروژه برمی‌گردد و صفر و یکی نیست، امری نسبی است. به همین دلیل، ممکن است مدیر پروژه یک استاد را توانمند تشخیص دهد و همین موضوع دلخوری برای استاد دیگری ایجاد کند.

گفتنی است؛ موضوع رانت‌های پژوهشی ۲ سال پیش از سوی یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در دیدار با رهبری مطرح شد. این استاد دانشگاه از نبود نظارت بر طرح‌های پژوهشی و تخصیص پروژه‌ها به افراد دارای روابط خاص، گلایه کرد. این اظهارات با واکنش‌هایی از سوی رئیس وقت دانشگاه تهران و وزارت علوم همراه شد. برای مثال، معاون پژوهشی وقت وزیر علوم، رانت‌های پژوهشی را فراگیر ندانست و تخصیص پروژه به استادان آشنا را طبیعی قلمداد کرد. ایسکانیوز پیش‌تر در مصاحبه نفوذ فساد در قراردادهای صنعت با دانشگاه به بررسی این موضوع پرداخته است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1121629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =