چطور در آلودگی هوا از خود مراقبت کنیم؟

سالانه شاهد افزایش تعداد روزهایی هستیم که غلظت آلاینده‌های هوا بالاتر از حد نرمال است اما رعایت برخی نکات می‌تواند کمک کند تا آسیب کمتری ببینیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سالانه شاهد افزایش تعداد روزهایی هستیم که غلظت آلاینده‌های هوا بالاتر از حد نرمال است و در این شرایط شاید مردم عادی به جز در خانه ماندن و یا بیرون رفتن به حد ضرورت و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چاره‌ دیگری ندارند اما رعایت برخی نکات برای کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا می‌تواند کمک کننده باشد.

سردرد نشانه‌ای آشنای برای مردم کلانشهرها

سردرد شاید یکی از نشانه‌های آشنای برای مردم کلانشهرها در روزهای آلودگی هوا باشد. نوشین یمانی؛ متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سردرد در این باره به ایسنا گفت: افزایش شاخص آلودگی هوا با افزایش فرکانس، شدت و طول حمله سردردهای میگرن و تنشی و مراجعات بیماران با شکایت سردرد به درمانگاه‌ها و اورژانس‌ها همراه است. افزایش بروز سردرد به دنبال آلودگی هوا در خانم‌ها، سنین بالاتر از ۴۰ سال، افراد با سابقه میگرن و در روزهای سرد سال بیشتر است. استنشاق هوای آلوده با اکسیژن کم باعث اختلال در خون‌رسانی ماهیچه‌های سر، صورت، گردن و ایجاد گرفتگی عضلات سر و صورت و نیز گردن شده و می‌تواند سردردهای تنشی یا میگرن را برانگیزاند.

علیرضا فاطمی فوق تخصص عفونی هم با اشاره به اینکه آلودگی هوا برای افراد معمولی تغییرات آنی و لحظه‌ای ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: علامت‌هایی همانند سوزش چشم، سردرد و حالت تهوع از جمله علائم شایع آلودگی هوا در افراد معمولی است.

چطور هوای خانه را تمییز نگه داریم؟

اما چطور اثرات بد ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهیم؟ محققان معتقدند که عدم استفاده از دخانیات و سیگار، مرطوب نگه داشتن فضای خانه به خصوص مواقعی که از گرم کننده‌هایی مانند بخاری گازی، بخاری نفتی یا شومینه استفاده می‌شود، می‌تواند به امن نگاه داشتن خانه از آلودگی هوا کمک کند.

فاطمه عابدینی فوق تخصص ریه مصرف غذاهای سالم سبزی ها و میوه های تازه، خوردن  یک تا دو لیوان شیر روزانه، کاهش استرس و استراحت کافی را برای افزایش ایمنی بدن افراد ضروری عنوان کرد. عابدینی از بیماران مزمن تنفسی خواست که در شرایط آلودگی هوا حتما داروهای خود را به موقع استفاده کنند تا دچار حملات تنفسی نشوند.

روزهای آلوده چه چیزی بخوریم؟

نسرین امیدوار دکتری تخصصی علوم تغذیه نیز با بیان اینکه آلاینده های موجود در هوای آلوده، از عواملی هستند که باعث  بروز اکسایش در بدن ما می شوند، گفت: بنابر این باید غذاهایی را مصرف کنیم که به مقدار کافی آنتی اکسیدان داشته باشند و به سیستم ایمنی ما برای مقابله با شرایط کمک کنند. مصرف به اندازه آنتی اکسیدان و ویتامین C می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند.

امیدوار درباره موادغذایی حاوی ویتامین c، توضیح داد: تمام سبزیجات برگدار سبز، پیازچه، کلم سبز، انواع مرکبات، توت فرنگی و گوجه فرنگی منابع مهم ویتامین c هستند. مصرف سبزیجاتی همچون خانواده کلم ها از جمله کلم بروکلی، کلم پیچ و گل کلم، اسفناج، پیازچه و میوه هایی از جمله انواع مرکبات و سیب در هوای آلوده بسیار مفید است زیرا می تواند حالت های شبیه به آسم را نیز کمرنگ کند.همچنین باید مراقب باشیم که در صورت داشتن زمینه حساسیت و آسم، غذاهایی را که محرک این عارضه ها هستند کمتر مصرف کنیم.

علاوه بر این نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

آریا شیخ مظفری جراح و متخصص مغز واعصاب هم معتقد است که مصرف شیر و میوه تازه از مسمومیت ناشی از استنشاق فلزات سنگین و سرب در هوا جلوگیری می‌کند که بهتر است مردم در این روزها این اقلام را بسیار مصرف کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1121687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =