مشکل اصلی به کار نگرفتن پژوهش‌های دانشگاهی است نه کمبود بودجه

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر معتقد است که مشکل اصلی پژوهش، کمبود بودجه دانشگاه نیست، بلکه به کار نگرفتن پژوهش‌های دانشگاهی است.

سید حسن قدسی پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که پژوهش دارای دو بخش شامل مجری و بهره‌بردار پژوهش است، اظهار کرد: مشکل اصلی پژوهش، این است که تکلیف بهره‌بردار روشن نیست.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این که مشکلی که وجود دارد این است که بی‌توجهی به پژوهش در همه سطوح کشور وجود دارد، از زندگی شخصی افراد گرفته تا مسائل کشور، افزود: برای مثال وقتی قرار است یک پل یا جاده ساخته شود، سازمان مربوطه به دنبال کسی می‌گردد که این تخصص را دارد؛ اما اگر آموزش و پرورش مشکل دارد، تاکنون چند وزیر مشکل خود را به دانشگاه ارائه داده‌اند.

وی با تصریح بر این که به‌کار بستن پژوهش مهم‌تر از خود پژوهش است، گفت: مشکل اصلی پژوهش، کمبود بودجه دانشگاه نیست، بلکه به کار نگرفتن پژوهش‌های دانشگاهی است.

قدسی پور با تاکید بر این که پژوهش، موتور توسعه است، یادآور شد: متاسفانه مدیریت کشور به فکر توسعه نیست و بیشتر به فکر حل مشکلات روزمره است. به همین دلیل، اگر بودجه دانشگاه هم افزایش پیدا کند، مشکلی حل نخواهد شد. دانشگاه هم‌اکنون هم تحقیقات خود را انجام می‎دهد؛ اما استفاده کننده و بهره‌بردار مشخص نیست.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نانوایی یک محله تعطیل شود، مردم جای خالی آن را احساس می‌کنند و معترض می‌شوند؛ اما اگر تحقیقات در کشور تعطیل شود، هیچ کس احساس کمبود نمی‌کند.

رانت‌های پژوهشی؛ نتیجه بی‌توجهی به جایگاه پژوهش در کشور

وی رانت‌های پژوهشی را یکی از تبعات این موضوع دانست و گفت: وقتی نیاز و مسئله واقعی نشود و دستگاه‌های نظارتی هم پاسخگو نباشند، ممکن است در توزیع هزینه‌ها رانت پیش بیاید.

قدسی پور با بیان این که با توجه به تلاش رئیس جمهور به بهبود اوضاع انتظار می‌رود که دولت از این پس برای حل مشکلاتش به دانشگاه مراجعه کند، اظهار کرد: راهکار این است که وقتی در کشور به یک محصول نیاز است قبل از درخواست از خارج به دانشگاه سفارش دهیم یا اگر از یک کشور خارجی هم خریداری شد، از دانشگاه بخواهیم جریانی ایجاد کند که تا 15 سال دیگر به ثمر برسند و تا ابد مجبور به واردات نباشیم.

گفتنی است؛ هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ با شعار (پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید) از ۱۳ الی ۱۹ آذرماه در استان‌ها و از ۲۰ الی ۲۶ آذرماه در سطح ملی در حال برگزاری است. در این راستا، ایسکانیوز در نظر دارد در گفت‌وگو با پژوهشگران و مدیران دانشگاهی به طرح و بررسی مشکلات پژوهشی کشور بپردازد. 

انتهای پیام/                                                         

کد خبر: 1121692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =