قوانین سفت‌وسخت برای فعالیت پزشکان در مناطق محروم اعمال شود/ ظرفیت بالای دانشگاه آزاد برای کمک به حوزه پزشکی

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در واکنش به افزایش سرانه پزشک از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر پزشک برای مناطق محروم به فعالیت بپردازد اقدام مناسبی است، اما قوانین سفت و سخت برای این مساله وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کمبود سرانه پزشک در کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی را به این فکر واداشت که در راستای افزایش سرانه پزشک وارد عمل شده و اقدامات جدید برای جبران نارسایی‌ها در دستور کار قرار بگیرد. بر اساس مصوبه ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از زمانی که ۲۷ دانشگاه پزشکی در کشور داشتیم، ظرفیت جذب دانشجو همین تعداد بوده است و اکنون که ۵۷ دانشگاه پزشکی (حدود ۱۵ دانشکده مستقل پزشکی) فعال است و  باز هم جذب دانشجو تغییر نکرده است. به ازای هر ۱۰ هزار جمعیت ۱۶ پزشک داریم. آمار پزشکان متخصصمان ۵۰ درصد پزشکان عمومی است، بنابراین شاخص‌های سرانه پزشک عمومی و متخصص بسیار نگران کننده است. از سوی دیگر در مناطق محروم دسترسی به پزشک با چالش همراه است و همین قضیه نشان از توزیع نابرابر دارد.

چندی قبل سید مسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: «پذیرش دانشجوی پزشکی و توزیع آن در دست وزارت بهداشت و درمان است، اما به نظر می‌رسد ایراداتی در نظام توزیع پزشک در کشور وجود دارد و سازوکارهای موجود در این رابطه عادلانه نیست.» در این میان برای افزایش سرانه پزشک در کشور نیازمند استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس ها و ... داریم.  انتظار است تا دولت‌ و نهادهای حمایتی برای ارتقای سرانه درمان در کشور با اختصاص سوبسیت‌ها به دیگر نهادهای فعال در آموزش پزشک بتوانند بیش از پیش در تربیت این قشر تاثیرگذار موثر باشند. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اسفندیار بالجانی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه درباره نتایج اقدامات در راستای جذب دانشجو رشته‌های پزشکی و چالش‌های موجود است.

مهاجرت نتیجه افزایش میزان پذیرش دانشجوی پزشکی است

 در روزهای اخیر قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب افزایش حداقلی پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی تا ۵ سال آینده خبر داد. حال این سوال مطرح است که افزایش تعداد پذیرش دانشجوی پزشکی و تاثیرات آن در کاهش مشکلات ناشی از فراوانی جمعیت پزشک در کشور چه پیامدهایی به دنبال دارد.

 به باور بنده هر چقدر میزان پذیرش دانشجوی پزشکی افزایش یابد به نسبت میزان مهاجرت هم گسترش می‌یابد. صرف هزینه دولتی برای تحصیل این افراد از بودجه دولتی بدون مدیریت نیروی متخصص نتایج مناسب به دنبال ندارد. غافل از اینکه هزینه کلان برای این افراد صرف می‌شود و آنطور که باید برای کشور نتایج مثبت به‌دنبال ندارد. وزارت بهداشت و درمان می‌تواند با ایجاد چارچوب‌های سفت و سخت برای پزشکان زمینه مهاجرت آنها به دیگر کشورها را محدود کند. برای مثال با افزایش ظرفیت‌های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان اقدامات مناسب را انجام داد. درضمن فرد با پرداخت هزینه تحصیل در صورت مهاجرت ضرری برای کشور به دنبال ندارد. اینکه یک فرد فقط از بودجه دولتی هزینه‌اش تامین و بعد به مهاجرت کند چندان مناسب نیست.

۱۰ سال قبل پزشکان برج‌ساز بودند/ قوانین سفت و سخت برای فعالیت پزشکان در مناطق محروم وجود ندارد

 در روند پذیرش دانشجویان پزشکی دو نقد کمبود پزشک در کشور و مهاجرت پزشکان وجود دارد. برای مثال چندی قبل در دوران ریاست محمدرضا ظفرقندی، رییس سابق سازمان نظام پزشکی بارها به افزایش درخواست‌ Good standing در دو سال اخیر به‌دلیل شیوع کرونا را مطرح کرد. 

به باور بنده شاید افزایش مهاجرت‌ها دلیل بروز  نارسایی‌ها در کمبود پزشک شده است. باید به این نکته تاکید داشت که افزایش پذیرش چه نتایجی به دنبال دارد؟! برای مثال اگر پزشک برای مناطق محروم به فعالیت بپردازد اقدام مناسبی است، اما قوانین سفت و سخت برای این مساله وجود ندارد. امروز موضوع مهاجرت پزشکان مطرح است. در حالی که ۱۰ سال قبل این افراد برج‌ساز بودند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده  افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی باید در چارچوب‌ها سفت و سخت و قانون‌مدار نوشته شود تا از بودجه دولتی برای تحصیل این افراد استفاده نشود. در صورت تمایل به افزایش این ظرفیت‌ها باید این دانشجویان را به سمت دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس‌ها و دیگر مراکز علمی سوق داد.

 با توجه به تصمیمات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش پذیرش دانشجویان رشته پزشکی در روند پذیرش دانشجو پزشکی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هم تاثیرگذار است؟

سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان تنظیم کننده اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه پذیرش دانشجوی پزشکی است. این دانشگاه شورای گسترده نداشته و تصمیم‌گیری ظرفیت پذیرش را وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند. تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سختگیرانه است. 

عدم‌برقراری عدالت برای دانشجوی پزشکی و پرستاری در بین دانشجویان دانشگاه‌های مختلف

درباره سنگ‌اندازی‌ها از سوی وزارت بهداشت و درمان به سمت دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی یا پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی و روند ارائه امتیازها و اغماض‌ها توضیح دهید.

هر گونه اظهارنظری در این زمینه نیازمند ارائه مدرک و سند است. در واقع برای فرد محصل در دانشگاه دولتی اعتباربخشی مشاهده می‌شود. برای مثال برخی از متخصصان با ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های دولتی و وزارت بهداشت  و درمان اعتباربخشی در اختیار خود نهاد مذکور است. از سوی دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی مجوزها از سوی وزارت بهداشت و درمان ارائه می‌شود. در این شرایط هر فرد به دلیل فعالیت در دانشگاه آزاد اسلامی و مشابه آن با ذربین مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما این حساسیت برای دانشجویان پزشکی یا پزشکان دیگر نهادها نیست. این مقوله در شبه پرستاری هم صدق می‌کند. برای مثال در شهرستان‌ها و فعالیت‌های اقماری به‌رغم تربیت پرستار هیات علمی، دانشکده و دیگر استانداردها برای تربیت دانشجوی پرستاری وجود ندارد! از سوی دیگر در دانشکده پرستاری وابسته به  دانشگاه‌ها در یک شهرستان ایراداتی همچون  عدم ایجاد سالن اسکیل لب « مرکز آموزش مهارت بالینی» به تجهیزات خاص مطرح است. این مقوله نشان می‌دهد که دستاندرکاران آنطور که باید عدالت را برقرار نکرده‌اند. اغلب در فعالیت‌ها اغماض را شاهد هستیم. در واقع سختگیری‌ها وجود داشته و این مقوله فقط در رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی صدق نمی‌کند.

فعالیت۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مراکز دولتی

برخی از افراد تحت تاثیر تبلیغات منفی به این نکته اذعان دارند که دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل دریافت هزینه کیفیت آموزش مناسب را برای تربیت پزشک و  پرستار اختصاص نمی‌دهد.

برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، سراسری و ... گزینش دانشجو از اهمیت برخوردار است. بی‌شک پذیرش دانشجو در کنکور نشان از کسب مهارت‌های تاثیرگذارش دارد. دانشگاه سراسری برترین‌های هر استان را برمی‌گزیند و در مرحله بعد دانشجویان را به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار می‌کند. برای مثال یک دانشگاه پزشکی چندین برابر یک مرکز پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بودجه دریافت کرده و اغلب اعضای هیات علمی چندین برابر حقوق می‌گیرند. برای مثال استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ماهانه ۱۳ میلیون تومان دریافتی دارد. در حالی که استادیار در دانشگاه سراسری در همان مرتبه بالای ۲۰ میلیون تومان ماهانه حقوق دریافت می‌کند. با این تفاسیر نمی‌توان در زمینه کم کاری دانشگاه آزاد اسلامی اظهارنظر کرد. هم اکنون ۸۰ درصد فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مراکز دولتی به فعالیت می‌پردازند.

در کشور ما ویروس امیکرون مشکل‌ساز نیست

 آخرین وضعیت ویروس امیکرون در کشور را توضیح دهید؟

در کشور ما بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده این ویروس چندان مشکل ساز نشده و برخی اقدامات همچون تردد در کشورهای آفریقایی کاهش یافته است. تاکنون سازمان بهداشت جهانی و کشورهای پیشرفته از این ویروس احساس خطر نکرده‌اند، طبیعتا باید از آنها تابعیت کرد. جامعه باید بپذیرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها از اهمیت برخودار است. هرچند استرس ناشی از شیوع ویروس امیکرون مشاهده نمی‌شود. بر اساس باور بنده وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهداشت جهانی آنطور که باید حساسیت‌ها را اعمال کرده و در این زمینه هم باید حساسیت‌ها را کنار گذاشت.

تزریق واکسن کرونا در مهار اومیکرون تاثیرگذار است؟ این بیماری چه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند؟

بر اساس آمار به‌دلیل تزریق واکسن مبتلایان به کرونا به شکل سرپایی درمان می‌شوند. در حالی که در ماه‌های قبل به دلیل کاهش روند تزریق واکسن میزان ابتلای شدید به بیماری و مرگ و میرها هم افزایش داشت. در اغلب بخش‌های عفونی بیمارستان‌ها تعداد بیماران کاهش یافته است. در ۶ ماهه گذشته با سرعت واکسیناسیون میزان ابتلا، شدت ابتلا و مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا به شدت کاهش یافته است. تاکنون مقاله یا یافته خاصی درباره روند ابتلا گروه‌های سنی خاص به امیکرون مطرح نشده است. همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی دست‌ها برای مصونیت در برابر این بیماری عنوان شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121810

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =