توجه ویژه دانشگاه شریف به حوزه پژوهش/ مرکز کاریابی دانشگاه راه‌اندازی شده است

سرپرست دانشگاه صنعتی شریف گفت: مهم‌ترین اقدامات این تغییر نگرش شامل ساماندهی پژوهشکده‌ها، ایجاد ناحیه نوآوری شریف و ایستگاه نوآوری و فناوری دانشگاه است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۴۰۰، دوشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

رسول جلیلی سرپرست دانشگاه صنعتی شریف در این مراسم با بیان این که این جلسه به منظور تکریم پژوهش و پژوهشگران برگزار شده است، اظهار کرد: رکن اصلی توسعه، نگاه ویژه و سرمایه‌گذاری مستمر در زمینه تحقیق و پژوهش است.

وی با اشاره به این که دانشگاه شریف در کنار آموزش، به پژوهش توجه ویژه‌ای داشته است، افزود: به همین دلیل، نوعی تغییر نگاه از پژوهش صرف به پژوهش مسئله‌محور اتفاق افتاده است.

جلیلی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامات این تغییر نگرش شامل ساماندهی پژوهشکده‌ها، ایجاد ناحیه نوآوری شریف و ایستگاه نوآوری و فناوری دانشگاه است. 

سرپرست دانشگاه شریف با تصریح بر این که هدف اصلی پژوهش پیش بردن مرزهای دانش است، گفت: چالش کنونی کشور، حفظ استعدادهای برجسته کشور است و این که خود را وقف آبادانی کشور بدانند.

وی با تاکید بر این که دانشگاه شریف در قراردادهای با صنعت پیشگام است، یادآور شد: ارزش ریالی این قراردادها در یکسال گذشته ۲ برابر شده است.

جلیلی با بیان این که راهی جز توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و طراحی و تولید محصولات با فناوری بالا را نداریم، افزود: مورد دیگر افزایش نقش دانشگاه در کمک به حل مسائل کشور از طریق توسعه فناوری است. دانشگاه شریف برای تحقق این برنامه‌ها چند راه حل و برنامه دارد، نخست توسعه زیرساخت رشته‌های بین‌رشته‌ای و دوم توجه به پژوهش‌های مسئله‌محور در کنار پژوهش‌های بنیادین است. چون مسائل را بدون توجه به دانش‌های بنیادین نمی‌توان حل کرد. 

سرپرست دانشگاه شریف با اشاره به این که مهمترین توانایی استادان باید شناخت مسائل و یافتن راه حل برای آنها باشد، گفت: صرف کپی‌کاری هرچند نوعی میانبر به حساب می‌آید؛ اما نیازمند بررسی بیشتر مسائل به صورت بومی هستیم.

وی تاکید کرد: پژوهش‌های بنیادین، نگارش مقاله و مسئله‌محوری پژوهش‌ها باید در کنار هم فعالیت کنند. کسب درآمد هم باید از طریق شرکت‌ها اتفاق بیفتد و دانشگاه باید پشتوانه این جریان باشد.

جلیلی ادامه داد: پیشرفت ناحیه نوآوری در دانشگاه شریف را خوب است؛ اما لازم است که بیشتر توسعه پیدا کند. 

سرپرست دانشگاه شریف با اشاره به این که ارتباط بین‌المللی باید هوشمند و هدفمند باشند، یادآور شد: به این معنا که با وجود محدودیت‌ها با کدام کشورها می‌توان ارتباط داشت.

راه‌اندازی مرکز کاریابی دانشگاه شریف

محمدرضا موحدی نژاد معاون پژوهشی دانشگاه شریف با بیان این که معمولا در هفته پژوهش گزارشی از فعالیت‌های معاونت پژوهشی ارائه می‌شود، اظهار کرد: از آنجایی که بیش از ۱۰ سال از حضور من در معاونت پژوهشی میگذرد، قصد دارم با نگاهی تاریخی به سیر دانش تا ارزش در ۱۰ سال گذشته دانشگاه شریف بپردازیم.

وی با اشاره به این که دانشگاه باید در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت موثر داشته باشد، افزود: این توسعه باید در کنار آموزش و پژوهش انجام شود.

موحدی نژاد با تصریح بر این که فعالیت‌های دانشگاه در حوزه‌های پژوهش‌های بنیادین، پژوهش‌های کاربردی و خروجی‌های علمی و اعتبار جهانی قرار می‌گیرد، گفت: همچنین دانشگاه فعالیت‌هایی در زمینه سرآمدی برای توسعه فناوری و اثربخشی اجتماعی دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه شریف در ادامه خاطرنشان کرد: مرکز کارآفرینی دانشگاه از سال ۷۹ آغاز به کار کرد و سپس مرکز رشد دانشگاه در سال ۸۳ شروع به فعالیت کرد. این مراکز الگویی برای فعالیت‌های بعدی شدند.

وی با تاکید بر این که دانشگاه شریف در زمینه توسعه فناوری پیشگام بوده است، افزود: گسترش دوره‌های پسادکترا در سال ۸۹، برنامه ارتقای کیفیت پژوهش در سال ۹۱، برنامه‌ گرنت پژوهشی از سال ۹۳، برنامه حمایت از استادان جوان و برنامه گرنت‌های آزمایشگاه‌ها از جمله اقدامات دانشگاه برای توسعه پژوهش و فناوری بوده است.

موحدی نژاد ادامه داد: شتاب‌دهنده شریف، مجتمع خدمات فناوری و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه هم از دیگر خدمات این دانشگاه بوده‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه شریف با بیان این که برنامه بازاریابی فعال و خدمات پشتیبانی ارتباط با صنعت در سال ۹۶ به انجام رسیدند، گفت: مالکیت فکری یکی از گره‌های اصلی توسعه فناوری است که در سال ۹۸ پیگیری شد و امروز کاملا فعال است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اقدامی که در سال ۱۴۰۰ به دنبال آن هستیم، ایجاد مراکز نوآوری تخصصی است. سعی می‌کنیم این مهم را با کمک شرکت‌های بزرگ پیش ببریم.

موحدی نژاد در پایان اظهار کرد: مرکز کاریابی شریف هم از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف این مرکز کمک به ایجاد اشتغال برای دانشجویان دانشگاه شریف است.

انتهای پیام

کد خبر: 1121838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =