نتوانستیم در حل مشکلات جامعه اقدامی انجام بدهیم/ کاهش رتبه فناوری ایران به ۷۵ دنیا

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: باید گفتمان‌سازی فناوری را به دل جامعه و بخش‌های صنعتی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منتقل کرد.

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم اظهار کرد: استنباط ما این‌گونه بود که فناوری در وزارت علوم جایگاه خود را نداشته است. خوشبختانه در این راستا تشکیلات معاونت فناوری و نوآوری به طور رسمی ایجاد شد.

وی بر ضرورت توسعه گفتمان فناوری و نوآوری تاکید کرد و گفت: یکی از بزرگترین ماموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، بسط و گسترش گفتمان فناوری است این گفتمان باید پررنگ‌تر شده و در جامعه نیز مطرح شود. تصور می‌کنم هفته پژوهش و فناوری یکی از بهترین بسترها برای ایجاد این گفتمان به شمار می‌رود.

گفتمان‌سازی فناوری به صنعت و پژوهشگاه‌ها منتقل شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: زمانی که بحث و گفتمان فناوری و نوآوری مطرح می‌شود، باید همه جامعه در این راستا تلاش کنند باید گفتمان‌سازی را به دل جامعه و بخش‌های صنعتی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برد.

خیرالدین بیان کرد: تصور می‌کنم فضای لازم در راستای ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری در کشور فراهم شده است. امیدوارم معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم بتواند در راستای ایجاد این گفتمان به خوبی عمل کند، رسانه‌ها نیز می‌توانند به ایجاد این گفتمان کمک شایان توجهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه گفتمان سازی فناوری باید برای همه به یک دغدغه تبدیل شود خاطر نشان کرد: ایران در مباحث تولید علم بسیار موفق بوده اما متاسفانه نتوانستیم در زمینه حل مشکلات جامعه اقدامی انجام دهیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه ایران از لحاظ فناوری توانسته رتبه ۷۱ را کسب کرده است گفت: ایران از لحاظ تولید علم در جهان توانسته است رتبه ۱۶ را کسب کند. البته رتبه فناوری ایران از ۹۵ به ۷۱ کاهش پیدا کرده که بیانگر پیشرفت کشور در حوزه فناوری است اما ضرورت دارد در این حوزه تلاش بیشتری داشته باشیم.

برنامه وزارت علوم برای کاربردی کردن پژوهش‌های دانشگاهی

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در زمینه کاربردی کردن پژوهش‌های دانشگاهی گفت: خوشبختانه ۱۶ اتاق فکر وزارت علوم تشکیل شده است که یکی از این اتاق‌ها کاربردی سازی پژوهش است. می‌توان اقدامات بسیاری را در راستای کاربردی کردن پژوهش انجام داد. به عنوان مثال ضرورت دارد نیازها و ایده‌ها شناسایی شوند، به همین منظور به پایان نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی در راستای نیاز جامعه حرکت کنند، به زبان دیگر می‌توان گفت دانشگاه‌ها باید نیاز محور و جامعه محور باشند و به بستری برای حل مشکلات جامعه تبدیل شوند.

طرح میزبانی در تمامی دانشگاه‌ها اجرا شود

خیرالدین‌ با اشاره به اجرا شدن طرح میزبانی در دانشگاه اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم تمامی دانشگاه‌ها نسبت به اجرای این طرح اقدام کنند. بر اساس طرح میزبانی دانشجویانی که در یک فیلد تخصصی خاص فعالیت می‌کنند، به پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در این زمینه فعالیت می‌کنند معرفی شوند.

انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی دانشجویان در بخش‌های صنعتی

وی با ذکر مثالی یادآور شد: بر اساس این طرح، افرادی که در حوزه نفت مشغول به کار هستند به پژوهشگاه نفت معرفی شوند پژوهشگاه صنعت نفت چندی پیش میزبان ۱۲۰ نفر از دانشجویان بوده؛ همچنین آی سی تی نیز چنین اقدامی را انجام داده است. در صورت گسترش طرح میزبانی به دانشجویان می‌توانند به بخش‌های صنعتی بروند و فعالیت‌های آزمایشگاهی خود را در چنین فضایی انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =