اتمام حجت قالیباف برای تصمیم‌گیری درباره شرکت های زیان‌ده دولتی / بررسی لایحه بودجه منطقی می شود

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 23 آذرماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 4 دقیقه و با حضور 198 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره عملکرد بودجه سال 1399 و عملکرد 6 ماهه سال جاری و پیشنهادی سال  1401

شرکت های دولتی، بانک ها، و موسسات انتفاعی وابسته به دولت

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان (در اجرای ماده (212) آیین نامه داخلی مجلس)

گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399 (در اجرای ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس)

گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (در اجرای ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس)

گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت (در اجرای ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس)

گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (در اجرای ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس)

گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروندکنار از سال 1385 تاکنون (در اجرای ماده (212) آیین نامه داخلی مجلس)

گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن(اعاده شده از شورای نگهبان1)

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در موردطرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار (اعاده شده از شورای نگهبان 1)(ارجاع از جلسه علنی)

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان(ارجاعی از جلسه علنی)

گزارش شوردوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان.

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح اصلاح ماده 182 قانون آئین نامه داخلی مجلس

بررسی تقاضای یک فوریت طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 1/

موافقت مجلس با بررسی دوفوریتی طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند تا طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور به صورت دوفوریتی بررسی شود.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه 23 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس به منظور اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور، با بررسی دوفوریتی این طرح با 189 رأی موافق، 50 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

همچنین دکتر محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز درباره نحوه بررسی لایحه بودجه سال 1401 گفت: نمایندگان محترم به این نکته توجه کنند؛ وقتی لایحه بودجه می‌آید بر اساس آیین‌نامه رسیدگی به لایجه یک شوری است، یعنی ما لایحه را بدون هیچ دخل و تصرفی به کمیسیون‌های تخصصی و بعد کمیسیون تلفیق می‌دهیم، بعد از بررسی‌های کمیسیون تلفیق که آنجا کلیات و جزئیات را بررسی می‌کنند، دوباره به صحن می‌آید و ما کلیات را تصویب می‌کنیم و بعد وارد جزئیات می‌شویم.

وی ادامه داد: اما دو سال متوالی است که وضعیت به گونه دیگر است یعنی در سال آخر مجلس دهم نیز این اتفاق افتاد که بعد از اینکه در تلفیق کلیات و جزئیات لایحه بودجه تصویب شده بود، کلیات در صحن رد شد، سال گذشته هم دوستان به یاد دارند که در بودجه 1400 کلیات در مجلس پس از تصویب در تلفیق رد شد، طبیعتاً وقتی کلیات رد شود باید به دولت بازگردد، به دولت بازگشت و دولت اصلاحاتی انجام داد و مجدداً به مجلس آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا در این رابطه بحث شد که اگر بررسی لایحه بودجه به صورت دو شوری شود، مناسب‌تر است، به همین دلیل در جلسه هیأت رئیسه بحث شد که این موضوع را در اختیار مجلس قرار دهیم و همان طور شود که نظر مجلس است، به هرحال این مسئله به صورت فوریت آمده و ما می‌خواهیم فوریت آن را مورد بحث بگذاریم، طبیعتاً دوستان اظهارنظر می‌کنند و تصمیم نهایی با مجلس است.

زنگنه به عنوان طراح طرح مذکور، در ابتدا در گلایه ای به دولت گفت: متاسفانه در لایحه بودجه ارسالی از سوی دولت تمام بندهایی که مربوط به شرکت های دولتی و اصلاح ساختار بودجه بود، عملاً حذف شده است که ای کاش نمایندگان سازمان برنامه و بودجه که سال گذشته در جریان بررسی قانون بودجه در مجلس حضور داشتند، به این مهم توجه می کردند که هیچکدام از 11 بند اصلاح ساختار بودجه در لایحه دیده نشده و بندهایی هم سال گذشته در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس زحمت کشیدند و در بودجه آوردند، بخصوص در حوزه شرکت های دولتی، حذف شده اند.

وی درخصوص طرح اصلاح ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس یادآور شد: در ماده 182 آمده است که ابتدا در مجلس روی کلیات لایحه بودجه صحبت شده و رأی گیری می شود و اگر رأی نیاورد همچون سال گذشته لایحه به دولت باز می گردد که اولاً یک ماه وقت کمیسیون تلفیق و مجلس گرفته می شود، بعد هم که به دولت برگردد، ممکن است ارقام و جداول تغییر کرده و مجدداً 15 روز فرضاً کمتر یا بیشتر وقت مجلس گرفته شود.

اتمام حجت قالیباف برای تصمیم‌گیری درباره شرکت های زیان‌ده دولتی/شرکت های زیان ده باید از بودجه حذف و مسیر انحلال یا اصلاح را طی کنند

رئیس مجلس با اشاره به گزارش عملکرد بودجه شرکت های دولتی در سال گذشته و جاری، گفت: بودجه شرکت های زیان ده و شرکت هایی که خلاف قانون عمل کرده اند از لایحه بودجه سال آینده باید حذف شود و گروه کاری ویژه ای در مجلس عملکرد این شرکت ها را برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ بررسی خواهند کرد.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه، 23 آذرماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد عملکرد بودجه سال 1399، عملکرد شش ماهه سالجاری و پیشنهادی سال 1401 شرکت های دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، گفت: نکاتی را مسئولان سازمان برنامه، وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره این گزارش مطرح کردند، همه نظر واحدی داریم مبنی بر اینکه بند ی تبصره 2 قانون بودجه سال 1400 درباره بودجه شرکت ها و ساختارها اجرا نشده است. اما ما از چه کسی باید سوال کنیم که چرا این مصوبات اجرا نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: 9 ماه از سال جاری گذشته است و سازمان برنامه گزارش بودجه بیش از 2 هزار هزار میلیارد تومانی شرکت ها که بیش از بودجه عمومی کشور است را به مجلس ارائه کرده است. از سال قبل هم معلوم بود که این شرکت ها باید اسناد مالی را امضا کنند اما هیچ کدام از شرکت ها امضا نکردند. سازمان برنامه این موضوع را پذیرفت و گزارش آن را به مجلس داد، ما هم پذیرفتیم اما این عادت تخلف و خلاف قانون عمل کردن را در شرکت ها انجام می دهند.

قالیباف ادامه داد: سال گذشته نیز تصویب شد که شرکت هایی که وظیفه دولتی و حاکمیتی انجام می دهند، شرکتی نباشند. وزیر اقتصاد نیز در گزارش خود به این موضوع اشاره کرد. سوال اینجاست که آیا دولت در لایحه بودجه سال 1401 این شرکت ها را حذف کرده است؟ خیر. همه حرف هایی که در اینجا زده می شود و می گوییم که نباید انجام شود در لایحه بودجه سال 1401 دوباره شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: اگر اینگونه بودجه را بررسی و تعامل کنیم، نهایتا شرکت ها همین مسیر خود را که در دهه های گذشته طی کرده اند ادامه می دهند و ما قانون تصویب می کنیم اما شرکت ها کار خود را انجام می دهند. بنا بود پاداش شرکت ها بعد از بهره وری و نتیجه سود و زیان، داده شود، بنا شد حقوق شرکت ها از طریق شبکه دولتی پرداخت شود اما چگونه پاداش و حقوق مجامعی که برگزار نشد و سندی را امضا نکرده اند، پرداخت شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: امروز بودجه بدون امضای مجامع شرکت ها به مجلس آمده است، بنده، سازمان برنامه، وزیر اقتصاد و کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه مقصر هستیم. آقای خاندوزی گفتند آن هایی که وظیفه دولتی دارند نباید شرکت باشند اما در لایحه سال 1401 همه آن ها شرکت هستند. حداقل تفاهم کنید که در جریان بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه، این شرکت ها حذف شوند و اگر حذف کردیم دولت اجرا کند و نتیجه این نباشد که بعد از 9 ماه گزارش بودجه به مجلس بیاید و ببینیم این گونه نیست.

وی افزود: گروه کاری متشکل از کمیسیون های تخصصی مجلس که طی فرصت 10 روزه باید بودجه را بررسی کنند و مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات باید عملکرد شرکت ها را به طور دقیق برای اعمال در تلفیق بودجه بررسی کنند و شرکت هایی که بنا است با آن ها تسویه حساب شوند مشخص شود، به عنوان مثال اگر 30 شرکت از 377 شرکت باید تعطیل شوند یا به واحد اداری تبدیل شوند مشخص شود.

قالیباف با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد، گفت: بحث مربوط به ارتباط شرکت ملی نفت و دولت از موضوعاتی است که قبلا تصویب شده اما اجرا نشده است و در لایحه بودجه سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید با دولت توافق کنیم که در سال 1401 وضعیت شرکت ها تعیین تکلیف شوند، همچنین درباره تعیین تکلیف شرکت های زیان ده که در 3 سال گذشته زیان ده بودند توافق کنیم که برای سال آینده بودجه ای نداشته باشند و مسیر انحلال یا اصلاح خود را طی کنند.  

رئیس قوه مقننه یادآور شد: بدهی های معوق سررسید شرکت های دولتی از موضوعات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، نزدیک به 50 درصد بدهی شرکت ها در بدهی های معوقه برای شرکت ملی نفت است که تاثیرات جدی بر بانک ها می گذارد. اگر ما دنبال جلوگیری از خلق نقدینگی هستیم و تسهیلات را به پروژه های سرمایه گذاری می دهیم باید شرکت هایی که بدهی های آن ها معوق شده با بانک تسویه حساب کنند که فرصت برای سرمایه گذاری های بعدی ایجاد شود.

مبنای افزایش قیمت خودرو برای مجلس مشخص نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: مبنای افزایش قیمت خودرو برای مجلس روشن نیست و نسبت به آن معترض هستیم باید در این خصوص افکار عمومی را قانع کنند.

علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 23 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: قیمت بلیط سفر به عتبات قابل توجیه نیست، افرادی که به عتبات سفر می کنند باید برای تست PCR یک میلیون و 500 هزار پرداخت و در گاهی اوقات به دلیل عدم اتخاذ تدابیر مناسب اسیر برخی از افراد سوءاستفاده گر می شوند.

وی ادامه داد: چرا به صورت نسبی قیمت بلیط سفر به برخی کشورها مانند ارمنستان و ترکیه پایین تر از سفر به عتبات است، وزارت راه و شهرسازی در این خصوص به صورت ویژه اقدام کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: مبنای افزایش قیمت خودرو برای مجلس روشن نیست و نسبت به آن معترض هستیم باید در این خصوص افکار عمومی را قانع کنند.

بررسی لایحه بودجه در مجلس منطقی می شود

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس تاثیر اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه در مجلس را تشریح کرد.

محسن زنگنه در حاشیه نشست علنی امروز ( سه شنبه 23 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران درباره اصلاح ساز و کار بررسی لایحه بودجه سنواتی در مجلس گفت: ساختار تصویب بودجه در مجلس اصلاح شد قبلا اینگونه بود که کمیسیون تلفیق بودجه سنواتی یک ماه وقت می گذاشت، بودجه را وارد صحن می کرد و بعضا کلیات بودجه رد می شد و بر اساس ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس باید به دولت بر می گشت، سپس دولت دو هفته وقت می گذاشت و موارد را اصلاح می کرد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اظهار داشت: به این ترتیب وقت مجلس و کمیسیون تلفیق گرفته می شد، بر اساس فوریتی که امروز رای آورد، بلافاصله بعد از اینکه بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه می رسد با فاصله یک تا 2 روز کلیات در صحن بررسی می شود، اگر کلیات رای آورد، بررسی جزییات در کمیسیون تلفیق شروع می شود.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس بیان کرد: از آثار این تغییر این است که رفت و برگشت به دولت منطقی می شود، وقت مجلس، دولت و کشور کمتر گرفته می شود، با دولت بر روی موارد کلان بودجه، جداول و تبصره های مهم بحث وبررسی می شود از این رو  بازگشت یا رد بودجه را نخواهیم داشت، سپس اعضای کمیسیون تلفیق می توانند به راحتی در جزییات ورود و مصوب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =