۳ نکته مهم درباره مالیات بر خانه‌های خالی / قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟

یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که قید شدن درآمدهایی از محل مالیات بر خانه‌های خالی اتفاق خوبی است که می‌تواند قیمت مسکن را تعدیل کند اما نباید روی آن تکیه شود.

افشین پروین‌پور کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص مساله خانه‌های خالی و درآمدهای آن که در بودجه سال بعد عنوان شده، گفت: اولین نکته این است که مالیات بر خانه‌های خالی جزء مالیاتی است که باید حتما اجرایی شود چرا که می‌تواند تاثیر بسیاری در پایین آوردن قیمت و کنترل بازار مسکن داشته باشد. این مساله در مرحله اول عزم جدی دولت را می‌طلبد.

وی تاکید کرد: دومین نکته این است که با توجه به قید شدن این درآمدها در بودجه ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد که دولت تصمیم به اجرای آن دارد. اما مالیات بر خانه‌های خالی از جنس مالیات‌های درآمدی نیست که محلی برای آن در بودجه در نظر گرفته شود. این مالیات باید به گونه‌ای اخذ شود که اتکایی به درآمد آن نباشد.

 این کارشناس بازار مسکن در بیان سومین نکته گفت: کارکرد مالیات باید به گونه‌ای باشد که برای خانه‌های خالی بازدارندگی داشته باشد. اینکه محلی در بودجه برای آن در نظر گرفته شود این شبهه را ایجاد می‌کند که وجود خانه‌های خالی مشکلی ندارد و تنها باید مالیات آن پرداخت شود.

پروین‌پور گفت: نباید روی درآمد حاصل از مالیات بر خانه‌های خالی تکیه شود. باید تمهیداتی در نظر گرفت که خانه‌های خالی وارد بازار شود. تا الان عزم جدی از وزارت مسکن ندیدیم که سامانه مربوطه را تکمیل کند. باید این مساله به سرعت انجام شود تا مالیات‌های بازدارنده زودتر اخذ شود.

کد خبر: 1121916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =