هجوم مردم ترکیه برای خرید طلا، دلار و رمزارز

صابری آیگون، فعال اقتصادی در مصاحبه با خبرگزاری Coin Desk گفته است: آنچه در سطح بازار و بین مردم ترکیه احساس می‌شود، تورمی بیش از 50 درصد است‌. به گفته وی اولویت اول مردم طلا و دوم نیز دلار است و پس از آنها،خرید رمزارزها است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ درحال حاضر تورم ترکیه به بیشترین میزان 3 سال اخیر رسیده و افزایش پی‌درپی تورم و سیاست‌های نامناسب اقتصادی دولت اردوغان، آینده اقتصاد این کشور را در هاله‌ای از ابهام فروبرده است.

در طول یک سال گذشته لیر بیش از چهل درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. تنها در ماه نوامبر سی درصد از ارزش لیر کاسته شده و می‌توان گفت این بدترین عملکرد در بین تمام ارزهای بین المللی است.  بر اساس نظرسنجی اخیر شرکت پژوهشی متروپل نشان، اکثریت مردم ترکیه دولت را قادر به رفع مشکلات اقتصادی کشور نمی‌دانند.

هجوم مردم ترکیه برای خرید طلا، دلار و رمزارز

تمام این عوامل تورمی، مردم ترکیه را به این سمت حرکت داده تا جهت حفظ ارزش دارایی‌های خود، به خرید طلا، دلار و رمزارز روی‌ بیاورند. صابری آیگون، فعال اقتصادی در مصاحبه با خبرگزاری Coin Desk گفته است: ‌تورم رسمی اعلام شده در ترکیه 21 درصد است، ولی آنچه در سطح بازار و بین مردم احساس می‌شود، تورمی بیش از 50 درصد است‌. به گفته وی اولویت اول مردم طلا و اولویت دوم نیز دلار است و پس از آنها، اولویت سوم مردم ترکیه خرید رمزارزها است.

درحالی که بسیاری از مردم ترکیه آینده مطلوبی را برای کشور خود متصور نیستند، بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال تبلیغات اغواگرانه رسانه‌ای برای سرمایه‌گذاری و مهاجرت به ترکیه هجوم آورده‌اند.

بنابر گزارش مرکز آمار ترکیه، ایرانیان فقط در ماه آگوست (اوایل مرداد) با خرید 911 ملک در ترکیه رکورددار خریداران خارجی املاک در این کشور شدند. البته تا چند سال گذشته، ایرانی‌ها علاقه‌ای به خرید ملک در ترکیه نداشتند، اما از سال 2018 ایرانی‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کشورهایی مثل ترکیه علاقه نشان دادند. بر اساس داده‌های مرکز آمار اقتصاد ترکیه از سال 2018 ایرانی‌ها هر سال از بزرگ‌ترین خریداران ملک در ترکیه بوده‌اند.

نوسانات کاذب نرخ دلار در ایران ریشه گریز سرمایه به ترکیه

اما روانشناسی خریداران ایرانی املاک ترکیه حکایت از آن دارد که آزادی‌های اجتماعی و امکان دریافت اقامت شهروندی از این کشور، بر میزان تمایل ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک ترکیه در مقایسه با ثبات اقتصاد داخلی، اثرگذار نبوده است.

هر گاه که قیمت دلار کاهش یافته و آرامشی نسبی بر فضای اقتصادی داخل کشور حاکم شده، ایرانیان کمتری برای سرمایه‌گذاری در بازار ملک ترکیه اقدام کرده‌اند. به عنوان مثال بعد از افت قیمت دلار در اواخر مهر سال گذشته و سپس بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا در اواسط آبان سال ‍1399، به واسطه کاهش جدی انتظارات تورمی و امید به احیای سریع برجام تعداد خریدهای ایرانیان در بازار املاک ترکیه افت شدیدی را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کد خبر: 1121965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =