ارمنستان درخواست‌های جمهوری آذربایجان را رد کرد

نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را به ممانعت از گشایش خطوط حمل و نقل بین دو کشور متهم کرد و گفت، برای ارمنستان پذیرش سخنان علی‌اف غیر ممکن است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را به ممانعت از گشایش خطوط حمل و نقل بین دو کشور متهم کرد.

به گزارش وبگاه «رادیو اروپای آزاد» تنها چند ساعت پس از گفت‌وگوهای جدید علی‌اف با پاشینیان که در بروکسل برنامه ریزی شده بود،  رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که زنگزور که جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان متصل می‌کند باید همان وضعیت دالان لاچین را داشته باشد که ارمنستان و قره‌باغ را به هم متصل می‌کند.

علی‌اف پس از گفت‌وگو با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: «در حال حاضر هیچ پست بازرسی گمرکی در کریدور لاچین وجود ندارد. در مورد زنگزور نیز باید همینطور باشد.»

وی به خبرنگاران گفت: «اگر ارمنستان بر ایجاد پست‌های بازرسی گمرکی برای کنترل تردد کالا و مردم از طریق دالان زنگزور اصرار داشته باشد، ما نیز بر همین شرایط برای کریدور لاچین پافشاری خواهیم کرد.»

به دنبال این سخنان، پاشینیان به سرعت خواسته‌های علی‌اف را رد و باکو را به تلاش برای به بن بست کشاندن موضوع باز کردن خطوط حمل و نقل منطقه ای متهم کرد.

وی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای وجه تشابه بین افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای و کریدور لاچین هیچ ارتباطی با مذاکرات انجام شده و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است. من این موضع را در نشست سه جانبه‌ای که برای امروز در نظر گرفته شده روشن خواهم کرد.»

پاشینیان به مذاکرات برنامه ریزی شده خود با علی‌اف به میزبانی «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا اشاره کرد. این کشور اوایل روز سه شنبه با دو رهبر گفت‌وگوهای جداگانه ای انجام داد.

علی‌اف، پاشینیان و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، پس از برگزاری مذاکرات در شهر سوچی روسیه در روز ۲۶ نوامبر، پیشرفت بزرگی را در جهت بازگشایی خطوط حمل و نقل ارمنستان و جمهوری آذربایجان گزارش کردند. پوتین گفت که گروه کاری روسیه-ارمنستان-جمهوری آذربایجان در روزهای آینده تصمیماتی را که در مورد آنها رسمیت می‌یابد، رسمی خواهد کرد.

با این حال، این گروه به سرپرستی معاونان نخست‌وزیر سه کشور پس از نشست اول دسامبر در مسکو هیچ توافقی را اعلام نکرد. در ششم دسامبر، علی‌اف تهدیدهای خود مبنی بر گشودن اجباری دالان زمینی به سمت نخجوان را تکرار کرد. ایروان این تهدیدها را محکوم کرد و گفت که این تهدیدها مغایر با تفاهمات به دست آمده در سوچی است.

«آلکسی اورچوک»، معاون نخست وزیر روسیه در بازدید از ایروان در پنجم نوامبر گفت که گروه سه جانبه توافق کرده‌اند که ارمنستان و جمهوری آذربایجان حاکمیت خود را بر جاده‌هایی که از قلمرو خود می‌گذرد،حفظ کنند.

حدود یک ماه قبل، درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در استان «سیونیک» ارمنستان بار دیگر شدت گرفت. ایروان اعلام کرد که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با حمله به این منطقه راهبردی، جاده بین‌المللی مهمی که پایتخت ارمنستان را به مرزهای جمهوری اسلامی ایران متصل می‌کند به خطر انداخته است.

از سوی دیگر باکو، ایروان را مقصر دانسته و نیروهای مسلح ارمنستان را به اقدامات تحریک‌آمیز از جمله حمله به مواضع جمهوری آذربایجان متهم کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1122050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =