اقدامات کشورهای عربی برای همسوسازی مواضع در برابر ایران و ترکیه

دیپلمات‌های مصری خبر دادند که هدف از برگزاری نشست اخیر میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر همسوسازی مواضع در قبال روابط با ترکیه و ایران بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، دیپلمات‌های مصری به روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که رایزنی‌های سیاسی اخیر میان مصر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به درخواست عربستان سعودی صورت گرفته است.

ریاض، پایتخت عربستان سعودی، یکشنبه هفته جاری شاهد رایزنی‌های سیاسی میان مصر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود. این نشست در سطح وزیران خارجه برگزار شد.

هدف از رایزنی‌های سیاسی

دیپلمات‌های مصری خبر دادند که هدف از رایزنی‌های جدید همسو کردن نگرش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر در ارتباط با قدرت‌های منطقه‌ای است که در صدر آن‌ها هماهنگی تماس‌ها با ترکیه و ایران قرار دارد؛ قدرت‌هایی که رقبای برخی کشورهای عربی منطقه به شمار می‌آیند.

طبق گفته این منابع، عربستان سعودی به تازگی از حرکت سراسیمه به سمت آنکارا و تهران احساس خطر کرده است.

بنابر این گزارش، ترکیه به تازگی خواستار برگزاری یک دیدار در سطح سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر شده تا مرحله جدیدی را در روابط خود با این کشورها آغاز کند به‌نحوی که به تنش‌ها و دشمنی‌های گذشته پایان دهد.

منابع یادشده همچنین خبر دادند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در سفر آتی خود به منطقه که قرار است در ماه فوریه آینده صورت بگیرد، چنانچه نتواند با کشورهای منطقه درباره برگزاری یک اجلاس در ریاض به توافق برسد، احتمالا شخصا به عربستان سعودی، کویت و عمان سفر کند.

بر اساس گفته این منابع، در برهه گذشته، پیشرفت بسزایی در خصوص پایان دادن به اختلافات موجود میان ترکیه و برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته است به‌ویژه پس از آنکه آنکارا در قبال برخی اعتراضات مربوط به مسئله «اسلام سیاسی» انعطاف از خود نشان داده است.

از طرفی دیگر، برخی از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در ترکیه و احیای اقتصاد این کشور ابراز کرده‌اند.

مرحله جدید هماهنگی‌ها میان مصر و کشورهای عربی

دیپلمات‌های مصری در ادامه با اشاره به اینکه مکانیزم جدید رایزنی میان کشورهای یادشده پس از پایان سفر دوره‌ای «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی به منطقه ایجاد شده، اضافه کردند این مکانیسم جدید به مثابه مرحله جدیدی از هماهنگی‌ها میان کشورهای یادشده است.

بنابر گفته این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، هدف از این مکانیسم ایجاد یک آرایش جدید و گسترده در سطح منطقه‌ است که روابط با اتیوپی، تل‌آویو و همچنین حرکت عربستان سعودی، امارات عربی متحده و پیش از آن‌ها مصر به سمت ایران را در بر می‌گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است که مکانیسم جدید همچنین مسئله عضویت سوریه در اتحادیه عرب را پیش از برگزاری اجلاس این اتحادیه در الجزایر تعیین تکلیف خواهد کرد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که وزارت خارجه مصر اخیرا بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که «سامح شکری» وزیر امور خارجه این کشور در نشستی که روز یکشنبه در ریاض برگزار شد، بر روابط قاهره و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تمامی سطوح و همچنین اهمیت تکیه بر این روابط تأکید کرده است.

از سوی دیگر، پس از برگزاری نشست مذکور در ریاض، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، روز دوشنبه، وارد امارات عربی متحده شد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای در ارتباط با سفر چاووش اوغلو به ابوظبی اعلام کرد که هدف از سفر بحث و بررسی روابط دوجانبه و گفت‌وگو با بازرگانان ترکیه‌ای در دبی است.

آنکارا همچنین خبر داد: «در چارچوب گفت‌وگوهایی که حین این سفر با برخی مقامات اماراتی جریان خواهد یافت، ابعاد مختلف روابط ما با این کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر خواهد شد».

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1122079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =