احتمال افزایش قیمت دلار/ بودجه ۱۴۰۱ فاقد مدیریت تورم است

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است اگر سیاستگذاران به روال فعلی ادامه دهند، بازار ارز تا شب عید با ۳۵ درصد شیب افزایشی دیگر روبرو شده و نرخ دلار به بالای ۴۰ تومان می‌رسد.

علی حیدری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، گفت: ابتدا باید بگویم که بودجه ۱۴۰۱ هیچ رویکرد اقتصادی و علمی ندارد و فاقد مدیریت تورم است. به طور خلاصه بودجه ۱۴۰۱ تکرار بودجه‌های ۱۳۵۰ خورشیدی تاکنون است. به همین خاطر سرمایه گذار یا جامعه به ناچار مثل سال‌های قبل به بیرون از مرزها نگاه می‌کند.

وی تاکید کرد: شرایط فعلی و نوسان دلار حول ۳۰ تومان و حرکت کندی که دارد، همان اصلاح زمانی است. یعنی سرمایه‌گذار، خریدار یا فروشنده ارز به رویدادهای پیش‌رو نگاه و آنها را تحلیل می‌کند. چه مدیران اقتصادی کشور بخواهند و چه نخواهند، چشم‌ها بیشتر به رویدادهای بیرونی مثل برجام، تحولات نفتی و مذاکره با همسایگان است.

حیدری در پاسخ به این سوال که «نرخ فعلی دلار واقعی است یا خیر؟» گفت: از نظر من قیمت فعلی ارز Undervalued یعنی زیر ارزش واقعی است. یعنی قیمت ارز هنوز برای افزایش جا دارد. این قیمت با توجه به انتظار تورمی فعلی – اگر سیاستگذاران به همین روال ادامه دهند – تا شب عید ۳۵ درصد دیگر هم شیب افزایشی خواهد داشت. مگر اینکه بخواهند یک رویکرد جدیدی در مذاکرات داشته باشند که جامعه جهانی هیچ رویکردی به جز مذاکره و پذیرش قوانین را از جمهوری اسلامی نمی‌پذیرد.

کد خبر: 1122083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =