واکنش ایران به بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام

سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام با بیان اینکه بیانیه ای که در آن به تقصیر آمریکا اشاره نشده باشد، صرفا بیان کننده اوج جهل صادرکنندگان آن نسبت به واقعیت است، گفت: سه کشور به عنوان یک شریک منصف رفتار کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «سعید خطیب‌ زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (چهارشنبه) در پاسخ به بیانیه سه کشور اروپایی در توئیتی نوشت: هر بیانیه‌ای درباره برجام که در آن به تقصیر آمریکا اشاره نشده باشد، صرفا بیان کننده اوج جهل صادرکنندگان آن نسبت به واقعیت است.

وی افزود: اگر تروئیکای اروپایی می‌خواهد به عنوان یک شریک منصف جدی گرفته شود، باید مانند یک شریک منصف رفتار کند.

 خطیب‌ زاده خاطرنشان کرد: برای ایران، برجام آن زمانی از "درون تهی شد" که منافع وعده‌ داده شده آن محقق نشد. آن منافع باید بالاخره تحقق یابد.

کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای با ادعای همکاری حداکثری در وین برای حصول توافقی جهت نجات برجام، اعلام کردند اکنون درهای دیپلماتیک برای ایران جهت انجام یک توافق کاملاً باز است.

تروئیکای اروپایی سپس با تکرار ادعاهای چند روز اخیر با هدف فرار کردن از پذیرش شروط منصفانه ایران در مذاکرات وین، مدعی شدند: «ایران از سازش‌هایی که پس از چندین هفته مذاکرات چالش برانگیز به دست آمده بود، عقب نشینی کرده و همزمان خواسته‌های حداکثری بیشتری را ارائه کرد. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران، برجام را به طور کامل از بین خواهد برد».

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است. روز یکشنبه نیز جلسه کارگروه کارشناسی سوم در خصوص ترتیبات اجرایی در هتل کوبورگ برگزار شد. این مذاکرات از روز یکشنبه تاکنون در وین در جریان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =