۲۰ هزار عضو هیات علمی و ۲۳۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف درحال تحصیل هستند

وزیر بهداشت از حضور ۲۰ هزار عضو هیات علمی و نزدیک به ۲۳۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش گروه دانشکاه ایسکانیوز، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گردهمایی روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، ضمن تشکر از سفرای جمهوری اسلامی ایران که در جلسه حضور داشتند، با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت علوم پزشکی در ایران بسیار ممتاز است، گفت: وضعیت پزشکی از دستاوردهای انقلاب است، در گذشته علی رغم اینکه وابستگی های زیادی به غرب داشتیم آنها نتوانسته بودند در این حوزه وضعیت مطلوبی ایجاد کنند و بسیاری از جراحی‌ها توسط پزشکان پاکستانی، هندی و بنگلادشی انجام می‌شد؛ همچنین تنوع رشته‌ها بسیار کم بود. این درحالی است که امروز تقریبا هیچ رشته‌ای در دنیا نیست که در کشور ما وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی و نزدیک به ۲۳۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف درحال تحصیل هستند. در شرایط کنونی که تحریم هستیم به لطف خدا علاوه بر آنکه نیاز کشور خود را تامین می‌کنیم، از کشورهای مجاور هم برای درمان به جمهوری اسلامی ایران مراجعه می‌کنند که این یک موفقیت بسیار بزرگ است. ما جزو کشورهای پیشتازی هستیم که خود هم تولید کرده و هم مصرف می‌کنیم و درنتیجه می‌توانیم نیازها و مشکلات را بسنجیم.

وی همچنین با بیان اینکه زمینه پذیرش دانشجوی خارجی در اکثر رشته‌های علوم پزشکی را در کشور داریم، بیان کرد: ورود دانشجوی خارجی به کشور سبب ارزآوری شده و علاوه بر آن، آنها مبلغ ما می‌شوند که این موضوع بسیار با اهمیت است.

عین اللهی با اشاره به اینکه کنفرانس‌های منطقه‌ای برای ما مهم است و به دنبال آن هستیم، بیان کرد: اکنون کشورهای پیشرفته به صورت مداوم با یکدیگر  کنفرانس منطقه‌ای دارند و ما هم باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم و درباره موضوعات مختلفی که وجود دارد کنفرانس منطقه ای برگزار کرده و دانش خود را تبادل کنیم. تبادل استاد و بورس هم موضوع مهمی است.

عین اللهی در ادامه به آخرین جزئیات واکسیناسیون در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: بیش از ۲ سال است که کرونا در جهان شیوع پیدا کرده است و ما علی رغم تمام تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده، پیک‌های مختلف را طی کردیم. در این پیک ها هیچ بیماری روی زمین‌ نماند. در پیک پنجم که بدترین دوران بود، روزانه ۵۰ هزار ابتلا، حدود ۷۰۰ مرگ و میر و ۱۵ هزار بستری به ثبت می رسید.

تاکنون ۱۱۲ میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده است

وزیر بهداشت تصریح کرد: با روی کارآمدن دولت آیت الله رئیسی در وضعیت کرونا تحول ایجاد شد؛ از دی ۹۹ که واکسیناسیون در دنیا آغاز شد و تا مرداد ۱۴۰۰ تنها ۵ میلیون دز واکسن در ایران تزریق شده بود. یکی از دلایلی که آمار مرگ و میر در پیک پنجم بسیار وحشتناک بود این بود که ما در واکسیناسیون بسیار عقب بوده و جزو رده های پایین جدول واکسیناسیون بودیم. از زمانی که حضرت آیت الله رئیسی روی کار آمدند، با تلاش ایشان واکسیناسیون در کشور سرعت گرفت.

وی گفت: ما تصور میکردیم باران واکسن داشته باشیم اما با لطف الهی که شامل شد با سیل واکسن مواجه شدیم؛ تا به امروز ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و حدود ۲۴ میلیون دز هم در داخل تولید شده است. تاکنون ۱۱۲ میلیون دز واکسن تزریق شده به این معنا که در ۱۰۰ روز حدود ۱۰۷ میلیون دز واکسن تزریق شده است که این دستاورد دولت حضرت آیت الله رئیسی و تلاش، همکاری و هماهنگی همه عزیزان بود؛ از دکتر امیرعبداللهیان و همکاران ایشان از صمیم قلب تشکر می کنم.

دکتر عین اللهی عنوان کرد: امروزه میزان مرگ و میر در کشور دورقمی شده است، درشرایطی که این آمار در آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی بسیار بالا است. میزان واکسیناسیون تک دز در کشور ۸۷ درصد و در تهران ۸۹ درصد ثبت شده است که به لطف الهی و همراهی مردم عزیز محقق شد. حدود ۷۴ درصد دو دز تزریق شده است و ان شاءالله تا یک ماه آینده همین آمار برای دو دز ثبت خواهد شد.

زمینه صادرات دارو در کشور وجود دارد

وزیر بهداشت عنوان کرد: باتوجه به مطالعاتی که در دنیا انجام شده تزریق دز سوم هم باید انجام شود که در همین راستا یک تا دوهفته است که تزریق دز سوم هم در کشور آغاز شده و حدود دو میلیون دز تزریق شده است، البته کادر بهداشت و درمان سه دز را دریافت کرده اند.

وی به تولید داخلی واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: پنج مرکز تولید واکسن کووبرکت، پاستور، رازی، سیناژن و فخرا در جمهوری اسلامی ایران تایید شده‌اند. این مراکز مجوز صادرات ۲۰درصدی محصولات خود را کسب کرده اند که البته امکان افزایش هم وجود دارد.

عین اللهی درباره وضعیت تولید دارو و تجهیزات پزشکی در کشور هم توضیح داد: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است، زمینه صادرات دارو در کشور وجود دارد؛ اخیرا دو ربات پیشرفته جراحی به اندونزی صادر شده است.

وزیر بهداشت به گردشگری سلامت هم اشاره و اظهار کرد: این زمینه در کشور وجود دارد تا برای دوستانی که علاقه‌مند باشند اقداماتی انجام شود، جلساتی دراین خصوص با نهادهای مربوطه برگزار شده و تفاهم های اولیه انجام شده است؛ ان شاالله فعالیت بیشتری در این حوزه در اکثر استانها داشته باشیم چراکه آمادگی آن وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =