سقوط دوباره لیر ترکیه

لیر ترکیه امروز سقوط دیگری را تجربه کرد و به پایین‌ترین حد تاریخی خود یعنی بالای ۱۵ لیر به ازای هر دلار رسید.

گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، معاملات امروز ترکیه نشان می‌دهد که پول ملی این کشور امروز (پنجشنبه) نیز به سقوط خود ادامه داد و به بالای ۱۵ لیر در برابر دلار رسید.
معاملات آنکارا با ۱۴.۸ لیر در برابر دلار آغاز شد و در ادامه به ۱۵.۲۹ رسید. به باور کارشناسان، دلیل سقوط آزاد ارزش پول، کاهش هزینه‌های استقراض اعمال شده از سوی بانک مرکزی ترکیه است.

در ۲۳ نوامبر (۲ آذر) لیر ترکیه از ۱۱.۴ به ۱۳.۲ در برابر ۱ دلار آمریکا رسید که بزرگترین کاهش ارزش آن در ۲۰ سال گذشته است. پول ملی ترکیه در سال جاری میلادی تقریبا نیمی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است. کاهش ارزش پولی ملی منجر به ایجاد اعتراضاتی در چندین شهر بزرگ از جمله استانبول و آنکارا شد و درخواست‌هایی برای استعفای دولت را به همراه داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه معتقد است که سیاست کاهش تدریجی نرخ کلیدی به ترکیه کمک می‌کند تا تورم را کاهش دهد. مخالفان دولت اردوغان، ضمن متهم کردن رئیس جمهور به ایجاد بحران اقتصادی، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. این در حالی است که طبق گفته‌ی اردوغان انتخابات براساس برنامه برگزار خواهد شد.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که اصرار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر کاهش نرخ بهره در شرایط صعود نرخ تورم علت اصلی کاهش نرخ برابری لیر است. این موضوع باعث کاهش قدرت خرید عمومی مردم ترکیه و سطح رفاه عمومی در این کشور شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =