تفاهم‌نامه‌های منعقد شده توسط روسای دانشگاه‌ها عملیاتی نیست

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی که روسای دانشگاه امضا می‌کنند عملا بدون استفاده می‌ماند، در حالی که تفاهم‌نامه‌هایی که استادان متولی آن هستند، ثمره بیشتری دارند.

مهدی فکور معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که افزایش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف از جمله پژوهش یکی از شعارهای دانشگاه تهران است، اظهار کرد: به همین دلیل، دانشگاه برنامه‌هایی برای برقراری همکاری‌های پژوهشی با کشورهای جهان و حرکت به سمت بین‌المللی‌تر شدن در پیش گرفته است.

وی تبادل استاد و دانشجو و اعطای تسهیلات را از جمله اقدامات دانشگاه در راستای بین‌المللی شدن دانست و گفت: البته افزایش هزینه‌ها مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده است.

فکور با اشاره به این که همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه تهران با کشورهای جهان در قالب تفاهم‌نامه‌ها در جریان است، افزود: این همکاری بسیار گسترده است و با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکای جنوبی و شمالی، کانادا و کشورهای شرق آسیا وجود دارد. دانشگاه تهران با همه این کشورها تفاهم‌نامه دارد؛ اما تفاهم‌نامه‌هایی کاربردی شده است که معمولا استادان متولی آن بوده‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با تصریح بر این که معمولا مسئولیت پیگیری همکاری دانشگاه تهران با جهان در هر حوزه‌ای بر عهده یکی از اعضای هیئت علمی است، یادآور شد: اگر تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی از سطح کارشناسی و استادان به دست بیاید، ثمره بیشتری دارد در مقایسه با این که روسای دانشگاه تفاهم‌نامه‌ها را امضا کنند. متاسفانه بسیاری از تفاهم‌نامه‌هایی که از سوی روسای دانشگاه امضای می‌شوند، عملا بدون استفاده می‌ماند.

گفتنی است؛ همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی با اشتراک‌ گذاشتن دانش و روش‌های فعالیت علمی، فرصتی برای پیشرفت دانشگاه‌ها فراهم می‌کند. تبادل استاد و دانشجو و فراهم کردن تسهیلات برای تقویت ارتباطات بین‌المللی یکی از برنامه‌های مرسوم دانشگاه‌ها برای کمک به گسترش این فعالیت‌هاست. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1122189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =