طرح مجدد موضوع افزایش ظرفیت پزشکی در ستاد نقشه جامع علمی کشور/لزوم جذب ۳ هزار داوطلب جدید پزشکی در سال

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی بار دیگر در ستاد نقشه جامع علمی کشور طرح و بحث خواهد شد و مجددا نظرات وزارت بهداشت اخذ می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه ۸۵۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه اظهار کرد: ماده واحده‎ایی در ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و نیز افزایش متخصصان پزشکی به تصویب رسیده بود که در زمینه ابعاد مختلف موضوع مخالفین و موافقین صحبت کردند. وجه اشتراک موافقین و مخالفین مصوبه این است که ما با کمبود پزشک عمومی و نیز با کمبود پزشک متخصص در سطح گسترده‌تری مواجه هستیم و همچنین توزیع پزشک در کشور عادلانه نیست.

عاملی به اعداد و ارقام گزارش از سوی ستاد نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: این گزارش حاکی از آن است که پزشک عمومی برای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲ پزشک است و در شهر تهران این نسبت به ۳۵ و نیم است. در شهرهای دیگر با دانشکده پزشکی، این آمار ۱۵ است؛ و نیز در ۵۰ درصد شهرهای دیگر کشور نسبت پزشک به جمعیت ده هزار نفر، ۳.۸ است.

استاد دانشگاه تهران، طبق استانداردهای جهانی، تعداد پزشک متخصص را قاعدتا دو برابر پزشک عمومی بیان کرد و افزود: در بهترین حالت تعداد پزشک متخصص ۴ و نیم یا ۵ نسبت به ۱۰ هزار نفر جمعیت است. درحقیقت برخی از حوزه‌های پزشکی در شهرستان ها، شدیدا کمبود پزشک متخصص داریم. البته در یک مقایسه کیفی، کیفیت پزشکی ایران بالا و از ظرفیت بهینه‌ای پزشکی ایران برخوردار است.

عاملی تصریح کرد: امروز وضعیت هرم سنی جمعیتی ایران به گونه‌ای است که در حال حاضر نسبت میانگین جمعیت پیر ایران زیاد نیست، اما در ۳۰ سال آینده ۲۰ درصد جمعیت ایران در سنین پیری قرار می‌گیرند. جزو رتبه‌های بالای جهانی از لحاظ حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله هستیم که این حوادث نیز نیاز به پزشک را افزایش می‌دهد.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: در دستور اول جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی کلیات آن به تصویب رسید که یک ماده واحده‌ای لحاظ شده بود و تبصره‌ای در این ماده واحده پیش بینی شده است که براساس این تبصره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد نسبت به تدوین الزامات و ضوابط اجرایی افزایش پزشک با رویکرد عدالت و آمایش سرزمینی اقدام نموده و طرح خود را مبتنی بر توزیع متوازن ظرفیت پزشکی با اولویت مناطق محروم از طریق ابزارهای انگیزیشی و تعهدی، توسعه آموزش پزشکی در مراکز آموزش عالی علوم پزشکی، توسعه کیفی آموزش پزشکی، استقرار کامل نظام ارجاع و پزشک خانواده و نیز توسعه جامع نیروی انسانی حوزه سلامت بویژه مراقبین سلامت، بهورزان، ماماها و پرستاران، تهیه و ظرفت مدت ۲ ماه جهت تصویب به ستاد راهبری نقشه جمع علمی کشور ارائه دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ماده واحده تعداد پزشک در این جلسه اظهار داشت: سالانه باید ۳۰۰۰ پزشک عمومی افزایش یابد و این ۳۰۰۰ هزار به مدت ۵ سال ادامه داشته باشد. اگر براساس این روند هر سال ۳۰۰۰ داوطلب جدید پزشکی، جذب کنیم بعد از ۱۱ سال به نسبت مناسبی یعنی ۲۲ پزشک عمومی نسبت به ۱۰ هزار جمعیت می‌رسیم و همچنین پزشک متخصص را ۱۵۰۰ نفر سالیانه افزایش خواهیم داشت.

عاملی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که تعداد افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی یک بار دیگر در ستاد نقشه جامع علمی کشور طرح، بحث و مجددا نظرات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ شود و بعد از رای‌گیری طرح مجددی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد؛ بنابراین اصل و کلیات ماده واحده به تصویب رسید و درباره تعداد بنا شد تمرکز بیشتری در ستاد نقشه جامع علمی کشور صورت بگیرد. البته در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۰ روز زمان بررسی جمع بندی تعداد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی مهلت داده شده است و در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمار قطعی مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی ستاد نقشه جامع علمی کشور اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد بر اساس بررسی ستاد نقشه جامع علمی کشور، پزشکی کشور دارای آمادگی این جهش است و اظهار داشت: در گذشته یعنی در سال ۶۳ و ۶۴ که ظرفیت دانشگاه پزشکی کشور بسیار کم بوده، ما شاهد این افزایش جهشی بوده ایم و الان که از ۶۸ دانشکده علوم پزشکی برخوردار هستیم و اعضای هیئت علمی رشته‌های پزشکی ۱۱۰۰۰ نفر هستند و همچنین تخت‌های آموزشی از استاندارد خوبی برخوردار است، افزایش ۳۰۰۰ دانشجو برای پزشک عمومی و ۱۵۰۰ پزشک برای حوزه‌های تخصصی امکان پذیر هست. البته حتما نیازمند فضای تعامل با جامعه پزشکی کشور هستیم تا به یک جمع بندی قابل قبول برسیم.

استاد دانشگاه تهران، یکی از نکات مهم را آمادگی جامعه پزشکی در افزایش ظرفیت پزشکی دانست و تصریح کرد: در این جلسه تقویت حمایتی جامعه پزشکی مورد تاکید اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. در این جلسه مقرر شد آسیب شناسی اساسی در زمینه نظام درمان و پزشکی جامعه صورت گیرد که براساس این گزارش آسیب شناسانه راه‌های مناسب و جامعی را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود.

عاملی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلاتش، بودجه اجرای مصوبات، آیا شورای عالی در این موضوع ورود کرده است؟ بیان کرد: همانطور که دکتر میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کردند افزایش پزشک مورد موافقت سازمان برنامه و بودجه است و تامین اعتبار خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد، با توجه به اینکه اولویت دولت محترم تامین و احراز اطمینان از وجود زیرساخت‌های لازم و موثر برای سلامت و درمان مردم است، فرصت خوبی است که به کاهش مشکلات شبکه سلامتی بپردازیم. در واقع ریاست محترم شورای عالی اعلام کردند، اگر مشکلات زیرساختی مثل کمبود تخت، آزمایشگاه و سایر امکانات وجود داشت باشد، با افزایش جذب دانشجوی پزشکی بیشتر، تامین خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =