نارضایتی اعضای اتحادیه اروپا از مواضع تروئیکا در قبال ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که تروئیکای اروپایی منافع اتحادیه اروپا را فدای منافع آمریکا کرده‌اند و دیگر اعضای اتحادیه به این رفتار آنها اعتراض دارند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ مصطفی خوش‌چشم درباره رویکرد رسانه‌های غربی، عبری و عربی به مذاکرات وین خاطرنشان کرد: از دو ماه قبل از مذاکرات، رسانه‌های غربی، عبری و عربی وابسته به غرب با به راه انداختن پروژه مقصرسازی، سعی کردند ایران را مقصر بن بست در مذاکرات جلوه دهند.

کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه رسانه های همسو با غرب سعی کردند که ایران را منزوی، غیرمنعطف و غیرعملگرا نشان دهند، گفت: با شروع مذاکرات و زمانی‌ که تیم ایرانی با ارائه پیش‌نویس‌های جدید، ابتکار عمل را به دست گرفت و بعد از توقف چند روزه مذاکرات و وقتی که با بازگشت تیم های غربی، طرف غربی مجبور شد بر روی پیش نویس های ایران شروع به بحث و مذاکره کند،  رسانه های غربی سعی می‌کنند که با همان استراتژی قدیمی «چماق و هویج» کار را دنبال کنند.

خوش چشم، تهدید به اقدامات و تنبیهات سیاسی، تحریمی و نظامی را بخشی از استراتژی چماق و هویج غرب در خصوص مذاکره با ایران ارزیابی کرد و افزود: بعضی طرف های غربی هم با نشان دادن روی خوش به ایران، تلاش می کنند ایران را به سمت خواسته های خودشان ببرند که تاکنون در هیچ کدام از این موارد موفق نبوده‌اند.

وی گفت: بعد از اینکه طرف ایرانی ابتکار عمل را در مذاکرات به دست گرفت الان طرف‌های غربی بر روی موارد اختلافی در پیش‌نویس هفتم با طرف ایرانی بر روی ۲ پیش‌نویس لغو تحریم ها و تکالیف هسته ای در حال بحث و مذاکره هستند و فضای رو به جلویی را در مذاکرات شاهد هستیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل، صحبت از شکست مذاکرات را بخشی از سناریوی رسانه های غربی برای فشار بر تیم ایرانی ارزیابی کرد و افزود: برخلاف ادعای رسانه های غربی، هم اکنون طرف ایرانی و طرف‌های مقابل موارد اختلافی در پیش‌نویس هفتم را مورد بحث قرار می دهند. موارد حل نشده جمع‌بندی می شود تا در آخر دوباره در کارگروه‌ها و در مذاکرات کمیسیون مشترک مورد حل و فصل قرار گیرد و سرنوشت آنها معلوم شود.

خوش چشم با اشاره به تشتت بین طرف های غربی در مذاکرات گفت: سه کشور فرانسه، انگلستان و آلمان به منظور حفظ منافع خودشان مواضعی گاه متضاد با اتحادیه اروپا اتخاذ می‌کنند تا از یک طرف از ایران، چین و روسیه و از همه مهم‌تر از جوزسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا معاون وی امتیاز بگیرند.

این کارشناس مسائل راهبردی به اختلافات انگلستان و اتحادیه اروپا به ویژه بعد از برگزیت اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که اختلاف بین لندن و بروکسل تشدید شده است و غرب موضع یکپارچه ای در خصوص مذاکرات با ایران ندارد.

وی گفت: ۲۴ عضو دیگر اتحادیه اروپا به ویژه ایتالیا، اسپانیا، یونان و لهستان به رویکرد تروئیکای اروپایی در خصوص مذاکرات ایران اعتراض دارند و اعلام کرده اند که این سه کشور در راستای منویات خودشان و آمریکا، منافع اتحادیه و منافع این کشورها را نادیده می گیرند و به خطر انداخته اند.

خوش چشم از درخواست بیشتر اعضای اتحادیه اروپا برای حضور موثرتر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات خبر داد و افزود: اعضای اتحادیه اروپا تهدید کرده اند که در صورت تداوم تک روی تروئیکای اروپایی به مذاکرات دو جانبه با ایران روی خواهند آورد.

این کارشناس مسائل بین الملل، انگلستان را هدف اصلی اعتراضات اعضای اتحادیه اروپا ارزیابی کرد و گفت: این ۲۴  کشور به ویژه به انگلستان معترض هستند و اعلام کرده اند که انگلستان که حتی عضو اتحادیه اروپا هم نیست، چرا باید منافع اتحادیه را به خطر بیاندازد.

وی، اظهارات اخیر وزیر خارجه جدید آلمان را ساز ناکوک از سوی این کشور عنوان کرد و افزود: این اظهارات به دلیل ناآشنایی وی با مذاکرات است و شاهد هستیم که در راستای اجرای منویات آمریکا سعی کرده که مواضع رادیکالی بگیرد. این مواضع ناشی از مسلط نبودن وی در این پست است و به نظر می‌رسد بزودی اظهاراتش را تعدیل کند.

این کارشناس مسائل راهبردی، مواضع انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مواضع این اتحادیه و تمامی اعضای آن دانست و گفت: مواضع تروئیکای اروپایی مواضع اتحادیه اروپا نیست. آقای مورا خواستار پیشرفت هرچه سریعتر مذاکرات و توجه به خواسته های طرف ایرانی شده است.

خوش چشم افزود: در شرایطی که تروئیکای اروپایی تا حدی آهنگ پیشرفت مذاکرات را کمی آهسته کردند اما همچنان فضای مذاکرات رو به جلوست و هم اکنون می‌توان تا این مرحله که در ابتدای کار هستیم افق مثبتی را برای مذاکرات ترسیم کرد.

وی خطاب به برخی رسانه های داخلی که خط رسانه های خارجی را در تحریف واقعیت برای مردم دنبال می کنند، گفت: متاسفانه برخی طرف‌ها و گروه های سیاسی منافع جناحی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و مسائل جناحی برای آنها مهم تر از منافع ملی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای یک پرونده ملی است که از دولت قبل شروع شده و فارغ از معایب و محاسن آن، به هر نتیجه ای منجر شود، عواقب آن متوجه کل ملت ایران خواهد شد.

خوش چشم با بیان اینکه تحریف افکار عمومی در خصوص مذاکرات وین به خاطر تاثیرات اقتصادی آن قطعا مذموم است، افزود: انتشار اخبار جعلی و یا اخباری که در چارچوب مورد نظر رسانه های غربی و آمریکایی پردازش شده، نه تنها در راستای منویات و اهداف طرف غربی است بلکه دارای عواقب زیانباری بر بازارهای اقتصادی داخلی است و مستقیما معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت مذاکرات وین در داخل اتاق مذاکره با واقعیت تحریف شده رسانه های غربی تفاوت دارد و همانطور که نمایندگان برخی کشورهای حاضر در مذاکرات هم بیان کرده اند هم اکنون فضا مثبت و رو به جلو است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1122254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =