خلازیر چه نقشی در آلودگی هوا دارد؟ / شن چاله‌ها و احتمال وقوع رانش گسترده در رودخانه کن

مطابق روال آخر هفته‌ها مهم‌ترین اتفاقات و تصمیمات شورای شهر تهران را مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مطابق روال آخر هفته‌ها مهم‌ترین اتفاقات و تصمیمات شورای شهر تهران را مرور می‌کنیم که در ادامه می‌خوانید.

زباله‌سوزی‌های خلازیر یکی از منابع آلودگی هوا

ناصر امانی عضو شورای شهر ماجرای محله‌ای را روایت کرد که ۲۰۰۰ گاراژ دارد که محل دپو نخاله‌های ساختمانی، چوب، آهن، پلاستیک و غیره و همچنین محل دپوی پسماندهای کارگاه‌ها و گاراژه هستند که از عصر تا صبح روز بعد با آتش زدن آنها توسط معتادان و کارتن‌خوابن‌ها گاراژها تبدیل به یکی از منابع اصلی آلودگی هوای تهران می‌شوند و تنفس را برای ساکنین پنج شهرک محله یعنی شهرک شهید رجایی، شهرک شهید صدری، شهرک احمدیه، شهرک ابوذر و مرحوم سیداحمد خمینی مشکل کرده است.
مردم خلازیر تهران سیستم فاضلاب درستی ندارند و با هر بارندگی منازلشان دچار آب گرفتگی می‌شود و علاوه بر این چون ۸۵ درصد خانه‌ها وقفی است، مردم کم توان این مناطق هم به اوقاف و هم به شهرداری عوارض می‌دهند در حالی که حتی یک بوستان برای استفاده ندارند. امانی از هر کدام از مسئولان سازمانهای مختلف خواست که به اهالی خلازیر کمک کنند.

معلولان از حداقل حقوق اجتماعی برخوردار نیستند

دیگر موضوع مطرح شده در جلسات شورا بحث نبود آمار دقیق از معلولان، معتادان و زنان سرپرست خانوار بود. سید جعفر تشکری هاشمی با اعلام اینکه، بسیاری از شهروندان دارای معلولیت از حداقل حقوق اجتماعی خود برخوردار نیستند، افزود: در حال حاضر، جلسات ستاد مناسب‌سازی کشور که ریاست آن را وزیر کشور و دبیری آن را رییس سازمان بهزیستی بر عهده دارند با حضور مدیران درجه یک کشوری تشکیل نمی‌شود و انتظار می‌رود مسائل و مشکلات معلولان، نه تنها در تهران بلکه در سایر شهرهای کشور نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه ساختمان‌های بسیاری از سازمان‌های دولتی و عمومی، مناسب‌سازی نشده‌اند و یک فرد دارای معلولیت برای پیگیری امور خود، از حداقل حقوق اجتماعی نیز محروم است و نمی‌تواند از خدمات دستگاه‌های خدماتی بهره ببرد و تسهیلات لازم را دریافت کند، اظهار کرد: معلولان ما نیاز به درمان، آموزش، تفریح، کسب و کار، سفر و دید و بازدید، دارند که لازمه آن، تأمین امکانات لازم برای رفت و آمد معلولان و جانبازان عزیز است.

دولت پول مترو و اتوبوس‌ها را به شهرداری نداده است

بدهی دولت به شهرداری هم از نکات مهم مطرح شده در شورا بود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران، گفت: تکالیف دولت نباید از بودجه کم شود، چراکه دولت موظف به پرداخت یک سوم هزینه اتوبوس و مترو است که البته چندین سال است آن را پرداخت نکرده است لذا شورا در کنار شهرداری می‏ایستد تا مطالبات شهرداری از دولت را پیگیرکند.

شن چاله‌ها تهدیدی برای جان اهالی منطقه ۱۸

قصه شن چاله‌های منطقه ۱۸  تهران و خطراتی که ممکن است جان اهالی و حتی محله‌های اطراف را تهدید کند موردی بود که پیرهادی در شورا مطرح کرد.

پیرهادی، وجود شن چاله مجاور رودخانه کن را از دیگر موارد مورد توجه در منطقه ۱۸ عنوان کرد و افزود: منطقه ای به وسعت ۲۹۱ هکتار در موقعیت مابین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح، غرب بزرگراه شهید بروجردی، شمال بزرگراه آزادگان به دلیل فعالیت استحصال معادن شن و ماسه تبدیل به شن چاله ای به عمق متغیر بین ٥٠ تا ٩٠ متری شده است.

او گفت: بر اساس اطلاعات موجود، خطرات ناشی از وجود این شن چاله در سه حوزه قابل دسته بندی است؛ خطرات ناشی از تجاوز گود به حریم و بستر رودخانه کن و احتمال وقوع رانش گسترده در محدوده ای به شعاع حداقل ١٠٠ متر در صورت وقوع سیلابهای با دوره بازگشت ١٠٠ ساله و بالاتر در محدوده موردنظر که خطر بالقوه ای برای محدوده بزرگراه فتح و راه اهن تهران جنوب است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: خطرات ناشی از گودبرداری عمیق پایدارسازی نشده برای محدوده مسکونی غرب گود موردنظر (که فاصله ای کمتر از ١٥ متر با گود دارند) خطرات ناشی از گودبرداری عمیق پایدارسازی نشده در ضلع جنوبی گود موردنظر برای باند کندروی بزرگراه شهید بروجردی و پل های تقاطعی بزرگراه با رودخانه کن، مشهود است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1122259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =