بهبود شاخص تراز عملیاتی در بودجه 1401 / برآوردهای لایحه نسبت به فروش نفت نسبتاً واقعی است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص تراز عملیاتی بودجه که بسیار مهم است بهبود پیدا کرده است. در خصوص اتکا به نفت نیز برآوردی که از فروش نفت خام و میعانات گازی انجام شده نسبتا واقعی است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ محمد خدابخشی با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بیان کرد: بودجه ای که برای سال ۱۴۰۱ تنظیم شده است تفاوت هایی نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ دارد؛ از جمله این  تفاوت ها بر روی تراز عملیاتی بودجه سال ۱۴۰۱ است که با اقداماتی که دولت انجام داده خوشبختانه اتکای بودجه سال آتی به درآمدهای غیرپایدار کم تر شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ تراز عملیاتی بودجه منفی ۴۶۴ هزار میلیارد تومان بود که الان به منفی ۳۰۰ هزار میلیاردتومان کاهش یافته است. شاخص تراز عملیاتی بودجه که بسیار مهم است بهبود پیدا کرده است. در خصوص اتکا به نفت نیز برآوردی که از فروش نفت خام و میعانات گازی انجام شده نسبتا واقعی است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر باتوجه به گزارشی که دوستان وزارت نفت داده اند روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی می فروشیم که در لایحه بودجه دولت برای سال ۱۴۰۱ رقم فروش نفت خام و میعانات گازی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده که قیمت هر بشکه ۶۰ دلار و نرخ هر دلار ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است. از نظر من این رقم نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ منطقی تر بوده و اتکای بیشتر بر روی درآمدهای مالیاتی و گمرکی است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تاکید کرد: وابستگی به درآمدهای غیر پایدار مثل فروش اوراق مالی- اسلامی و اسناد خزانه کم تر شده است. رشد اعتبارات هزینه ای در بودجه سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵ درصد است. افزایش حقوق ها به طور متوسط ۱۰ درصد است که به صورت پلکانی و معکوس است و بین ۵ درصد و ۲۹ درصد خواهد بود. اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای یا همان اعتبارات عمرانی نسبت به سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در کل هم منابع بودجه عمومی و هم بودجه شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت برابر ۳ میلیون و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۱ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان برای بودجه عمومی کشور و بودجه شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت برابر ۲ میلیون و ۲۳۱ هزار میلیارد تومان است. در خصوص یارانه ها تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای کالاهای اساسی و نهاده دامی صورت می گرفت افزایش خواهد یافت و مطلقا نه در دولت و نه در مجلس صحبتی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست اما اختلاف نظر بر چگونگی توزیع منابعی است که در قانون بودجه پیشنهاد می شود.

خدابخشی خاطرنشان کرد: ممکن است نظر دولت این باشد که این منابع مستقیما به مردم پرداخت شود و یا همان روند قبلی ادامه یابد، اما اشتراک نظر همه بر این است که ما باید از هدر رفت این منابع جلوگیری کنیم یا نظارت کامل تری بر روی زنجیره تامین و توزیع کالاهای اساسی اعمال شود و یا مستقیما به مردم پرداخت شود. هر تصمیمی که در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته می شود نباید بار روانی به جامعه و بازار وارد کند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1122274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =