حسین منزوی را بیشتر بشناسید

حسین منزوی از شعرای ایرانی و معاصر است که تبحر خاصی در سرودن اشعار نیمایی، سپید و انواع ترانه ها داشت.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ حسین منزوی در مهر ماه سال ۱۳۲۵ در شهر زنجان متولد شد. پدر حسین شاعر بود و محمد نام داشت. محمد منزوی عموما به زبان ترکی شعرهای زیادی سروده است. بنابراین می توانیم ادعا کنیم که حسین منزوی در خانواده متولد شد و پرورش یافت که فرهنگی بودند و برای ادبیات احترام زیادی قائل می شدند.

او پس از گذراندن دوره دبستان ، دبیرستان خود را در مدرسه متوسطه صدر جهان زنجان گذراند. پس از اینکه دیپلم خود را گرفت، با توجه به فرهنگ و اعتقادات خانواده ای که در آن بزرگ شد، برای خواندن رشته ادبیات، دانشگاه تهران را انتخاب نمود. اما تحصیلات او در این رشته زیاد طول نکشید و او به دنبال علاقه دیگرش یعنی جامعه شناسی رفت.

نهایتا حسین منزوی تحصیلات خود را نه در رشته ادبیات و نه در رشته جامعه شناسی به پایان نرساند و مدرک تحصیلی دریافت نکرد. حسین منزوی را یکی از شاعران فعال در سرودن شعر نیمایی، شعر سپید و ترانه می شناسند و البته او را یکی از موثرترین افراد در ارتباط با زنده کردن و پیدایش غزل معاصر، معرفی می نمایند.

خیلی از منتقدان اعتقاد دارند که حسین منزوی با تاثیراتی که بر روی پیدایش غزل امروزی و معاصر داشت، تحول و انقلاب بزرگی را هم رده با انقلاب نیما در در شعر پارسی، برای غزل فارسی به وجود آورد و از همین حیث او را بسیار تاثیر گذار در ادبیات ایرانی معرفی می کنند.

اولین اثر مکتوبی که از حسین منزوی به چاپ رسید، یک دفتر شعر بود. او این دفتر شعر را در سال ۱۳۵۰ با کمک انتشارات بامداد منتشر نمود. نام این دفتر شعر حنجره ی زخمی تغزل نام گرفت و از اولین آثار ادبی حسین منزوی نیز شناخته شد. مموعه شعری حنجره زخمی تغزل، حسین را به عنوان بهترین شاعر جوان دوره ی شعر فروغ رسانید و این موضوع اولین گامی بود که حسین منزوی در مسیر موفقیت ادبی اش پرداخت.

شناخته شدن فعالیت های ادبی حسین منزوی مسیر او را برای ورود به صدا و سیمای ایران هموار ساخت. او در کنار نادر نادرپور در گروه ادب امروز شروع به فعالیت های هنری در رادیو تلویزیون کرد. رادیو یکی از مهم ترین بسترهایی بود که حسین منزوی، طراحی نویسندگی و اجرای برنامه های مختلف را در آن بر عهده داشت.

برنامه ‌هایی مانند کتاب روز، یک شعر و یک شاعر، شعر ما و شاعران ما، آیینه و ترازو، کمربند سبز و آیینه آدینه، از جمله مهم ترین برنامه هایی بودند که منزوی مسئولیت نویسندگی و اجرای آن ها را بر عهده داشت. البته در کنار این فعالیت ها، دستی در مجله ی ادبی رودکی داشت و مسئول صفحه شعر این مجله بود. َ

کد خبر: 1122322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =