حوزه و دانشگاه باید با هدف تمدن سازی ایران اسلامی قدم بردارند

اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به صورت کلی وحدت حوزه و دانشگاه فقط در یک مورد باید مطرح و خط دهی شود و آن هم در هدف است؛ حوزه و دانشگاه باید در هدف تمدن سازی ایران اسلامی قدم بردارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: وحدت، اصل نظام هستی ایست و بی نظم و پیوستگی هیچ موجودی بر نظام گیتی پایدار نخواهد ماند و از هم خواهد پاشید که این سنت الهی ایست و فرمان بر همین سنت خدا بر همه مسلمان وحدت و بر گرد ریسمان الهی ایست و این در تمام شئون زندگی مسلمان باید نمود خود را به روشنی نشان دهد که خلاف سنت خدا عمل کردن به سان یک انفجار اتمی خانمان سوزاست که از بی نظم کردن الکترون ها حاصل می شود. در جامعه اسلامی ما نیز از دیر باز علم که همان حکمت است و شامل همه علوم از فقه تا طب می شده است با هم وحدت کامل داشتند اما در نظام جدید دنیا که علوم به شدت تفکیک شدند، شکاف عمیقی بین حوزه و دانشگاه در انجام رسالت دانش آموختگان ایجاد شده بود که لازم بود به یمن انقلاب اسلامی این شکاف از بین برود و هر دو مکان علمی در یک وحدت که یاری رساندن به خلق خدا است با تبادل اندیشه ها باعث کمال علمی کشور شوند.

دانشجویان در این بیانیه تاکید کردند: در واقع وحدت حوزه و دانشگاه؛ به معنای گره زدن دو توان، دو بازو و دو قوه محرک برای به حرکت درآوردن جامعه، حرکت هماهنگ علم و دین در نظام اسلامی،  این پیوند باید در راستای نیازهای جامعه باشد،  وقتی صحبت از آن می شود فقط در سال چندین جلسه درباره این مسئله برگزار نشود و باید کاری عملی انجام بشود،  این پیوند باید در راستای نیازهای جامعه باشد و باید درس، بحث و پژوهش و مقالات اساتید، دانشجویان و حوزویان در این راستا باشد، به معنای یک حرف و یک نظر شدن حوزویان و دانشگاهیان نیست،  به معنای رفت و آمد مکرر روحانیون به خوابگاه های دانشجویان نیست، به معنای اردوی دسته جمعی دانشجویان به حوزه ها و صرفا شرکت در دروس سنگین علما و مراجع حوزه نیست،  وحدت حوزه و دانشگاه به معنی پایین تر آوردن خط ریش روحانیون لباده پوش با کیف های سامسونت و شرکت کردن در ردیف اول همایش های تخصصی خارج از چارچوب علمی و دانش به اسم حضور فعال در همه عرصه ها نیست، به معنی حفظ کردن نام مکاتب و ایسم های رنگارنگ غربی و شرقی و استعمال آن کلمات در لابه لای صحبت هایی که می شود ساده و صاف بیان کرد هم نیست، به معنای حضور فعال مراجع عالیقدر در شرایط حساس و مهم جامعه در کنار دانشگاهیان دغدغه مند است.

در این بیانیه مطرح شده است: به صورت کلی وحدت حوزه و دانشگاه فقط در یک چیز باید مطرح و خط دهی شود و آن هم در «هدف» است؛ حوزه و دانشگاه ما باید در هدفِ «تمدن سازی ایران اسلامی» قدم بردارند. وگرنه نه می شود و نخواهند توانست وحدت چشمگیری ایجاد و تئوریزه کنند. با این وحدت به هدف تمدن سازی، نه لازم است مدام کسی به کسی گیر بدهد و نه لازم است از زیر ارشاد از ما بهتران در رفت. همه در هر شاخه ای هستند فقط تلاش می کنند. بلکه آنقدر کار باید کرد که بتوانیم در برابر تمدن ۲۰۰۰ ساله موسوم به استکبار و غرب، رنگ نبازیم و تمدن نوین ایرانی-اسلامی را شکل بدهیم، همانطور که در عرصه های مختلف دیگر اینگونه عمل کردیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: برای تحقق این هدف شهید دکتر مفتح که دانش آموخته هر دو نظام حوزه و دانشگاه بود پایه این حرکت شد اما این وحدت به شدت مورد خشم مستکبرین قرار گرفت و از این ناحیه نقشه بر اندازی خود را نقش بر آب احساس کردند و به همین دلیل به خیال خام خود با شهادت دکتر مفتح در ۲۷ آذر  سال ۱۳۵۸ ستون حرکت را از کار انداختند اما نتوانستند و این وحدت شکل گرفت اما با غبار طوفان های رفتاری بسیاری از دست اندرکاران هنوز کامل نشده است و این نهال برای رشد خود به خیزشی اساسی نیاز مند است آنهم اصلاح در حوزه به سان سادگی ها و تزکیه های اول انقلاب و شور انقلابی جوانان دانشگاهی در همان زمان است که اگر این دو بشود که لازمه آن کم رنگ شدن دنیا و پررنگ دیدن عقبا است حتما مقصود به سر منزل خود خواهد رسید.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: در نهایت اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان ضمن گرامیداشت این روز فرخنده و تمدن ساز اعلام‌ می دارد دانشگاه حوزوی ما امتزاجی از حوزه و  دانشگاه است، اما وحدت حوزه و دانشگاه نیست، چرا که وحدت حوزه و دانشگاه امری والا و یک نگاه متعالی است که تا به امروز به معنای واقعی کلمه به‌وجود نیامده و حوزه و دانشگاه‌های ما حداکثر به گفت‌وگو بسنده کرده‌اند که جهت تحول در این امر اتحادیه ضمن ارائه برنامه عملیاتی در تحقق این امر مهم از هیچ تلاش و همکاری دریغ نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122340

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =