بلاتکلیفی دانشجویان دانشگاه تهران درباره نحوه برگزاری امتحانات/ تعارض منافع مانع نظارت بر عملکرد اعضای هیئت علمی می‌شود

دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه علی‌رغم بسیاری از دانشگاه‌های مطرح شهر تهران اعلام نکرده که امتحانات ترم جاری دانشجویان چگونه برگزار می‌شود.

محمد مهدی اسدی دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مشکلات آموزشی دانشجویان اظهار کرد: مشکلات آموزشی دانشگاه تهران نه تنها حل نشده؛ بلکه شدت پیدا کرده است. به عنوان مثال حدود دو سال است که دانلود فیلم‌های ضبط شده کلاس‌های آموزشی را پیگیری می‌کنیم. بسیاری از دانشجویان نمی‌توانند فیلم های آموزشی را در گوشی موبایل خود مشاهده کنند؛ در برخی از موارد سامانه آموزش مجازی پاسخگوی تعداد دانشجویان که در آن حضور دارند نیست و دانشجویان نمی‌توانند به فیلم های آموزشی دست پیدا کنند.

هک سامانه آموزش مجازی دانشگاه تهران

وی ادامه داد: سامانه آموزش مجازی دانشگاه تهران چندین بار هک شده و مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد کرده است. دانشجویان در طول این مدت نمی‌توانستند وارد کلاس های آموزشی شوند یا در امتحان شرکت کنند؛ از طرفی اساتید راه جایگزین برای امتحانات یا غیبت کلاسی این دانشجویان در نظر نگرفته‌اند.

دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران گفت: شورای صنفی دانشگاه از شورای نظارت خواست تا به قانون حذف سه شانزدهم کلاس‌های مجازی رسیدگی کند. بر اساس این قانون، اگر دانشجو از ۱۶ جلسه کلاس، غیبت داشته باشد نمره ۰.۵ و ۰.۲۵ برای لحاظ می‌شود، چنین نمره‌ای در معدل دانشجویان تاثیر سوء دارد. با این حال دانشگاه از اساتید خواسته اسامی دانشجویانی که بیش از حد غیبت دارند را به آموزشی دانشگاه ارائه دهد تا نسبت به حذف درس یا لحاظ کردن نمره پایین دانشجویان اقدام شود.

بلاتکلیفی دانشجویان دانشگاه تهران درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان‌ترم

وی با بیان اینکه اختیار نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاه‌ها واگذار شده خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشگاه‌های مطرح تهران اعلام کرده‌اند امتحانات پایان ترمشان به چه صورتی برگزار خواهد شد. اما دانشگاه تهران هنوز مشخص نکرده امتحانات به صورت مجازی برگزار می‌شود یا حضوری، دانشجویان در زمینه شرکت در امتحانات بلاتکلیف مانده‌اند.

اسدی بیان کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که امتحانات دانشجویان دانشگاه تهران به صورت مجازی برگزار می‌شود، نحوه برگزاری آزمون های پایان ترم به صورت رسمی اعلام نشده و خود اساتید با مشکل مواجه شده‌اند و به دانشجویان می گویند آماده برگزاری مجازی و حضوری امتحانات پایان ترم را داشته باشید.

وی افزود: بسیاری از دانشجویان از نقاط مختلف کشور در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند. برای حضوری شدن دانشجویان باید نسبت به تامین خوابگاه آنان اقدام کرد. همچنین باید بودجه لازم برای تغذیه این دانشجویان نیز تامین شود. از طرفی برنامه‌ریزی‌های لازم توسط مسئولان در راستای تامین این زیرساخت‌ها نگرفته است، به همین منظور پیش‌بینی می‌شود آزمون های پایان ترم دانشگاه تهران برای دانشجویان مقطع کارشناسی به صورت مجازی برگزار شود. 

به گفته این فعال دانشجویی، مسئولان باید در زمینه نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم شفاف‌سازی لازم را داشته باشند تا دانشجویان نیز از سردرگمی نجات پیدا کنند.

وی اضافه کرد: پبش‌‎بینی می‌شود دانشگاه تهران با وجود مشکلات زیرساختی‌ در حوزه خوابگاه و تغذیه، نتواند تا اسفند ماه نسبت به برگزاری حضوری کلاس‌های درس اقدام کند.

کمبود خوابگاه برای بازگشایی دانشگاه در ترم آینده

دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران با اشاره به ظرفیت‌های خوابگاهی این دانشگاه اظهار کرد: تصور می‌کنم برای تامین خوابگاه دانشجویان در ترم آینده با کمبود مواجه شویم. زیرا به دلیل شیوع ویروس‌کرونا، فارغ التحصیلی برخی از دانشجویان به تعویق افتاد و سنوات تحصیلی آنان از حد مجاز فراتر رفت. از طرفی دانشجویانی که سنوات تحصیلی آنان افزایش پیدا کرده بود نیز در دانشگاه حضور داشتند. دانشگاه تهران برای این حجم از دانشجویان برنامه ریزی‌های اصولی و صحیحی ارائه نکرده است. در راستای جبران کمبود ظرفیت می‌توان نسبت به اجاره خوابگاه اقدام کرد، اما مسئولان همیشه کمبود بودجه را بهانه می‌کنند.

وی تصریح کرد: نکته جالب توجه آن است که که مسئولان هم اول سال و هم در انتهای سال می‌گویند که با کمبود بودجه مواجه هستند. در حال حاضر بحث معادل سازی حقوق اساتید و اعضای هیئت علمی وزارت علوم و وزارت بهداشت که در مجلس تصویب شده و بسیاری از این بودجه صرف تأمین حقوق اعضای هیئت علمی می‌شود. اما باید مشخص شود باقی بودجه‌های دانشگاه صرف چه مواردی می‌شود.

شفافیت ارزشیابی اساتید عملیاتی نشد

اسدی با اشاره به اجرایی نشدن شفافیت ارزشیابی اساتید گفت: دانشگاه تهران نسبت به شفافیت ارزشیابی اساتید اقدامات لازم را انجام نداده است. معاون سابق آموزشی و هیئت رئیسه سابق دانشگاه موافق این موضوع بودند؛ به‌طوری که قرار بود شفافیت ارزشیابی اساتید از مهرماه سال جاری اجرایی شود.

وی  بیان کرد: با تغییر رئیس دانشگاه و اعضای هیئت رئیسه، اجرا شدن شفافیت ارزشیابی اساتید به فراموش سپرده شده، هنوز هم علت عملیاتی نشدن آن مشخص نشده است. شفافیت ارزشیابی اساتید می تواند در زمینه نظارت بر اعضای هیئت علمی موثر واقع شود.

تعارض منافع در نظارت بر عملکرد اعضای هیئت علمی

دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران یک استاد را برای نظارت بر اعضای هیئت علمی در نظر گرفته است اما متاسفانه شاهد اقدامات لازم در این حوزه نیستیم. فردی که بر عملکرد اساتید نظارت می‌کند خودش استاد است و نمی‌تواند به همکار خود مواردی را گوشزد کند. به طوری که می توان ادعا کرد در نظارت بر عملکرد اساتید شاهد تعارض منافع هستیم. در صورتیکه شفافیت ارزشیابی اساتید اجرایی شود، نمرات و معیارهای هر استاد مشخص خواهد شد خود اعضای هیات علمی در راستای ارتقای بیشتر خود تلاش خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122404

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =