از ساعت شنی وین تا کرنومترهای ویژه جبهه مقاومت

سعید شهرابی فراهانی*

گروه سیاسی ایسکانیوز - هفتمین دور مذاکرات موسوم به احیای برجام در آخرین جمعه آذرماه به پایان رسید. در این مرحله طرف های غربی و عقبه عبری-عربی آنان تلاش نمودند تا از طریق «تخریب سازنده» برجام؛ کمپینی پنهان را فعال نمایند و زمینه های توافقی طولانی‌تر و مفصل‌تر را همراه با فشار مهلک علیه جمهوری اسلامی ایران و با هر چه بیشتر محدود کردن آن؛ مهیا کنند.

خواه ناخواه در شرایط فعلی «فرا برجام» و «فرو برجام» برای جمهوری اسلامی ایران ممکن و پذیرفتنی نیست. جالب اینجاست که آمریکا نیز شرایطی مشابه دارد و البته با کارت های ضعیف تر. دلیل غرولندهای آمریکایی های مستقر در «اتاق بغلی» نیز همین است. آخرین دانه‌های شن ساعت شنی برای احیای برجام در حالی آماده فروریختن هستند که تیم بایدن، ایده ای اغوا کننده ای ندارد که به جای برجام پیشنهاد دهد. از طرف دیگر حماقت دولت پیشین آمریکا در خروج یکباره از برجام؛ روند اقدامات گام به گام را برای احیای آن بی معنا ساخته است : ایران تمامی گام های مربوط به خود را برداشت ولی بیش از همیشه تحت تحریم قرار گرفت. آمریکا نیز ایستاد و نظاره کرد تا شاید با تضعیف نظام جمهوری اسلامی در مذاکرات پساترامپ! امتیازهای شیرین تر را با سهولت بیشتری به دست آورد. این پروسه موجب بی اعتمادی ایران به طرف‌های غربی شده و کارت آمریکا برای « احیای آزمایشی برجام» را بی اعتبار کرده است.

نکته دیگری که در دور هفتم مذاکرات احیا قابل تأمل محسوب می شود بازی صورت گل درشت! و زمخت مدیرکل آژانس در قضیه نصب دوربین ها در اماکن هسته ای کشور است که عملاً گروسی را از شأن حرفه ای خود تنزیل داده و او را به یک عامل سرویس های اطلاعاتی بیگانه تبدیل نموده بود. سناریوی چماق قطعنامه احتمالی شورای حکام پیش از پایان سال میلادی جاری؛ با واکنش به موقع تیم دست اندرکار مذاکره، کارایی خود را از دست داد و تحویل تصاویر آفلاین سایت های معین شده «بدون عدول از مواضع اعلامی» به لغو تحریم ها مشروط گردید.

در این اثنا، چنگ و دندان نشان دادن های رژیم صهیونیستی نیز توجهات بسیاری را در داخل و خارج کشور به خود جلب کرد. پیش از این در یادداشتی با عنوان « صف آرایی بازیگر نقش منفی و بازیگران نقش مکمل»؛ گوشه ای از تاکتیک های دولت جعلی و شرور منطقه غرب آسیا در مواجهه با مذاکرات احیای برجام ترسیم گردیده بود. جامعه اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس، خصوصاً حوزه اطلاعات نظامی آن بهتر از تمامی تحلیلگران امنیتی در سراسر دنیا می دانند که در صورت ارتکاب یک اشتباه محاسبه، «کرنومترهای ویژه جبهه مقاومت» جایگزین «ساعت شنی وین» شده و در تکامل روند آزادسازی لبنان، جنگ تابستان 2006، نبردهای مردم سرفراز غزه با ارتش تا بن دندان مسلّح صهیونیست از جمله جنگ اخیر «شمشیر قدس»؛ نقطه عطف و مرحله ای تعیین کننده برای تحقق آرزوی تمامی آزادگان جهان مبنی بر فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی توسط همرزمان و شاگردان حاج قاسم سلیمانی، حسن طهرانی مقدم، احمد متوسلیان و رزمندگان نخبه و خلف نیروهای تیپ 58 ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی (اعزامی به دمشق در سال 1361) و... رقم خواهد خورد.

*کارشناس حوزه سیاسی، امنیتی و بین‌الملل

کد خبر: 1122502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =