مهاجرت ۶۰۰ نفر از گروه علوم پزشکی در ۶ ماه اول سال

وزیر بهداشت گفت: بر اساس آمارها سال گذشته ۹۰۰ نفر و تا نیمه امسال، ۶۰۰ نفر در گروه علوم پزشکی به خارج از کشور رفته‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از وزارت بهداشت، بهرام عین اللهی در سالروز گرامیداشت شهید مفتح به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: الان فضای جدیدی در دانشگاه ها ایجاد شد و از این موقعیت باید با حرکت جهادی استفاده کنیم. روسای دانشگاه ها و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها باید از این فضا حداکثر استفاده را کنند.

وی افزود: در حال حاضر لزوم کارهای فرهنگی و وحدت آفرین بیشتر احساس می شود که باید برای آن برنامه عملیاتی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشت.

وزیر بهداشت افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر مبنای مشارکت بیشتر جوانان است و اینها تکالیف برجای مانده است که سالها از آن گذشته است و باید این بیانیه را یکی از اسناد بالادستی بدانیم و به آن توجه کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در وضعیت موجود، یادآور شد: قطعا باید کار تحولی و جدید انجام شود صرفا با تشکیل کلاس های دانشگاه ها و واحدهای درسی نمی توانیم به اهداف فرهنگی مورد نظر دست پیدا کنیم و لازم است که کارهای تحولی از سوی روسای دانشگاه ها و مدیران دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها انجام شود.

عین اللهی یادآور شد: تجربیات ما نشان می دهد که کارهای متنوع و جذاب به ویژه اردوها و فضای تعاملی بین دانشجویان، اساتید و علما همانند راهیان نور، اردوهای قرآنی و عترت، مسابقات قرآنی، می تواند راهگشا باشد.

وی ادامه داد: در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا، جوانان و نیروهای انقلابی در کنار همدیگر به واکسیناسیون هم وطنان مان پرداختند و سدها شکسته شد. اردوهای جهادی یکی از اقدامات بسیار خوب بود که شاهد حضور اساتید و علما به همراه جوانان بودیم. در زلزله طبس که جوان بودیم، رهبر معظم انقلاب به باغ گلشن آمدند و آنجا با روحانیت بیشتر آشنا شدیم چون همانجا که برای رسیدگی به مصدومین کار می کردیم با درس دین نیز بیشتر آشنایی پیدا کردیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ایجاد فضاهای نشاط آور برای جوانان می تواند بسیار مفید باشد و امیدواریم که در فضای خدمتی روحانیون، دانشجویان و اساتید، عجین شوند. مهمترین محل هایی که می توانیم وحدت ایجاد کنیم، مرزهای مشترک ما است. به عنوان نمونه دفاع از نظام و ولایت می تواند نقاط مشترک باشد.

عین اللهی گفت: اجرای طرح های معرفت افزایی به ویژه برای اساتید باید تقویت شود و روسای دانشگاه های علوم پزشکی باید به معرفت افزایی اهمیت ویژه ای بدهند و این طرح ها باید صرفا از جنبه اخذ امتیازات خارج شود و طرح های معرفتی مدت دار و با نشاط باید اجرا شود.

وی تاکید کرد: بحث سلامت معنوی دینی در رشته های علوم پزشکی حتی در درمان بیماری ها بسیار موثر است و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های علوم پزشکی باید به این حوزه، اهمیت ویژه قائل شوند.

وزیر بهداشت افزود: مهمترین مساله در اسلامی شدن دانشگاه ها، جذب اساتید است و در این قسمت، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها باید مشارکت فعال داشته باشد و افراد متدیّن، متعهد و متخصص را وارد کند. طرحی داریم که بتوانیم از مشارکت علما و اساتید حوزه در فرآیندهای عملی به ویژه در مراکز درمانی و بیمارستان های جامع، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حضور علما و اساتید حوزه در مراکز درمانی و بیمارستان های جامع در درمان و نیز آموزش دانشجویان می تواند بسیار موثر و مفید باشد. علوم پزشکی شاید ظاهر مادی داشته باشد اما علوم خداشناسی است و اگر اساتید، علوم پزشکی را خوب تدریس کنند، خداشناسی است.

وزیر بهداشت یادآور شد: باید به علم نافع اهمیت دهیم و علمی را ترویج کنیم که نافع باشد و نیاز مردم را برطرف کند و خروجی آن، مهاجرت نیروها نباشد.

وی گفت: طبق آمارها سال گذشته ۹۰۰ نفر و تا نیمه امسال، ۶۰۰ نفر در گروه علوم پزشکی به خارج از کشور رفته اند و اگر محصول زحمتی که در دانشگاه های علوم پزشکی می کشیم به یک کشور دیگر برسد نشان می دهد که در فرآیندها مشکل داریم و لازم است نیروهایی را تربیت کنیم که به کشور و خدمت به مردم، متعهد باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =