لزوم پرداخت یارانه به دانشگاه آزاد برای تربیت کادر پزشکی/ شرایط مناسب برای فعالیت پزشکان در مناطق محروم ایجاد شود

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با تاکید بر لزوم پرداخت سوبسیت به دانشگاه آزاد اسلامی برای تربیت کادر پزشکی گفت: با ایجاد سوبسیت یا یارانه برای فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دولت اتفاق مناسبی در حوزه تربیت کادر درمانی رقم می‌خورد.

سید حسن افتخار وافقی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی بر اساس تصمیمات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فقط افزایش پذیرش دانشجو در رشته پزشکی برای حل مشکلات درمانی کشور کافی نیست، بلکه باید زیرساخت‌ها برای ارتقای این مهم در دستور کار تصمیم‌گیران قرار بگیرد. برای مثال از لحاظ تخت‌های بیمارستانی، فضاهای دانشکده پزشکی و ...  کمبودهای فراوان وجود دارد. افزایش پذیرش دانشجو بدون ارتقای امکانات و بستر جدید امکان پذیر نیست.

 وی افزود: هم‌اکنون در بین دانشگاه‌های کشور دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت کامل در زمینه پذیرش دانشجوی پزشکی در حال فعالیت هستند. اغلب فعالان رشته‌های پزشکی، پرستاری و ... محصل در دانشگاه آزاد اسلامی در  بیمارستان‌های تامین اجتماعی به فعالیت می‌پردازند، چون دانشگاه آزاد اسلامی فقط یک بیمارستان فرهیختگان را داشته و این بیمارستان هم کفاف نیاز دانشجویان پزشکی را نمی‌دهد.

دانشکده‌های پزشکی دولتی دو برابر ظرفیت دانشجو پذیرش دارند

افتخار وافقی ادامه داد: دانشکده‌های پزشکی دولتی دو برابر ظرفیت دانشجو پذیرش دارد. برای مثال در بسیاری از کلاس‌های دانشگاه به‌رغم اینکه پذیرش ۸۰ تا ۱۰۰ نفر است، اما شاهد پذیرش ورودی‌های ۱۲۰ نفر در مهر و ۱۰۰ نفر در بهمن هستیم. سالانه ورودی کلاس‌های رشته های پزشکی بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر است که تقریبا دو برابر ظرفیت بیمارستان‌ها و فضاهای آموزشی است. از سوی دیگر  ارتقای زیرساخت‌های پزشکی، سلامت، ساخت و تجهیز بیمارستان حدود ۱۰ سال طول می‌کشد.

این پزشک ادامه داد: از سوی وزارت بهداشت و درمان بودجه‌های عمرانی برای تهیه بیمارستان لحاظ نشده تا بتوان بیمارستان‌های جدید ساخت و تجهیز کرد. از سوی دیگر در بسیاری از نقاط کشور تعداد تخت‌های بیمارستانی از لحاظ سرانه‌های موجود امکان افزایش وجود ندارد. با افزایش تعداد بیمارستان‌های آموزشی، تعداد تخت‌های بیمارستانی، دیگر تجهیزات و ایجاد هیات علمی در مراکز آموزشی می‌توان در راستای افزایش پذیرش محصلان رشته پزشکی اقدامی مناسب انجام داد.

لزوم پرداخت سوبسیت به دانشگاه آزاد اسلامی برای تربیت کادر پزشکی

افتخار وافقی عدم هماهنگی بین افزایش پذیرش و نبود امکانات و تجهیزات لازم را مهمترین چالش در زمینه تربیت نیروهای جدید در حوزه پزشکی دانست و افزود: بی‌شک این اقدام کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد. شاهد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی و پردیس‌ها در تربیت دانشجویان پزشکی، پرستاری و ... هستیم. بی‌شک با ایجاد سوبسیت یا یارانه برای فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی از سوی دولت اتفاق مناسبی رقم می‌خورد. هم‌اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی هیات علمی بالینی وجود نداشته و راه‌اندازی این امکان نیازمند صرف وقت است. برای مثال دانشگاه آزاد اسلامی فقط بیمارستان فرهیختگان را داشته و دیگر نقاط از بیمارستان مستقل برخوردار نیستند.

تربیت دانشجو بیش از ظرفیت‌های موجود

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: در بسیاری از استان‌ها از دیگر سازمان‌ها بیمارستان به شکل اجاره‌ای در اختیار گرفته شده و هم‌اکنون با این ظرفیت در حال فعالیت هستند. افزایش ظرفیت‌ها نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها است. برای مثال کلاس‌های علوم پایه بیش از ۱۱۰ نفر ظرفیت وجود ندارد و تمامی امکانات و تجهیزات باید ایجاد شود و در مرحله بعد افزایش ظرفیت لحاظ شود. هم‌اکنون اغلب دانشگاه‌ها بیش از ظرفیت‌های موجود به پرورش دانشجو  می‌پردازند.

بسیاری از پزشکان بیکار هستند

افتخار وافقی درباره چالش‌های پزشکی در کشور گفت: باید پزشکان کشور بکار گرفته شوند. در این شرایط شاهد بسیاری از رفتارها همچون مهاجرت پزشکان یا فعالیت پزشکان در مشاغل دیگر نیستم. این در حالی که بسیاری از پزشکان کشور بیکار هستند. در گام نخست باید پزشکان بیکار به کار گمارده شده و در مرحله بعد به افزایش ظرفیت پزشکی پرداخت.

به گفته وی در رشته پزشکی کیفیت آموزش از اهمیت برخوردار است و در این شرایط باید افزایش ظرفیت بدون توجه به  ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیزات مشکلات متعدد بروز می‌کند. برای مثال در شرایط کنونی با مراجعه بیمار به دانشگاه‌های علوم پزشکی ۳۰ دانشجو  پزشکی به سمت بیمار رفته و دیگر وی اجازه فعالیت به آنها را نمی‌دهد.

این پزشک تاکید کرد: در صورت افزایش تعداد دانشجویان بدون توجه به ظرفیت‌های آموزشی، تجهیزات و امکانات درمانی نمی‌توان کاری از پیش برد، چون هر گونه افزایش جمعیت نیازمند ارتقای تجهیزات، آموزش و کیفیت است.

لزوم ایجاد شرایط مناسب برای رغبت  فعالیت پزشکان در مناطق محروم

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان درباره چالش‌ها و نارسایی‌ها برای فعالیت پزشکان در مناطق محروم تاکید کرد: برای افزایش تمایل پزشکان و فعالیت‌شان در مناطق محروم باید مزایا ایجاد کرد تا پزشکان جوان برای فعالیت در این مناطق بیش از پیش رغبت داشته باشند.

به گفته وی امکانات برای فعالیت پزشکان در مراکز استان برای مناطق محروم هم اعمال می‌شود. تامین امکانات  و شرایط مناسب برای فعالیت پزشکان در مناطق محروم هزینه‌های کشور را کاهش داده و سرانه درمان را ارتقا می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معلم IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      سوال اینه چرا سال ۶۷ چهار هزار وپانصد نفر پزشکی روزانه گرفتن ۱۴۰۰ هم چهار هزار پانصد پزشکی روزانه واین چه غفلت بزرگی بوده که حداقل پنج میلیارد دلار ارز جهت آمورش به پزشک عمومی در این سالها خارج شده.واقعا مقصر کی بوده