آمریکا هنوز افغانستان و مردم این کشور را رها نکرده‌ است

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان گفت: آمریکایی‌ها امروز هم افغانستان و مردم این کشور را رها نکرده‌اند و با ابزارهای جنگ‌های نیابتی و گروه‌های تکفیری مثل داعش، شاهد بی ثباتی و ناامنی در این کشور هستیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان را در هفدهمین نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان در اسلام آباد همراهی می‌کند، امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران طی اظهاراتی درباره برگزاری این نشست و حضور جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: برگزاری این اجلاس برای برون رفت از این بحران‌ها گام موثری بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بر این نکته تأکید داشت که درست است که الان در شرایط اضطراری باید کمک‌های انساندوستانه صورت بگیرد، ولی آن چیزی که می‌تواند بر ثبات و امنیت دائمی این کشور موثر باشد، تشکیل یک دولت فراگیر و ملی و مشارکتی است. دولتی که بتواند از همه آحاد مردم افغانستان تشکیل شود و بر پایه حمایت از مردم باشد.

کاظمی قمی اضافه کرد: طبیعتا چنین دولتی می‌تواند بر مشکلات اقتصادی و امنیتی و مشکلات دیگری که امروز مردم افغانستان با این مشکلات که ناشی از حداقل ۲۰ سال اشغالگری آمریکایی‌ها است، مواجهند، فائق بیاید.

* آمریکا هنوز افغانستان و مردم این کشور را رها نکرده/ حساسیت ایران نسبت به افغانستان و درد و رنج مردم این کشور

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها امروز هم افغانستان و مردم این کشور را رها نکرده‌اند و با ابزارهای جنگ‌های نیابتی و گروه‌های تکفیری مثل داعش، شاهد بی ثباتی و ناامنی در افغانستان هستیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه و مسلمان و کشوری که تحت تاثیر تحولات داخلی افغانستان قرار می‌گیرد، البته فقط ایران نیست و امنیت و ثبات منطقه تحت تاثیر شرایط افغانستان است، نسبت به موضوع افغانستان و درد و رنج مردم افغانستان از حساسیت بیشتری برخوردار باشد.

کاظمی قمی اظهار داشت: در اجلاس آن‌چه در دستورکار بود این‌ بود که فارغ از این‌که در شرایط اضطراری باید اقدام به کمک‌های انساندوستانه کرد، تأکید بر دولت مشارکت و فراگیر و دولت ملی بود که از همه اقشار جامعه، قومیت‌ها و احزاب سیاسی باید شکل بگیرد و این موضوع در بیانات وزیر امور خارجه (امیرعبداللهیان) به صراحت اعلام شد و مورد استقبال هم قرار گرفت.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم گام‌های عملی خودش را در جهت ایجاد چنین دولت مشارکتی در کمک به مردم افغانستان برمی‌دارد و امیدوارم با شرایطی که به وجود آمده و این نگاه جمعی که در حال قوت گرفتن است که مبتکر تشکیل این حکومت فراگیر ملی که خواسته مردم افغانستان است، جمهوری اسلامی ایران است. این در صحن این اجلاس به خوبی خودش را نشان داد و ان‌شاءالله در این جهت گام‌های اساسی برداشته شود.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد چهار پیشنهاد برای کمک به مردم افغانستان ارائه کرد و گفت:‌ کشورهای اسلامی، هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =