تاسیس کارخانه در اصفهان خیانت بود/ بحران آب ربطی به خشکسالی ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: برخی از مسئولان خشکسالی و کم بارشی را علت بحران آب در اصفهان می‌دانند در حالی که این یک دروغ محض است.  

امیر گندمکار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  درباره بروز مشکلات کم آبی در استان اصفهان و خشک شدن زاینده رود در چند سال گذشته اظهار کرد: این مشکلات به علت تصمیم‌گیری‌های  نادرست مدیران و افراد غیر متخصص است. 

وی با اشاره به حجم بارش در کشور ادامه داد: برخی از مسئولان خشکسالی و کم بارشی را علت بحران آب در اصفهان می‌دانند در حالی که این یک دروغ محض است.  

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با بیان اینکه مشکل کم آبی مختص به اصفهان نیست بلکه حوضه زاینده رود را در بر می‌گیرد، گفت: تقسیمات کشور بر اساس استان به صورت سیاسی بوده و از سوی دیگر هر استان نیز یک استاندار دارد که حدود اختیارات آنها محدود به منطقه جغرافیایی استان مد نظر است؛ اما طبیعت تابع خط مرزی استان‌ها نیست.

وی ادامه داد: مدیریت حوضه آب‌ریز گاو خونی یا زاینده رود در سال‌های پیش تحت تصمیمات یک مدیر یا همان استاندار بود که درباره توزیع آب از سر چشمه تا مرداب را تصمیم گیری می‌کرد. به عنوان مثال سهم کشاورزی یا شرب به چه میزان باشد.

گندمکار با اشاره به تعدد مدیران تصمیم گیر در حوضه آب‌ریز زاینده رود مطرح کرد: در دولت دوم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسبق تصمیم گیری برای مدیریت آب به استانداران سه استان چهارمحال بختیاری، اصفهان و یزد واگذار شد. در نتیجه  هر استاندار برای تامین منافع استان خود، خواستار  سهم بیشتر آب شد که این سهم خواهی باعث بروز بحران آب در اصفهان شده است. 

تاسیس کارخانه در اصفهان اشتباه بود

این مدرس دانشگاه افزایش کارخانه‌ها و مصرف بیش از حد این صنایع از آب و برق در اصفهان را نادرست دانست و گفت: این اشتباهات قابل بخشش نیست. تاسیس کارخانه در اصفهان در واقع خیانت مسئولان این استان به مردم بود. به عنوان مثال تاسیس و فعالیت کارخانه فولاد مبارکه.

وی با اشاره به فعالیت برخی از صنایع در مناطق کم بارش بیان کرد: متوسط بارش در استان یزد حدود  یک دهم بارش جهان و یک چهارم بارش در ایران است. بنابراین استانی بسیار کم بارش است. در نتیجه تاسیس کارخانجات فولاد، کاشی یا سرامیک که به آب فراوان نیاز دارند نباید در این استان‌ها ایجاد شود.

گندمکار ادامه داد: این کارخانه‌ها باید در استان‌های کم برخوردار و پر آب مانند حاشیه خلیج فارس یا استان‌های شمالی تاسیس شوند تا ضمن ایجاد اشتغال؛ بحران کمبود آب نیز ایجاد نکنند. 

صنایع فولاد باید از اصفهان خارج شوند

این کارشناس جغرافیا درباره راهکارهای پیشنهادی برای حل بحران آب در اصفهان بیان کرد: صنایع صنعتی که نیاز به آب دارند باید از اصفهان به استان‌های دیگر انتقال یابد. تا زمانی که این موضوع حل نشود، بحران بی آبی نیز حل نخواهد شد.

گندمکار با بیان اینکه توسعه با توسعه پایدار در حوزه جغرافیایی تفاوت دارد، گفت:  صاحب نظران از سال‌های پیش متوجه شدند که توسعه صرف اشتباه است. اگر کشورهایی اروپاییرا بررسی کنیم، کارخانه‌هایی مانند فولاد مبارکه کمتر دیده می‌شود و کشورهای غربی ترجیح می‌دهند تا این کارخانه‌ها را در کشورهای فقیر با نیروی کار ارزان اداره کنند. موضوعی که به هیچ عنوان در ایران مورد توجه قرار نگرفته است.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: توسعه  پایدار بر محوریت انسان انجام می‌شود و به این معنا که توسعه ‌ای است که باعث پیشرفت انسان و به محیط زیست آسیب وارد نکند. بنابراین احداث این صنایع در راستای توسعه نبوده و پس رفت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =