آمریکا: آماده لغو تحریم‌های مغایر با برجام هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد کشورش آمادگی لغو تحریم‌های مغایر با برجام را دارد

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آمریکا تا چه زمانی بر مواضع فعلی خود در مورد ایران پایبند است گفت: همانطور  که شنیدید، هر چند، پیشرفت‌هایی در آخرین دور مذاکرات برجام داشتیم. ما البته به اطلاعیه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب  دوربین‌ها در کرج اشاره می‌کنیم. این یک قدم مهم است. این یک قدم خوشایند است.  اما در این زمینه دید بازی داریم چون این اقدامی بوده است که نباید از همان اول ضرورتی برای انجام آن احساس می‌شد.

وی در ادامه گفت: عامل دوم این  پیشرفت اندک  این است که ما اکنون درک مشترکی از متنی داریم که مبنای مذاکرات در مورد مسائل هسته‌ای خواهد بود. ما هنوز متن را نداریم، اما برای از سرگیری مذاکرات طرح کلی یا دستور کار داریم. پس در کل  مثبت و خوب  است.  اما از بسیاری جهات، این واقعا ما را به جایی می‌برد که در ژوئن بودیم، و بنابراین انگیزه و اشتیاقمان را برای جایی که فعلا هستیم و جایی که ممکن است به سمت آن حرکت کنیم ، نگه می داریم. هنوز کارهای زیادی مانده است که انجام بدهیم.

پرایس با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس گفت:  ما بارها گفته‌ایم. ما  نمی‌توانیم شرایطی را بپذیریم که ایران در مذاکرات وقت‌کشی کند اما سرعت برنامه هسته‌ای خود را در خانه تسریع کند. آنچه را که ما تجربه کردیم، پیشرفت بود، اما سرعت آن برای رساندن ما به جایی که  نیاز داریم کافی نبود. اگر سرعت دیپلماسی از یک سو همچنان کند باشد، همانطور که از طرف اروپایی شنیدید، برجام پوسته‌ای خالی خواهد بود. همانطور که از همکار من شنیدید، برجام جنازه ای خواهد بود که قابل احیا نیست.بدیهی است که ما نمی خواهیم هیچ کدام از این دو اتفاق بیفتد. ما همچنان معتقدیم که هنوز فرصتی داریم که در آن بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بهترین گزینه برای ما خواهد بود، بهترین گزینه برای سایر اعضای ۱+۵ هم خواهد بود. همچنین بهترین گزینه برای جامعه بین‌الملل است، چون برجام هنوز خواهد توانست کاری که ما می‌خواهیم، یعنی جلوگیری از   دست یابی ایران به تسلیحات هسته ای را برایمان انجام دهد.

وی گفت: فرصت موجود بیشتر وابسته به مسائل فنی است و نمی توان زمانی برای آن مشخص کرد. بنابراین، ما به سرعت برنامه هسته‌ای ایران را بسیار دقیق بررسی می‌کنیم، و به دقت در حال بررسی این هستیم که بازگشت دوجانبه به برجام از نظر حفاظت ها و ضمانت ها چه معنایی خواهد داشت. بنابراین، همانطور که ما همچنان به بررسی آنچه  که ایران انجام می‌دهد و آنچه ایران به طور علنی،  در چارچوب این مذاکرات غیرمستقیم در وین می گوید، ادامه می دهیم، بر اساس آن قضاوت خواهیم کرد که آیا برجام همچنان به نفع ما است  یا خیر. در طول این مدت، ما وقتی را برای فکر کردن به آن جایگزین‌ها تلف نمی کنیم، و کاری بیشتر از فکر کردن انجام می‌دهیم. این دیپلماسی ما  متمرکز بر بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام است. ما فعالانه درباره گزینه های دیگر در  حال مذاکره با دیگر اعضای ۱+۵ و شرکایمان در منطقه هستیم.

وی در مورد لغو تحریم‌ها گفت: خوب، چیز زیادی برای توضیح بیشتر وجود ندارد. در واقع بسیار ساده است. همانطور که گفتیم، آماده‌ایم تحریم‌های مغایر با برجام را لغو کنیم. ایرانی‌ها این را می دانند. این چیزی است که ۱+۵ می‌داند. این چیزی است که ما کاملاً در مورد آن صحبت کرده‌ایم..آمریکا به محض این که ایران به محدودیت های هسته‌ای بازگرد، دآماده لغو تحریم های ناسازگار با برجام خواهد بود.

این مقام آمریکایی با انتقاد از رویکرد دولت سابق این کشور در خصوص خروج از برجام گفت: واقعیت غیرقابل انکار این است که در سال ۲۰۱۸،  دولت قبلی به ما قول داده بود که از برجام خارج شویم که به توافقی به اصطلاح بهتر برسیم. رئیس‌جمهوری قبلی وعده داد که خروج از برجام، موجب ترس ایران و هم‌پیمانانش خواهد شد و آمریکا را در موقعیت قوی‌تری قرار خواهد داد. هیچ کدام از این وعده ها محقق نشد و  ما در واقع شاهد وقوع عکس آن بوده‌ایم. من فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم برای تک تک ما نگرانی‌ها از سال ۲۰۱۸ بیشتر شده است. بنابراین، به عنوان اولین اولویت ما، ما همچنان به دنبال این هستیم که مشخص کنیم آیا برجام وسیله‌ای مناسب برای دستیابی به این اولویت اصلی است. این اولویت اصلی ماست زیرا ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، غیرقابل قبول است. این چیزی  است که بایدن متعهد شده است که هرگز اجازه نخواهد داد که اتفاق بیفتد.

وی در مورد احتمال استفاده از گزینه‌های دیگر علیه ایران گفت: ما همچنین به این نکته اشاره کرده‌ایم که حتی زمانی که در وین روی برنامه هسته‌ای تمرکز کرده‌ایم، با متحدان و شرکایمان در حال گفت‌وگو هستیم تا ببینیم در صورت شکست دیپلماسی از چه گزینه‌هایی استفاده کنیم. این چیزی است که ما همچنان به دنبال انجام آن هستیم.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1122864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =