حقوق پژوهشگران خارج از کشور ده‌ها برابر حقوق اعضای هیئت علمی در ایران است/ تعطیلی پروژه‌ها به دلیل تحریم‌

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و برگزیده جشنواره پژوهش این دانشگاه گفت: حقوق پژوهشگران خارج از کشور ده‌ها برابر حقوق اعضای هیئت علمی در ایران است.

ایمان غلامپور عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که نبود اعتماد، یکی از مهم‌ترین مشکلات پژوهشگران برای فعالیت در صنعت است، اظهار کرد: پژوهشگران مجبورند که مدام خودشان را اثبات کنند. برای مثال، با وجود این که توانسته‌ایم انواع تاییدیه‌های پلیس یا شهرداری را دریافت کنیم؛ اما باز هم برای همکاری با سازمان‌ها با مشکل مواجه هستیم.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: با وجود اینکه برای ساخت یک در ورودی و در پارکینگ استخر با مسئولان حراست و به صورت رایگان با دانشگاه همکاری داشتیم؛ اما برای همکاری بعدی پس از چند ماه بررسی، هیئت مدیره گفت که این گروه معروف نیستند و نمی‌توانند کار را برعهده بگیرند. این رفتار توهین‌آمیز بود.

غلامپور با تاکید بر این که بزرگترین مشکل پژوهشگران این است که مدام باید خودشان را اثبات کنند، افزود: این مشکل در حالی وجود دارد که هزاران بار خودمان را ثابت کرده‌ایم؛ اما اگر یک شرکت خارجی پیشنهاد بدهد حتی مشهور هم نباشد، می‌تواند پروژه را بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که قیمت پیشنهادی شرکت‌های خارجی کمتر از شرکت‌های داخلی است چون آنها به تولید انبوه رسیده‌اند، گفت: به همین دلیل، شرکت‌های داخلی نمی‌تواند با شرکت‌های خارجی مانند چینی‌ها رقابت کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه طرف قرارداد ما معمولا توجه نمی‌کند که خدمات شرکت داخلی ده‌ها برابر خدمات شرکت خارجی است. خدماتی مانند تغییرات سریع یا آشنایی با محیط.

ناامیدی و بی‌انگیزگی؛ مشکل محیط کار در ایران

غلامپور با تصریح بر این که روزی چند ساعت را صرف روحیه دادن به اعضای تیم می‌کنیم، گفت: حتی برای ایجاد امید و انگیزه به آن‌ها سهم داده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که حقوقی که افراد در ایران می‌گیرند قابل مقایسه با حقوق آنها در خارج از کشور نیست، یادآور شد: حقوق من بعد از ۳۰ سال کار در سال ۵۰۰ دلار هم نمی‌شود، در حالیکه من خارج از ایران هم کار کرده‌ام و آخرین باری که حقوق گرفتم بیش از ۱۰ هزار دلار بوده است. البته می‌دانم هزینه‌های خارج از کشور بالاست؛ اما این رقم‌ها وسوسه‌برانگیز است و بسیاری از پژوهشگران به همین دلیل می‌روند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی به محض فارغ‌التحصیلی کشور را ترک می‌کنند. به همین دلیل، نیروهای انسانی در کشور کم شده‌اند و ما برای پیدا کردن نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم. وقتی هم به سختی نیرو پیدا می‌کنیم، پس از آموزش دیدن، آن‌ها هم می‌روند.

غلامپور با اشاره به این که قرارداد با شرکت‌های خارجی به دلار بسته می‌شود، گفت: اما ارزش بسیار کمی برای کار ما قائل هستند. به طوری که رقم‌های قرارداد ما خنده‌دار هستند. در حالی که خدمتی که به آنها ارائه می‌دهیم، بسیار با ارزش است. از طرف دیگر، گاهی دیده می‌شود که یک پروژه مطالعاتی بی‌ارزش، چند برابر محصول ما بودجه دریافت کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، نبود اعتماد و اهمیت ندادن به تولیدات داخلی را مشکل اصلی پژوهشگران در ایران دانست و تاکید کرد: من عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و دانشگاه سال‌هاست ما را می‌شناسد، عملکرد و محصولات ما را هم دیده است، حتی نامه رضایت برده‌ایم؛ اما باز هم می‌گویند که اینها شرکت معروفی نیستند.

وی با تصریح بر این که ناامیدی ایجاد شده در کشور بسیار آزاردهنده است، افزود: البته مشکلاتی مانند رانت، در کشورهای خارجی هم وجود دارد؛ اما حقوق هم چندین برابر اینجاست. ویژگی برجسته تفاوت ایران و خارج از کشور هم حقوق است و هم سبک زندگی. تا پیش از تحریم‌ها، دستاوردهای ما چندان دیده نمی‌شد.

غلامپور با بیان این که ثبات یکی از مشخصه‌های کشورهای خارجی است، تصریح کرد: تحریم سبب ایجاد بی‌ثباتی در کشور می‌شود. در برخی موارد حتی تحریم سبب تعطیلی یک پروژه می‌شود. برای مثال چند روز پیش یکی از سرورهایی که رایگان استفاده می‌کردیم، مسدود شد. متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، از خارج تحت فشار هستیم و به دلیل بی‌اعتمادی از داخل.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره زمینه پژوهشی و کاری خود گفت: مکانیزه و اتوماسیون هوشمند در سطح شهر حوزه فعالیت ماست که دانش زیرین آن یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: منظور از اتوماسیون مجموعه‌ای از ابزارهای بهم متصل است که اطلاعات رد وبدل می‌کنند، هوش دارند و در کنارهم قرار گرفتن این‌ها هوش مضاعفی ایجاد می‌کند و داده‌های زیادی از آن استخراج می‌شود و این داده‌ها مبنای بازتولید نوعی دانش است که دوباره به این دستگاه‌ها برگردد و کمک کند که بتوانند کارشان را بهتر انجام دهند.

غلامپور با بیان این که ما از این دانش، با توجه به نیازهای کشور و جهان در زمینه حمل و نقل هوشمند، استفاده کردیم و دستگاه‌هایی ساختیم که مورد استفاده شهرداری‌ها، سازمان راهداری و شرکت‌های خصوصی‌ است که درگیر حمل و نقل هستند، افزود: این دستگاه‌ها کارهایی را انجام می‌دهد که معمولا به صورت انسانی در مراکز کنترل ترافیک انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =