چرا اسرائیل نمی تواند برنامه هسته ای ایران را زمین گیر کند؟

رئیس میز ایران در بخش تحقیقات و مطالعات حوزه جاسوسی ارتش اسرائیل می نویسد: در این مطلب به نکات و دلایلی می پردازم که "چرا اسرائیل نمی تواند برنامه هسته ای ایران را زمین گیر کند". 

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، این مقاله به قلم دانی سیترینوفیتش Danny Citrinowicz که ۲۵ سال در پست های مختلف در حوزه های اطلاعاتی و امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت کرده، نوشته شده است. از جمله مسئولیت های دانی سیترینوفیتش ، رئیس میز ایران در بخش تحقیقات و مطالعات حوزه جاسوسی ارتش اسرائیل بوده است.

سیترینوفیتش در مقاله ای که به تازگی در تارنمای اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» منتشر شده است، می نویسد: به عنوان کسی که زمانی به عنوان رئیس میز ایران در حوزه پژوهش و تحقیقات اطلاعات ارتش اسرائیل فعالیت کرده، در این مطلب به نکات و دلایلی می پردازم که "چرا اسرائیل نمی تواند برنامه هسته ای ایران را زمین گیر کند". 

بخش هایی از این مقاله را در زیر می خوانید:

در هفته های اخیر حرفها و اظهار نظرهایی چه توسط مقامات سابق و چه مقامات کنونی تل آویو درباره لزوم آمادگی برای انجام یک حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران شدت گرفته است .

دلیل این اصرار از سوی اسرائیلی ها واضح است؛ فشار برای متوقف ساختن پیشرفت برنامه هسته ای ایران و دادن پیام به دولت بایدن که  باید گام های عملی برای متوقف ساختن توسعه هسته ای ایران بردارد.

اما در کنار  چالش های عملیاتی برای اجرایی کردن حمله نظامی، چالش های دیگری هم پیش روی اسرائیل قرار دارد که از آن جمله، مجهز و مسلح بودن نیروهای نظامی ایران به  واحدهای زمین به هوا  برپایه فناوری های دفاعی و نظامی بومی و خارجی از جمله سامانه موشکی و پدافند اس-۳۰۰ روسیه و سامانه های دفاعی-نظامی پیشرفته بومی مانند «باور ۳۷۳ » و «سوم خرداد» است.

برخلاف عراق و سوریه که برنامه هسته ای آنها متکی بر یک راکتور اتمی بود و اسرائیل آنها را در سال های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ میلادی هدف قرار  داد، برنامه هسته ای ایران اما برپایه تاسیسات به شدت محافظت شده و غیر متمرکز است. علاوه بر این، درحالی که زیرساخت تاسیسات هسته ای عراق توسط فرانسوی ها و سوریه نیز توسط کره شمالی ساخته شده بود، ایران توانسته است طی سال ها... برنامه هسته ای اش را بر اساس علم و توانمندی دانشمندان خود به سمت بومی سازی ببرد. به عبارت دیگر، حتی اگر سایت های هسته ای ایران ازبین بروند، دانش هسته ای بومی شده و دانشمندان ایرانی قادر هستند تا برنامه هسته ای را به سرعت از نو بنا کنند.

علاوه بر این، برخلاف حملات اسرائیل به برنامه های هسته ای عراق و سوریه، که با هیچ پاسخی مواجه نشد، ایران هرگونه حمله به تاسیسات خد را بی پاسخ نخواهد گذارد و هرگونه اقدامی از سوی اسرائیل، هزینه گزافی برای تل آویو خواهد داشت.... همچنین پاسخ از سوی  «محور مقاومت » عواقب سنگینی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

نتیجه آنکه، برخلاف حملات گذشته تل آویو به به تاسیسات هسته ای برخی کشورها، حمله به  تاسیسات هسته ای ایران ، تنها به دریافت پاسخ از سوی ایران محدود نخواهد شد بلکه عوامل دیگر از جمله محور مقاومت و حزب الله لبنان را که توان نظامی و رزمی آن طی سالیان اخیر بطور چشمگیری تقویت شده، وارد عمل خواهد کرد.

اشتباه است فرض کنیم  که در صورت وقوع  یک حمله هوایی،  ایران تقصیر ها را متوجه اسرائیل نخواهد دانست، بخصوص در فضای تند کنونی که ایران از قبل هم تاکید  کرده که به اقدام های اسرائیل مانند خرابکاری در تاسیسات هسته ای و ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند ارشد هسته ای ایران،  پاسخی درخور خواهد داد.

به معنای دیگر، هرگونه اقدام اسرائیل برای حمله نظامی علیه تاسیسات ایران یک قمار خطرناک خواهد بود زیرا برنامه هسته ای ایران شاید برای مدتی به تاخیر افتد، اما در نهایت باعث تسریع هرچه بیشتر  پیشرفت برنامه هسته ای ایران خواهد شد و همچنین  اسرائیل را در یک شرایط بسیار دشوار قرار خواهد داد.

بنابر منابع اطلاعاتی اسرائیل و  حتی ویلیام برنز رئیس سیا، ایران قصد ساخت سلاح هسته ای ندارد.

این اشتباه است که اسرائیل تصور کند در صورت هرگونه اقدام علیه ایران، از حمایت بین المللی برخوردار خواهد.

بسیار ضروری است که این واقعیت را دریابیم امروز هیچ راه حل نظامی درباره برنامه هسته ای ایران وجود ندارد .شاید چنین اقدامی یک دهه پیش می توانست کارساز باشد اما امروز اصلا کارایی ندارد.

برای اسرائیل گزینه  های خوبی وجود ندارند، تنها گزینه های بد وجود دارند، که اینها همگی ناشی از سیاست های شکست خورده بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ سران سابق تل آویو و واشنگتن در قبال ایران است که بر اساس بهانه ها و ادعاهای کاذب شکل گرفته بود. به دنبال این سیاست های شکست خورده بود که اسرائیل دست به اقداماتی نظیر خرابکاری در تاسیسات هسته ای و ترور دانشمندان ایران زد؛ اقدامی که فقط باعث شد ایران به جای به تعویق انداختن برنامه هسته ای خود ، آن را با سرعت بیشتری به پیش ببرد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 1122885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =