آلودگی خاک مناطق کشت جنوب تهران به ذرات پلیمری

خاک مناطق کشت جنوب تهران بیش از ۷۰% به ذرات پلیمری آلوده است و استفاده بی‌محابا از آب و از بین بردن سفره‌های زیرزمینی خاک را آلوده کرد و در واقع مردم تهران روزانه از موادی استفاده می‌کنند که سرطان‌زا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، روزگاری تهران به هوای خوب و باغات پربارش معروف بود و سیب گلاب تهران خریدار داشت اما امروز این کلانشهر پرجمعیت نه تنها هوای خوبی ندارد بلکه حتی خاک آن هم به سبب دخالت‌های بی رویه انسانی و مدیریت غلط آلوده شده است. مصرف بی‌رویه پلاستیک، آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب و مدیریت غلط پسماندها باعث شده که خاک تهران هم دیگر آن خاک حاصلخیز و سالم گذشته نباشد. از طرفی پلاستیک‌های رها شده در زمین‌های کشاورزی هم تبدیل به ذرات ریزی می‌شوند که در خاک نفوذ کرده و در نهایت خاک را آلوده می‌کنند.

ایران جزو ۱۰ کشور اول مصرف‌کننده پلاستیک در جهان است. هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶ درصد آن‌ها مستقیم وارد سطل‌های زباله می‌شود. انواع پلاستیک‌ها از جمله کیسه‌های پلاستیکی به دلیل ترکیباتشان تجزیه ناپذیرند و صدها سال بدون آنکه تجزیه شوند در محیط باقی‌ می‌مانند و مواد شیمیایی آن به تدریج به خاک و آب راه پیدا می‌کند و علاوه بر آلوده کردن آن، حیوانات را قربانی می‌کند و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود.

مردم تهران روزانه از موادی استفاده می‌کنند که سرطان‌زا است

محمد الموتی؛ فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص آلودگی خاک تهران گفت: خاک مناطق کشت جنوب تهران بیش از ۷۰% به ذرات پلیمری آلوده است. استفاده بی‌محابا از آب و از بین بردن سفره‌های زیرزمینی خاک را آلوده کرد و در واقع مردم تهران روزانه از موادی استفاده می‌کنند که سرطان‌زا است.

او ادامه داد: در مناطقی که دپوی زباله انجام شده است مناطق پایین دست آلوده شده‌اند و این آلودگی فقط مختص همان منطقه نیست و به سرعت انتقال پیدا می‌کند اما مسأله فقط پسماند شهری نیست؛ مثلا طرحی که جهاد کشاورزی ارائه نمود و به جای ساخت گلخانه‌ها، در زمین‌های کشاورزی از پوشش نوارهای پلاستیکی استفاده شد، منجر به این شد که در چند سال گذشته مقدار زیادی پلاستیک در زمین‌ها باقی بماند و تمام آن مناطق به جهت اشکال در اجرا و از همه مهمتر، فساد عمده‌ای که در حوزه نظارتی وجود دارد آلوده شدند.

الموتی توضیح داد:  شرط بر این بود که اگر بکشاورزی از پلاستیک نواری استفاده می‌کند پس از استفاده پلاستیک‌ها را جمع آوری کند اما این اتفاق نیفتاد؛ این پلاستیک‌ها پس از مدتی تبدیل به ذرات ریز و گرد و غبار می‌شود و به راحتی در ریه تمام جانداران نفوذ می‌کنند. مدیریت غلط به فلاکت این سرزمین می‌انجامد و با این حال آیا ما نیاز به دشمن خارجی داریم؟

قطرات باران حاصل از زندگی صنعتی می‌توانند آلوده باشند

محمد درویش؛ فعال محیط زیست هم در گفت و گویی ضمن بیان اینکه میکروپلاستیک‌ها (اشیای پلاستیکی با قطر کمتر از ۵ میلی‌متر) پدیده زندگی مدرنیته امروز هستند، گفت: بیش از ۱۰۰ سال پیش که پلاستیک اختراع شد شاید هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این ماده بتواند یکی از عوامل تشدیدکننده سرطان خون و کاهش کیفیت زندگی نه تنها انسان‌ها بلکه بسیاری از موجودات زنده‌ دیگر کره زمین باشد.

وی ادامه داد: میکروپلاستیک‌ها می‌توانند به‌عنوان ذرات هسته تشکیل‌دهنده قطرات باران عمل کنند بنابراین این تصور که قطرات باران یکی از پاک‌ترین قطرات آب به حساب می‌آمد نیز دیگر اهمیت خود را از دست داده است و اکنون قطرات باران حاصل از زندگی صنعتی می‌توانند تبدیل به ذرات اسیدی و حاوی ذرات بسیار خطرناک سمی موسوم به میکروپلاستیک‌ها باشد.

درویش درباره راهکارهای مقابله و کاهش میکروپلاستیک‌ها گفت: به‌منظور کاهش پراکنش میکروپلاستیک‌ها لازم است مصرف پلاستیک را در سطح جهان کاهش دهیم و به سمت استفاده از محصولات جایگزین که دوستدار محیط زیست هستند گرایش پیدا کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، مصرف بی رویه پلاستیک و عدم وجود برنامه‌ای برای کنترل این جریان می‌تواند در سال‌های آینده تبدیل به یک بحران شود. مسئله اساسی هم در این میان اولویت قرار دادن سودهای مقطعی در برابر از دست دادن گنجینه های طبیعی همچون آب و خاک سالم است که در میان مدیران دیده می‌شود. در واقع حتی ارگان‌های دولتی در مجموعه خود هم تلاشی برای کنترل مصرف پلاستیک نمی‌کنند چه برسد به فرهنگ سازی بین مردم و نظارت به کار کشاورزی که در زمین خود از پلاستیک استفاده می‌کند که این کوتاهی روزگاری نه چندان دور گریبان خودمان را می‌گیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1122920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =