رانتِ سازمان‌های بیمه‌گر در تصمیمات درمانی کشور/دانشگاه آزاد اسلامی در افزایش جمعیت پزشک کمک حال دولت است

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با بیان اینکه بیمه‌ها در پرداختی‌ها به پزشکان تصمیم گیرنده‌اند، گفت: پزشکان، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان نماینده‌ای برای تصمیم‌گیری برای اعمال روند به شکل کارشناسی شده در جلسات ندارند. برای مثال در شورای تعیین کننده ۸ نفر عضو هستند که فقط دو نفر از وزارت بهداشت و درمان و نظام پزشکی بوده و مابقی اعضا از سازمان‌های بیمه‌گر هستند.

محمد حسین حسنی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان درباره نتایج حاصل از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: افزایش پذیرش دانشجویان در رشته‌های پزشکی اقدامی مناسب است، اما این روند باید کارشناسی شده باشد.

وی افزود: هم‌اکنون بخش قابل توجهی از پزشکان عمومی کشور طبابت نمی‌کنند و باید ریشه کمبود پزشک در زمینه‌های مختلف مشخص شود. هرچند بخش قابل توجهی از این قضیه به‌دلیل توزیع نادرست پزشک، عدم تمایل پزشک به فعالیت، عدم تمایل مراجعه به مراکز و مناطق به‌دلیل عدم وجود انگیزه‌های مناسب است.

شرایط پزشکان بازبینی شود

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان ادامه داد: هم‌اکنون هزینه‌های فعالیت در بخش پزشکی به ویژه برای متخصصان افزایش یافته و این مقوله نیازمند بازبینی شرایط پزشکی است.

حسنی درباره کمبود پزشک در کشور تاکید کرد: به باور بنده باید در گام نخست سازمان‌های بیمه‌گر به بازبینی قوانین پرداخته تا بتوان مشکلات پزشکان را برطرف کرد. بسیاری از پرداخت‌های بیمه‌ها کارشناسی شده نیست. به عبارت دیگر با بررسی پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر می‌توان به این امر تاکید داشت که دخل و خرج سازمان‌های بیمه‌گر با یکدیگر جور نیست.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با بیان اینکه بیمه‌ها تصمیم گیرنده در پرداختی‌ها به پزشکان هستند، ادامه داد: پزشکان، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان نماینده‌ای برای تصمیم‌گیری برای اعمال روند به شکل کارشناسی شده در جلسات ندارند. برای مثال در شورای تعیین کننده ۸ نفر عضو هستند که فقط دو نفر از وزارت بهداشت و درمان و نظام پزشکی بوده و مابقی اعضا از سازمان‌های بیمه‌گر هستند. با این تفاسیر دغدغه‌های سازمان‌های بیمه‌گر بیش از مسائل پزشکان در جلسات مطرح می‌شود.

حسنی با بیان اینکه ریشه تمامی مشکلات در کمبود پزشکان مسائل اقتصادی است، تصریح کرد: تربیت پزشک اقدامی مناسب و نیازمند بازبینی در دیگر زمینه‌ها دارد و تاکنون اقدامات انجام شده علمی نبوده است.    

وی درباره روند تربیت دانشجو از سوی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی استانداردهای تربیت دانشجو به ویژه در رشته پزشکی رعایت می‌شود. این دانشگاه کمک‌های فراوان به دولت در حوزه پزشکی کرده است. در کشور ما در برهه تاریخی پزشک وجود نداشت. برای مثال در اوایل انقلاب اسلامی تعداد قابل توجهی از پزشکان کشور عمدتا فیلیپینی، افغان و ... بودند که با گذشت زمان پزشکان ایرانی جایگزین این افراد در طبابت کشور شدند.

حسنی تصریح کرد: هر واحد دانشگاهی به تربیت دانشجو و نیروی تخصصی پزشکی پرداخته و به وزارت بهداشت و درمان واگذار کرده است. در این شرایط باید به رعایت استانداردها و نظارت درست بر آنها پرداخت.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در زمینه ارائه خدمات، سوبسیت و امتیاز به دانشگاه آزاد اسلامی برای تربیت بیش از پیش نیروی متخصص و دانشجوی پزشکی گفت: در سال‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی تعداد قابل توجهی دانشجوی پزشکی تربیت و به وزارت بهداشت و درمان تقدیم کرده است. دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی طرح‌های خود را در مراکز درمانی دولتی می‌گذرانند.

حسنی ادامه داد: از سوی دیگر پرداخت شهریه از سوی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی پاسخگوی هزینه‌های تحصیل با افزایش تورم سالانه نیست. بی‌شک با حمایت‌ها از سوی مسئولان امر مشکلات متعدد  برطرف شده و این دانشگاه در افزایش جمعیت پزشک کمک حال دولت است.

سازمان‌های بیمه‌گر به تعرفه‌گذاری مناسب بپردازند 

حسنی درباره عدم تمایل پزشکان برای فعالیت در مناطق محروم تصریح کرد: قبل از هر اقدام برای پزشکان باید شرایط زندگی مناسب را مهیا کرد. دولت‌ها می‌توانند به تمهیدات مناسب ارتباط پولی مردم و پزشک را کاهش داده و سازمان‌های بیمه‌گر هم به شکل مناسب به تعرفه‌گذاری و ارائه خدمات بپردازند.  باید اقدامات برای افزایش تعداد پزشکان، ارتقای تمایل برای فعالیت پزشکان در مناطق محروم و عدم بیکاری این قشر از لحاظ اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =