امام صادق نه تنها رئیس مذهب شیعه بلکه رئیس مذاهب اربعه است

معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امام صادق نه تنها رئیس مذهب شیعه بلکه رئیس مذاهب اربعه است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی پنج‌شنبه دوم دی‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

سید حامد علم‌الهدی معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور مذاهب اسلامی در این مراسم با بیان این که علامه محمد واعظ‌زاده خراسانی دارای سجایای اخلاقی بسیاری به عنوان یک مدرس و معلم اخلاق در مجمع تقریب حضور داشتند، اظهار کرد: ایشان به عنوان پدر تقریب ایران شناخته می‌شدند.

وی با اشاره به این که علامه واعظ‌زاده پس از پیروزی انقلاب، از سوی مقام معظم رهبری به سمت دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب شد، افزود: علامه اعتقادات ویژه‌ای داشت. ایشان معتقد بود که امام صادق فقط به عنوان رئیس مذهب جعفری و شیعه نیست، بلکه رئیس همه مذاهب اسلامی است.

علم‌الهدی در ادامه خاطرنشان کرد: به اعتقاد علامه در بین چهار هزار شاگردی که در حوزه درس امام صادق حضور داشتند، کمتر از ۵۰ نفر شیعه بودند و اکثریت شاگردان امام صادق، اهل سنت بودند. سوالی که مطرح می‌شود این است که امام صادق با چه شیوه‌ای در بین شاگردان خود حضور پبدا کرده که همه این افراد، شیفته امام بودند؟

معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تصریح بر این که مذاهب اربعه، دست‌پروده امام صادق است، گفت: به عبارت دیگر، مکتب امام صادق است که پرورش‌دهنده این مذاهب است. مسئله تقریب مذاهب در صدر اسلام مطرح نبوده است و در عصر بنی‌امیه و بنی‌عباس، شیعیان را سر می‌بریدند.

وی افزود: جریانی که در زمان منصور دوانیقی اتفاق افتاد که در یک روز ۶۰ نفر از شیعیان را سربریدند، به دستور مستقیم حکومت بود. امام صادق در این عصر برای نجات شیعه، چه کاری می‌توانست انجام دهد؟ اگر همه اهل سنت در ذیل یک مذهب قرار می‌گرفتند و شیعه ذیل مذهبی دیگر، شیعه نابود می‌شد.

علم‌الهدی با تاکید بر این که امام صادق به عنوان یک شخصیت مجتهد پرور، افرادی را در علوم مختلف مانند علم حدیث، بلاغت یا تفسیر تربیت کرده و منتشر کرد، یادآور شد: شاگردان امام به شهرها و کشورهای مختلف رفتند و خود نیز شاگردانی تربیت کردند. تقابل بین شیعه و اهل سنت با تدبیر امام از بین رفت.

معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که اختلافات بین مذاهب همیشه وجود داشته است، افزود: امام صادق نه تنها رئیس مذهب شیعه بلکه رئیس مذهب حنفی و شافعی است. چون این افراد شاگرد امام بودند و به شاگردی امام هم افتخار می‌کردند. این نگاه علامه واعظ‌زاده به امام صادق بود، نوآورانه بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: علامه میگفت سیره عملی امام صادق و ائمه تا به امروز برای ما حجت است. سیره ائمه این بوده است که مسلمانان امت واحده شوند. ریشه مبنایی مسئله وحدت در وجود مقدس امیرالمومنین است و ایشان پایه‌گذار وحدت هستند. ما به سیره عملی اهل بیت رفتار کرده‌ایم و پیرو ایشان هستیم.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1123027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =