مراسم بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی علامه محمد واعظ زاده خراسانی گفت: چهره های ماندگار برای این ماندگار شدند که منادی فطرت بشری هستند چون آنچه از خدا گرفتند را منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در مراسم بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی علامه محمد واعظ زاده خراسانی  اظهار کرد: در رابطه با علما و دانشمندان زمانی اشاراتی هرچند ناقص در مورد آنها داریم و موقعی که فوت می کنند خلائی در جهان علم بوجود می آید که هیچ چیزی نمی تواند آن خلا را پر کند. چون واقعا موت یک عالِم موت عالَم است این افراد ستارگانی هدایت گر و روشنی بخش در زندگی فکری و عقیدتی ما راهی از سوی ظلمات به سوی نور هستند.
ماموستا عبدالسلام کریمی در ادامه افزود: علمای ما وارث پیغمبر هستند، آنها وارث حضرت نوح و همه انبیا هستند که انسانها را از خشکی ظلمات کفر و ضلالت به سوی ساحل هدایت و نور رهنمون کنند. آنها هم وارث حضرت ابراهیم هستند که در مقابل تابو بایستند و بت شکنی کنند و هم وارث حضرت عیسی بن مریم هستند که نمونه عشق و محبت و دلدادگی است و خلاصه اینکه وارث خاتم الانبیا  حضرت محمد(ص) هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه، مقام معظم رهبری کلمه علامه را برای هر کسی به کار نبرده اند، تصریح کرد: مرحوم علامه احتیاجی به این مراسم ندارند بلکه این ما هستیم که نیاز داریم برای این بزرگان مراسم بزرگداشت بگیریم تا تلاش و عادت آنها در زندگی سرمشق ما قرار گیرد و به حق علامه واعظ زاده خراسانی از مظاهر و مصادیق اکبر علمایی است که پیامبر در مورد آنها فرموده است.
وی در ادامه با اشاره به جامع الاطراف بودن علامه واعظ زاده تاکید کرد: ایشان همیشه در بحث های علمی انصاف را رعایت می کرد و آنچه حق بود را دنبال می کرد. بحث می کرد ولی نه جدل به معنای امروزی آن. او شخصیتی تمدن ساز بوده یعنی عالمی محقق و پژوهشگر که به دنبال اسلام منهای خشونت بود. حتی در حرف از اسلام بعضا به ریشه این کلمه که از سلمه و آرامش گرفته شده، تاکید داشته و دین ما را دین شمشیر و خشونت نمی دانستند.

ماموستا عبدالسلام کریمی در ادامه با اشاره به نظرات علامه واعظ زاده درباره دین اسلام ادامه داد: به اعتقاد ایشان دین ما با شمشیر نازل نشده و اولین آیه قرآن اقرا است یعنی با پژوهش و خواندن آغاز شده است. به همین دلیل بلافاصله بعد از اقرا جهت را مشخص می کند و میفرمایند؛ اقرا باسمک. والا بمباران هیروشیما، ناکازاکی، حلبچه کردستان عراق و شیمیایی های مناطق مرزی ایران محصول سواستفاده از علم بودند ولی نه علم جهت دار.
وی افزود: بنابراین علامه همواره بر حرکت انسان بر اساس علم و پژوهش تاکید و خردجمعی هرگاه بر اساس علم و پژوهش حرکت کرده، بیشتر اشاره به حق دارد. چهره های ماندگار برای این ماندگار شدند که منادی فطرت بشری هستند چون آنچه از خدا گرفتند را منتشر کردند. هر عالمی می تواند به عنوان یک جانشین خدا، خداگونه عمل کند و کارهایی خدایی را به منصه ظهور برساند که یکی از آنها علامه واعظ زاده خراسانی بوده است.
ماموستا عبدالسلام کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتاب المعجم علامه واعظ زاده بیان کرد: بنده به واسطه شخصی با این کتاب آشنا شده و به عنوان یک پژوهشگر قرآنی این کتاب را بسیار عجیب یافتم که وقتی نگاهی به آن کردم بحث لغوی بود و من مفردات لغوی در ذهنم بود یعنی هر کدام از اینها گلی است که بوی خاص خود را دارد. مرحوم علامه برای هر مدخل ۵ فصل در نظر گرفته و کلمات را ریشه یابی کرده و از اولین فرهنگ لغات به ترتیب زمان تا امروز آورده است. این کتاب احتیاجی به تفاسیر و منابع دیگر نداردو خود یک کتاب جامع و کامل است.
وی در ادامه با بیان اینکه این کتاب، به تعبیر مقام معظم رهبری در سال ۸۶ یک کتاب موسعیه القرانیه الکبری است که آدم را بی نیاز می کند، تصریح کرد: در اینجا شهادت می دهم که هیچ کتابی در عالم تشیع و تسنن به دقت و استحکام و ثبات در علم به این مرحله نرسیده است.
مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت‌های مذهبی در ادامه با اشاره به بحث وحدت در اندیشه واعظ زاده خراسانی گفت: ایشان وحدت را مصلحتی نمی دانست بلکه وحدت را اثری ذاتی قلمداد می کرد که همان چیزی است که مقام معظم رهبری به عنوان استراتژی نظام از آن یاد کرده نه تاکتیک که حرف امام راحل نیز بوده است. ایشان معتقد بودند تقریب مذاهب مقدمه ای برای رسیدن به وحدت است. در باب خلافت و امامت اختلاف را از باب مصادق می دانستند نه از باب ایمان و کفر و سوم اینکه محب اهل بیت را اهل نجات می دانستند که صرفا منحصر به شیعه نمی شود و این محب اهل بیت در مقابل مغرضین و دشمنان اهل بیت است، مثل خوارج و متعصبین بنی امیه والا اهل سنت عشق و علاقه اهل بیت را در دل دارند و این ربطی به مذهب ندارد.
انتهای پیام /

کد خبر: 1123081

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =