ارزش لیر ترکیه ۵۰درصد بالا رفت

لیر ترکیه در روز جمعه بهترین شرایط را طی یک هفته گذشته داشت و ارزش آن ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از رویترز، لیر ترکیه در روز جمعه بهترین شرایط را طی یک هفته گذشته داشت  و ارزش آن ۵۰ درصد افزایش یافت. حمایت میلیارد دلاری دولت با مداخله در بازار و قول اردوغان برای جبران خسارت برخی حساب‌های خاص، باعث قدرت گرفتن لیر شده‌است.
ارزش لیر برای پنجمین روز پیاپی روبه‌افزایش بوده و به سطح اواسط نوامبر رسیده‌ است. هر دلار آمریکا در ساعت ۱۹:۱۹ به وقت گرینویچ ۱۰٫۷ لیره ترکیه معامله می‌شد.
کاهش مداوم نرخ بهره بانکی و ترس از افزایش تورم، ارزش لیر را در روز دوشنبه به پایین‌ترین رقم ۱۸٫۴ در برابر دلار رسانده بود.

اما اعلام طرح جدید اردوغان در آخرین ساعات روز دوشنبه این روند را متوقف کرد. طبق این طرح، خزانه‌داری و بانک مرکزی ترکیه خسارات ناشی از تبدیل حساب‌های مبتنی بر ارز خارجی به حساب‌های لیر را جبران خواهند کرد.
 اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت مردم ترکیه اطمینان خود به ارز داخلی را نشان داده‌اند و حساب‌های بانکی مبتنی بر ارز داخلی ۲۳٫۸ میلیارد لیر به‌دنبال طرح دولت در مقابله با دلار افزایش یافته است.
اطلاعات نشان می‌دهد ذخایر خالص ارز خارجی بانک مرکزی ترکیه طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه یعنی تنها طی ۳ روز، ۸٫۵ میلیارد دلار کاهش‌یافته است. این رقم در کل ماه دسامبر حدود ۱۸ میلیارد دلار بوده‌است.
رییس بانک مرکزی ترکیه همچنین اعلام کرد این بانک ۲ قرارداد مبادله ارزی طی دو هفته آینده با آذربایجان و امارات امضا خواهد کرد.
بانک‌های دولتی ترکیه در اوایل این هفته مقادیر بالای دلار را به‌دنبال اطلاعیه اردوغان بفروش رساندند. بانک مرکزی ترکیه هنوز هیچ اظهارنظری در این‌مورد نکرده‌است.
انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کد خبر: 1123175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =